Main Article Content

Abstract

W listopadzie 2021 roku Rada Miejska w Łodzi podjęła uchwałę o przyjęciu „Strategii
rozwoju miasta Łodzi 2030+”, w której, jako idea przewodnia, pojawiło się hasło „miasta
tworzonego wspólnie”. Także w 2021 roku, Fundacja Łódź rozpoczęła realizację projektu
„Łódź – miastem współtworzonym i współzarządzanym”, w ramach którego przepro-
wadzono serię indywidualnych wywiadów pogłębionych z lokalnymi dziennikarzami
i interesariuszami urzędu miasta. Na potrzeby niniejszego artykułu przeprowadzono ana-
lizę zebranego materiału badawczego pod kątem aktualnego wykorzystania elementów
koncepcji governance. Porównano również wizję współzarządzania władz miasta z wizją
przedstawicieli różnych grup interesariuszy, a także podjęto próbę przeanalizowania moż-
liwych kierunków wdrażania tych wizji. Z analiz wynika, że kierunki działań, które należy
podjąć w celu urzeczywistnienia idei współzarządzania są identyfikowane i opisywane
w podobny sposób zarówno przez Urząd Miasta Łodzi, jak i jego interesariuszy. Rozbież-
ności w obu wizjach wynikają z dotychczasowych, nie zawsze pozytywnych, doświadczeń
partycypacyjnych interesariuszy. Natomiast z hipotetycznych kierunków wdrażania idei
współzarządzania prawdopodobny jest wariant zakładający nowe otwarcie w relacjach
z interesariuszami lub wariant zakładający kontynuowanie działań pozorowanych.

Keywords

Łódź urban policy governance co-created city qualitative research urban policy governance co-created city Łódź qualitative research

Article Details

How to Cite
Kretek-Kamińska, A. and Brzeziński, K. (2024) “Idea „miasta tworzonego wspólnie” – doświadczenia i wizje jej realizacji z perspektywy władz Łodzi i interesariuszy urzędu miasta”, Public Policy Studies, 10(2(38), pp. 51–68. doi: 10.33119/KSzPP/2023.2.3.

