Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie, w jaki sposób muzea w Polsce reagują na wyzwania związane z postępującą cyfryzacją. Rozpowszechnienie się technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) sprzyja cyfryzacji kolekcji muzealnych i zwiększa ich dostępność dla publiczności. Zachowanie i popularyzacja dziedzictwa kultury jako jeden z ważnych elementów polityki kulturalnej jest jednym z priorytetów Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększone finansowanie działań cyfryzacyjnych. Badanie przedstawione w artykule jest oparte na ankiecie przeprowadzonej wśród wiodących w Polsce muzeów wpisanych do Państwowego Rejestru Muzeów. Wyniki pokazują, że muzea uważają cyfryzację za istotny element swojej działalności. Spośród instytucji 69% udostępnia część swoich kolekcji online, a 94% ma zamiar poszerzyć zakres cyfryzowanych zbiorów. Jednak większość udostępnia poniżej 25% kolekcji w sieci, chociaż posiadają o wiele więcej zasobów już scyfryzowanych. Na własnych stronach lub stronach dedykowanych projektowi cyfryzacji udostępnia kolekcje 83% muzeów, zaś 62% obserwuje pozytywny związek między udostępnianiem kolekcji online i liczbą fizycznych wizyt w muzeum. Wyniki pokazują również, że muzea wciąż są bardziej skoncentrowane na zachowaniu dziedzictwa, a nie na dzieleniu się nim z publicznością.

Słowa kluczowe

muzeum cyfryzacja muzeum przyszłości scyfryzowana kolekcja dziedzictwo cyfrowe polityka kulturalna museum digitization future museum digitized collection digital heritage cultural policy

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Janowska, A. A. i Malik, R. (2020) „Cyfryzacja w muzeach: między modą a świadomością rynkową”, Studia z Polityki Publicznej, 7(3(27), s. 31–45. doi: 10.33119/KSzPP/2020.3.2.

Referencje

Read More