Main Article Content
Abstract
W listopadzie 2021 roku Rada Miejska w Łodzi podjęła uchwałę o przyjęciu „Strategii
rozwoju miasta Łodzi 2030+”, w której, jako idea przewodnia, pojawiło się hasło „miasta
tworzonego wspólnie”. Także w 2021 roku, Fundacja Łódź rozpoczęła realizację projektu
„Łódź – miastem współtworzonym i współzarządzanym”, w ramach którego przepro-
wadzono serię indywidualnych wywiadów pogłębionych z lokalnymi dziennikarzami
i interesariuszami urzędu miasta. Na potrzeby niniejszego artykułu przeprowadzono ana-
lizę zebranego materiału badawczego pod kątem aktualnego wykorzystania elementów
koncepcji governance. Porównano również wizję współzarządzania władz miasta z wizją
przedstawicieli różnych grup interesariuszy, a także podjęto próbę przeanalizowania moż-
liwych kierunków wdrażania tych wizji. Z analiz wynika, że kierunki działań, które należy
podjąć w celu urzeczywistnienia idei współzarządzania są identyfikowane i opisywane
w podobny sposób zarówno przez Urząd Miasta Łodzi, jak i jego interesariuszy. Rozbież-
ności w obu wizjach wynikają z dotychczasowych, nie zawsze pozytywnych, doświadczeń
partycypacyjnych interesariuszy. Natomiast z hipotetycznych kierunków wdrażania idei
współzarządzania prawdopodobny jest wariant zakładający nowe otwarcie w relacjach
z interesariuszami lub wariant zakładający kontynuowanie działań pozorowanych.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2024 Agnieszka Kretek-Kamińska, Kamil Brzeziński
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The journal of “Studia z Polityki Publicznej/Public Policy Studies” provides access to the content of articles in the Open Access mode on the basis of the Creative Commons license Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).
More information: Open Access Policy of the "Studia z Polityki Publicznej/Public Policy Studies"
References
- Andrew, C., Goldsmith, M. (1998). From Local Government to Local Governance—and Beyond?, International Political Science Review, 19(2): 101–117. DOI: https://doi.org/10.1177/019251298019002002
- Ansell, C., Gash, A. (2007). Collaborative Governance in Theory and Practice, Journal of Public Administration Research and Theory, 8: 543-571. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/jopart/mum032
- Bolívar, M.P.R., Meijer, A.J. (2016) Smart Governance: Using a Literature Review and Empirical Analysis to Build a Research Model, Social Science Computer Review, 34(6):673-692. DOI: 10.1177/0894439315611088
- Bovaird, T., Loeffler, E. (2003). Understanding Public Management and Governance. W: Public Management and Governance (3-14), T. Bovaird, E. Loeffler (red.). London – New York: Routledge.
- Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci, Warszawa: PWN.
- Domaradzka, A. (2021a). Polityka miejska jako pole negocjacji i impuls mobilizacji społecznej. Poznań-Warszawa: Związek Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich.
- Domaradzka, A. (2021b). Klucze do miasta. Ruch miejski jako nowy aktor w polu polityki miejskiej. Warszawa: SCHOLAR.
- European Governance — A White Paper. (2001). https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/DOC_01_10 (dostęp: 05.07.2022).
- Ferlie, E., McLaughlin, K., Osborne, S.P. (2001). New public management: current trends and future prospects. London – New York: Routledge.
- Figueiredo, L., T. Honiden and A. Schumann (2018), Indicators for Resilient Cities, OECD Regional Development Working Papers, No. 2018/02, OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/6f1f6065-en
- Governance - the World Bank's experience (English) (1994). Development in practice Washington, D.C.: World Bank Group, http://documents.worldbank.org/curated/en/711471468765285964/Governance-the-World-Banks-experience (dostęp: 05.07.2022)
- Izdebski, H. (2007), Od administracji publicznej do public governance, Zarządzanie publiczne, 1(1), 7-20.
