Treść głównego artykułu

Abstrakt

Artykuł dotyczy uwarunkowań instytucjonalnych i behawioralnych publicznej regulacji rynku z perspektywy organów regulacyjnych działających w Polsce. Przyjmując, że regulacja jest instytucją formalną określającą reguły gry rynkowej wykazano, że wynikające z niej biurokracja oraz formalne modele współpracy mają znaczenie jako bariery relacji regulator – przedsiębiorstwa. W przypadku instytucji nieformalnych wykazano, że zdecydowanie bardziej taką barierą jest brak zaufania pomiędzy regulatorem i przedsiębiorstwami niż brak uczciwości ich działań. Znaczenie uwarunkowań instytucjonalnych w większości przypadków okazało się niezależne od rynku podlegającego regulacji. Badania wykazały równocześnie, że urzędnicy organów regulacyjnych częściej ulegają efektowi pewności, efektowi unikania strat i efektowi odbicia zgodnie z teorią perspektywy oraz efektowi asymetrycznej dominacji i efektowi kalibracji, a rzadziej efektowi status quo oraz efektowi ponadprzeciętności i efektowi nadmiernej pewności siebie. Zakres występowania efektów behawioralnych okazał się, w pewnym zakresie, zależny od organu regulacyjnego.

Słowa kluczowe

regulacja ekonomia behawioralna i instytucjonalna błędy poznawcze instytucje regulation behavioral and institutional economics cognitive biases institutions

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Szkudlarek, P. (2025) „Instytucjonalne i behawioralne uwarunkowania regulacji z perspektywy organów regulacyjnych”, Studia z Polityki Publicznej, 11(4(44), s. 49–72. doi: 10.33119/KSzPP/2024.4.3.

Referencje

Read More