Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza funkcji kontrolnej państwa nad działalnością samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych. Przedstawiona analiza jest oparta na danych empirycznych Regionalnych Izb Obrachunkowych (RIO), które są specjalnym organem stworzonym do kontroli i nadzoru w zakresie finansów samorządowych. Zwraca się uwagę na kwestię samodzielności finansowej oraz na to, jak wpływają na nią zewnętrzna kontrola i nadzór ze strony państwa, ponieważ zarówno zbyt silna, jak i zbyt słaba kontrola mają negatywne konsekwencje dla rozważnego dysponowania środkami pieniężnymi przez władze samorządowe. Badania wskazały na zmniejszenie się ilości naruszeń prawa ze strony jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych, jednak nadal istnieją przykłady nieefektywnego i nieracjonalnego wykorzystania środków przez władze jednostek samorządu terytorialnego (jst), które, mimo że nie są sprzeczne z prawem, negatywnie wpływają na ich samodzielność finansową oraz w konsekwencji na wykonywanie zadań publicznych. Na zakończenie artykułu proponowane są możliwe sposoby rozwiązania wskazanych problemów.

Słowa kluczowe

samorząd terytorialny nadzór i kontrola finansowa samodzielność finansowa Regionalne Izby Obrachunkowe local self-government supervision and financial control financial independence regional accounting chambers

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Koviazina, K. . (2018) „Czy RIO chronią samorząd terytorialny, czy ograniczają jego samodzielność finansową?”, Studia z Polityki Publicznej, 5(2(18), s. 73–90. doi: 10.33119/KSzPP.2018.2.5.

Metrics

Referencje

  1. Antkowiak, P. (2011). Decentralizacja władzy publicznej w Polsce na przykładzie samorządu terytorialnego. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, nr 2.
  2. Katka K. (2016). Jak Gdynia budowała lotnisko w Kosakowie. Jest raport NIK. Gazeta Wyborcza, 21.01.2016.
  3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz. U. 1997, nr 78, poz. 483.
  4. Kornberger-Sokołowska, E. (2001). Realizacja zasady adekwatności w procesach decentralizacji finansów publicznych. Samorząd Terytorialny, nr 3.
  5. Kornberger-Sokołowska, E. (2015). Zasada adekwatności, w: Itrich-Drabarek, J., Borowska, E., Morawski, A. i Przastek, D. (red.). Samorząd terytorialny w Polsce – reforma czy kontynuacja?. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
  6. Narastające dysfunkcje, zasadnicze dylematy, konieczne działania. Prezentacja raportu o stanie samorządności terytorialnej w Polsce (2013). Kraków.
  7. Narowska, A., Pańczyk, M. i Szybowska M. (2012). Nadzór regionalnych izb obrachunkowych nad podstawową jednostką samorządu terytorialnego – zagadnienia wybrane. Acta Universitatis Lodziensis, Folia Oeconomica, nr 270.
  8. Rosa, M. (2017). Co dwie drogi, to nie jedna! Samorządy się nie dogadały, mieszkańcy dostali dwie ulice. Gazeta Wyborcza, 17.08.2017.
  9. Sprawozdania z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w latach 2001, 2011–2016.
  10. Szołno-Koguc, J. i Pomorska, A. (red.) (2011). Ekonomiczne i prawne uwarunkowania i bariery redukcji deficytu i długu publicznego. Warszawa.
  11. Ustawa z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, Dz. U. 2016, poz. 561.
  12. Ustawa z 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli, Dz. U. 2007, nr 231, poz. 1701.
  13. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. 2013, poz. 885.
  14. Ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. 2013, poz. 1646 z późn. zm.
  15. Zimmerman, J. (2008). Prawo administracyjne. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.