- Jessop, B. (2007). Promowanie dobrego rządzenia i ukrywanie jego słabości: refleksja nad politycznymi paradygmatami i politycznymi narracjami w sferze rządzenia. Zarządzanie Publiczne 2 (2): 5-25.
- Karwińska, A. (2009). Uwarunkowania współzarządzania w skali miasta w perspektywie socjologicznej, Zarządzanie Publiczne, 2(9): 63-79.
- Krajowa Polityka Miejska 2030. (2022). https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/polityka-miejska (dostęp: 02.07.2022).
- Kubicki, P. (2016). Wynajdywanie miejskości. Polska kwestia miejska z perspektywy długiego trwania. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
- Kubicki, P. (2017). Od miejskiego aktywizmu do miejskich ruchów społecznych, Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska Lublin, vol. XXXIV Sectio K, 173-186.
- Kubicki, P. (2020). Portret polskich ruchów miejskiej. Poznań: Związek Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich.
- Kusińska, E. (2017). Kształtowanie miejskich przestrzeni publicznych zgodnie z potrzebami lokalnych społeczności, Przestrzeń - Urbanistyka - Architektura, vol. 2, 85-94.
- McCann, E. (2017). Governing urbanism: Urban governance studies 1.0, 2.0 and beyond, Urban Studies, 54(2), 312–326.
- Meijer, A.J., Bolívar, M.P.R. (2016). Governing the smart city: a review of the literature on smart urban governance, International Review of Administrative Sciences, 82(2):392-408. DOI:10.1177/0020852314564308
- Nowa Agenda Miejska. (2016). UN Habitat, https://habitat3.org/wp-content/uploads/NUA-Polish.pdf (dostęp: 02.07.2022).
- Nowa Karta Lipska. (2020). https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/nowa-karta-lipska-i-agenda-terytorialna-ue-2030-przyjete-przez-ministrow-krajow-wspolnoty-europejskiej (dostęp: 04.07.2022).
- Podgórniak-Krzykacz, A. (2016). Local Governance – czyli jak równoważyć zarządzanie miastem. W: EKOMIASTO#ZARZĄDZANIE. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (21-43), Z. Przygodzki (red.), Łódź: Wydawnictwo UŁ.
- Rhodes, R.A.W. (2010). Nowe współzarządzanie publiczne: rządzenie bez rządu. Zarządzanie Publiczne 14:101-118.
- Rzeńca, A., Sobol, A. (2020). Kierunki zmian polityki miejskiej w dobie wyzwań klimatycznych. W: Zmiana klimatu – skutki dla polskiego społeczeństwa i gospodarki (277-287), M. Burchard-Dziubińska, K. Prandecki (red.), Warszawa: Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” PAN.
- Sagan, I. (2017). Miasto. Nowa kwestia i nowa polityka. Warszawa: SCHOLAR.
- Sirianni, C. (2009). Investing in Democracy: Engaging Citizens in Collaborative Governance. Brookings Institution Press, http://www.jstor.org/stable/10.7864/j.ctt6wphk2 (dostęp: 02.07.2022).
- Sześciło, D. (2014). Współzarządzanie (zarządzanie partycypacyjne): teoria i praktyka, Administracja: teoria, dydaktyka, praktyka, 2(35), 49-66.
- Tomor, Z., Meijer, A., Michels, A., Geertman, S. (2019). Smart Governance For Sustainable Cities: Findings from a Systematic Literature Review, Journal of Urban Technology, 26:4, 3-27, DOI: 10.1080/10630732.2019.1651178
- Turok, I. (2014). The Evolution of National Urban Policy. A Global Overview, Nairobi: UN Habitat.
- UN Habitat (2016). Urbanization and development: emerging futures. World cities report, 3(4), 4-51.