Metrics

References

  1. Andrew, C., Goldsmith, M. (1998). From Local Government to Local Governance—and Beyond?, International Political Science Review, 19(2): 101–117. DOI: https://doi.org/10.1177/019251298019002002
  2. Ansell, C., Gash, A. (2007). Collaborative Governance in Theory and Practice, Journal of Public Administration Research and Theory, 8: 543-571. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/jopart/mum032
  3. Bolívar, M.P.R., Meijer, A.J. (2016) Smart Governance: Using a Literature Review and Empirical Analysis to Build a Research Model, Social Science Computer Review, 34(6):673-692. DOI: 10.1177/0894439315611088
  4. Bovaird, T., Loeffler, E. (2003). Understanding Public Management and Governance. W: Public Management and Governance (3-14), T. Bovaird, E. Loeffler (red.). London – New York: Routledge.
  5. Castells, M. (2007). Społeczeństwo sieci, Warszawa: PWN.
  6. Domaradzka, A. (2021a). Polityka miejska jako pole negocjacji i impuls mobilizacji społecznej. Poznań-Warszawa: Związek Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich.
  7. Domaradzka, A. (2021b). Klucze do miasta. Ruch miejski jako nowy aktor w polu polityki miejskiej. Warszawa: SCHOLAR.
  8. European Governance — A White Paper. (2001). https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/DOC_01_10 (dostęp: 05.07.2022).
  9. Ferlie, E., McLaughlin, K., Osborne, S.P. (2001). New public management: current trends and future prospects. London – New York: Routledge.
  10. Figueiredo, L., T. Honiden and A. Schumann (2018), Indicators for Resilient Cities, OECD Regional Development Working Papers, No. 2018/02, OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/6f1f6065-en
  11. Governance - the World Bank's experience (English) (1994). Development in practice Washington, D.C.: World Bank Group, http://documents.worldbank.org/curated/en/711471468765285964/Governance-the-World-Banks-experience (dostęp: 05.07.2022)
  12. Izdebski, H. (2007), Od administracji publicznej do public governance, Zarządzanie publiczne, 1(1), 7-20.
  13. Jessop, B. (2007). Promowanie dobrego rządzenia i ukrywanie jego słabości: refleksja nad politycznymi paradygmatami i politycznymi narracjami w sferze rządzenia. Zarządzanie Publiczne 2 (2): 5-25.
  14. Karwińska, A. (2009). Uwarunkowania współzarządzania w skali miasta w perspektywie socjologicznej, Zarządzanie Publiczne, 2(9): 63-79.
  15. Krajowa Polityka Miejska 2030. (2022). https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/polityka-miejska (dostęp: 02.07.2022).
  16. Kubicki, P. (2016). Wynajdywanie miejskości. Polska kwestia miejska z perspektywy długiego trwania. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
  17. Kubicki, P. (2017). Od miejskiego aktywizmu do miejskich ruchów społecznych, Annales Universitatis Maria Curie-Skłodowska Lublin, vol. XXXIV Sectio K, 173-186.
  18. Kubicki, P. (2020). Portret polskich ruchów miejskiej. Poznań: Związek Stowarzyszeń Kongres Ruchów Miejskich.
  19. Kusińska, E. (2017). Kształtowanie miejskich przestrzeni publicznych zgodnie z potrzebami lokalnych społeczności, Przestrzeń - Urbanistyka - Architektura, vol. 2, 85-94.
  20. McCann, E. (2017). Governing urbanism: Urban governance studies 1.0, 2.0 and beyond, Urban Studies, 54(2), 312–326.
  21. Meijer, A.J., Bolívar, M.P.R. (2016). Governing the smart city: a review of the literature on smart urban governance, International Review of Administrative Sciences, 82(2):392-408. DOI:10.1177/0020852314564308
  22. Nowa Agenda Miejska. (2016). UN Habitat, https://habitat3.org/wp-content/uploads/NUA-Polish.pdf (dostęp: 02.07.2022).
  23. Nowa Karta Lipska. (2020). https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/nowa-karta-lipska-i-agenda-terytorialna-ue-2030-przyjete-przez-ministrow-krajow-wspolnoty-europejskiej (dostęp: 04.07.2022).
  24. Podgórniak-Krzykacz, A. (2016). Local Governance – czyli jak równoważyć zarządzanie miastem. W: EKOMIASTO#ZARZĄDZANIE. Zrównoważony, inteligentny i partycypacyjny rozwój miasta (21-43), Z. Przygodzki (red.), Łódź: Wydawnictwo UŁ.
  25. Rhodes, R.A.W. (2010). Nowe współzarządzanie publiczne: rządzenie bez rządu. Zarządzanie Publiczne 14:101-118.
  26. Rzeńca, A., Sobol, A. (2020). Kierunki zmian polityki miejskiej w dobie wyzwań klimatycznych. W: Zmiana klimatu – skutki dla polskiego społeczeństwa i gospodarki (277-287), M. Burchard-Dziubińska, K. Prandecki (red.), Warszawa: Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus” PAN.
  27. Sagan, I. (2017). Miasto. Nowa kwestia i nowa polityka. Warszawa: SCHOLAR.
  28. Sirianni, C. (2009). Investing in Democracy: Engaging Citizens in Collaborative Governance. Brookings Institution Press, http://www.jstor.org/stable/10.7864/j.ctt6wphk2 (dostęp: 02.07.2022).
  29. Sześciło, D. (2014). Współzarządzanie (zarządzanie partycypacyjne): teoria i praktyka, Administracja: teoria, dydaktyka, praktyka, 2(35), 49-66.
  30. Tomor, Z., Meijer, A., Michels, A., Geertman, S. (2019). Smart Governance For Sustainable Cities: Findings from a Systematic Literature Review, Journal of Urban Technology, 26:4, 3-27, DOI: 10.1080/10630732.2019.1651178
  31. Turok, I. (2014). The Evolution of National Urban Policy. A Global Overview, Nairobi: UN Habitat.
  32. UN Habitat (2016). Urbanization and development: emerging futures. World cities report, 3(4), 4-51.
  33. UMŁ (Urząd Miasta Łodzi) (2021 a). Raport z pierwszego etapu konsultacji z mieszkańcami miasta Łodzi projektu Strategii Rozwoju Miasta Łodzi 2030+ https://uml.lodz.pl/files/public/uploads/partycypacja/2020_lodz_raport_z_I_etapu_konsultacji_Lodz_Jutra.pdf (dostęp: 15.07.2022).
  34. UMŁ (Urząd Miasta Łodzi) (2021 b). Raport z drugiego etapu konsultacji z mieszkańcami miasta Łodzi projektu Strategii Rozwoju Miasta Łodzi 2030+ https://uml.lodz.pl/files/public/uploads/partycypacja/Raport_II_etap_Strategii_Miasta_2030_.pdf (dostęp: 15.07.2022).
  35. UMŁ (Urząd Miasta Łodzi) (2021 c). Miasto tworzone wspólnie. Strategia rozwoju miasta Łodzi 2030+ https://uml.lodz.pl/files/bip/public/BSM_2021/strategia_UCHWALONA.pdf (dostęp 15.07.2022)