- UMŁ (Urząd Miasta Łodzi) (2021 a). Raport z pierwszego etapu konsultacji z mieszkańcami miasta Łodzi projektu Strategii Rozwoju Miasta Łodzi 2030+ https://uml.lodz.pl/files/public/uploads/partycypacja/2020_lodz_raport_z_I_etapu_konsultacji_Lodz_Jutra.pdf (dostęp: 15.07.2022).
- UMŁ (Urząd Miasta Łodzi) (2021 b). Raport z drugiego etapu konsultacji z mieszkańcami miasta Łodzi projektu Strategii Rozwoju Miasta Łodzi 2030+ https://uml.lodz.pl/files/public/uploads/partycypacja/Raport_II_etap_Strategii_Miasta_2030_.pdf (dostęp: 15.07.2022).
- UMŁ (Urząd Miasta Łodzi) (2021 c). Miasto tworzone wspólnie. Strategia rozwoju miasta Łodzi 2030+ https://uml.lodz.pl/files/bip/public/BSM_2021/strategia_UCHWALONA.pdf (dostęp 15.07.2022)
References
Andrew, C., Goldsmith, M. (1998). From Local Government to Local Governance—and Beyond?, International Political Science Review, 19(2): 101–117. DOI: https://doi.org/10.1177/019251298019002002
Ansell, C., Gash, A. (2007). Collaborative Governance in Theory and Practice, Journal of Public Administration Research and Theory, 8: 543-571. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/jopart/mum032
Bolívar, M.P.R., Meijer, A.J. (2016) Smart Governance: Using a Literature Review and Empirical Analysis to Build a Research Model, Social Science Computer Review, 34(6):673-692. DOI: 10.1177/0894439315611088
Bovaird, T., Loeffler, E. (2003). Understanding Public Management and Governance. W: Public Management and Governance (3-14), T. Bovaird, E. Loeffler (red.). London – New York: Routledge.
Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci, Warszawa: PWN.
Domaradzka, A. (2021a). Polityka miejska jako pole negocjacji i impuls mobilizacji społecznej. Poznań-Warszawa: Związek Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich.
Domaradzka, A. (2021b). Klucze do miasta. Ruch miejski jako nowy aktor w polu polityki miejskiej. Warszawa: SCHOLAR.
European Governance — A White Paper. (2001). https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/DOC_01_10 (dostęp: 05.07.2022).
Ferlie, E., McLaughlin, K., Osborne, S.P. (2001). New public management: current trends and future prospects. London – New York: Routledge.
Figueiredo, L., T. Honiden and A. Schumann (2018), Indicators for Resilient Cities, OECD Regional Development Working Papers, No. 2018/02, OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/6f1f6065-en
Governance - the World Bank's experience (English) (1994). Development in practice Washington, D.C.: World Bank Group, http://documents.worldbank.org/curated/en/711471468765285964/Governance-the-World-Banks-experience (dostęp: 05.07.2022)
Izdebski, H. (2007), Od administracji publicznej do public governance, Zarządzanie publiczne, 1(1), 7-20.
Jessop, B. (2007). Promowanie dobrego rządzenia i ukrywanie jego słabości: refleksja nad politycznymi paradygmatami i politycznymi narracjami w sferze rządzenia. Zarządzanie Publiczne 2 (2): 5-25.
Karwińska, A. (2009). Uwarunkowania współzarządzania w skali miasta w perspektywie socjologicznej, Zarządzanie Publiczne, 2(9): 63-79.
Krajowa Polityka Miejska 2030. (2022). https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/polityka-miejska (dostęp: 02.07.2022).
Kubicki, P. (2016). Wynajdywanie miejskości. Polska kwestia miejska z perspektywy długiego trwania. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Kubicki, P. (2017). Od miejskiego aktywizmu do miejskich ruchów społecznych, Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska Lublin, vol. XXXIV Sectio K, 173-186.
Kubicki, P. (2020). Portret polskich ruchów miejskiej. Poznań: Związek Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich.
Kusińska, E. (2017). Kształtowanie miejskich przestrzeni publicznych zgodnie z potrzebami lokalnych społeczności, Przestrzeń - Urbanistyka - Architektura, vol. 2, 85-94.
McCann, E. (2017). Governing urbanism: Urban governance studies 1.0, 2.0 and beyond, Urban Studies, 54(2), 312–326.
Meijer, A.J., Bolívar, M.P.R. (2016). Governing the smart city: a review of the literature on smart urban governance, International Review of Administrative Sciences, 82(2):392-408. DOI:10.1177/0020852314564308
Nowa Agenda Miejska. (2016). UN Habitat, https://habitat3.org/wp-content/uploads/NUA-Polish.pdf (dostęp: 02.07.2022).
Nowa Karta Lipska. (2020). https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/nowa-karta-lipska-i-agenda-terytorialna-ue-2030-przyjete-przez-ministrow-krajow-wspolnoty-europejskiej (dostęp: 04.07.2022).
Podgórniak-Krzykacz, A. (2016). Local Governance – czyli jak równoważyć zarządzanie miastem. W: EKOMIASTO#ZARZĄDZANIE. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (21-43), Z. Przygodzki (red.), Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Rhodes, R.A.W. (2010). Nowe współzarządzanie publiczne: rządzenie bez rządu. Zarządzanie Publiczne 14:101-118.
Rzeńca, A., Sobol, A. (2020). Kierunki zmian polityki miejskiej w dobie wyzwań klimatycznych. W: Zmiana klimatu – skutki dla polskiego społeczeństwa i gospodarki (277-287), M. Burchard-Dziubińska, K. Prandecki (red.), Warszawa: Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” PAN.
Sagan, I. (2017). Miasto. Nowa kwestia i nowa polityka. Warszawa: SCHOLAR.
Sirianni, C. (2009). Investing in Democracy: Engaging Citizens in Collaborative Governance. Brookings Institution Press, http://www.jstor.org/stable/10.7864/j.ctt6wphk2 (dostęp: 02.07.2022).
Sześciło, D. (2014). Współzarządzanie (zarządzanie partycypacyjne): teoria i praktyka, Administracja: teoria, dydaktyka, praktyka, 2(35), 49-66.
Tomor, Z., Meijer, A., Michels, A., Geertman, S. (2019). Smart Governance For Sustainable Cities: Findings from a Systematic Literature Review, Journal of Urban Technology, 26:4, 3-27, DOI: 10.1080/10630732.2019.1651178
Turok, I. (2014). The Evolution of National Urban Policy. A Global Overview, Nairobi: UN Habitat.
UN Habitat (2016). Urbanization and development: emerging futures. World cities report, 3(4), 4-51.
UMŁ (Urząd Miasta Łodzi) (2021 a). Raport z pierwszego etapu konsultacji z mieszkańcami miasta Łodzi projektu Strategii Rozwoju Miasta Łodzi 2030+ https://uml.lodz.pl/files/public/uploads/partycypacja/2020_lodz_raport_z_I_etapu_konsultacji_Lodz_Jutra.pdf (dostęp: 15.07.2022).
UMŁ (Urząd Miasta Łodzi) (2021 b). Raport z drugiego etapu konsultacji z mieszkańcami miasta Łodzi projektu Strategii Rozwoju Miasta Łodzi 2030+ https://uml.lodz.pl/files/public/uploads/partycypacja/Raport_II_etap_Strategii_Miasta_2030_.pdf (dostęp: 15.07.2022).
UMŁ (Urząd Miasta Łodzi) (2021 c). Miasto tworzone wspólnie. Strategia rozwoju miasta Łodzi 2030+ https://uml.lodz.pl/files/bip/public/BSM_2021/strategia_UCHWALONA.pdf (dostęp 15.07.2022)