Analiza procesu przetwarzania przez instytucje nadzorcze danych do monitorowania sytuacji ekonomiczno-finansowej banków – przegląd wybranych regulacji prawnych

Autor

  • Małgorzata Korsakowska-Słowik Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.176.8

Słowa kluczowe:

regulacje bankowe, bezpieczeństwo systemu finansowego, analizy

Abstrakt

W ramach sieci bezpieczeństwa systemu finansowego w Polsce funkcjonują aktualnie cztery niezależnie działające instytucje nadzorcze administracji państwowej. Poza przypisanymi do poszczególnych jednostek nadzorczych szczególnymi zadaniami, realizują one zadania, których łącznym efektem jest zabezpieczenie przed niekorzystnym wpływem problemów pojedynczego lub grupy podmiotów rynku finansowego na sektor finansowy jako całość. Zadaniem nadzorców jest m.in. monitorowanie sytuacji ekonomiczno-finansowej poszczególnych podmiotów, badanie i przewidywanie skutków podejmowanych przez podmioty działań, a także obserwowanie zjawisk makroekonomicznych i podejmowanie odpowiednio wcześniej działań zapobiegających negatywnym tendencjom w sektorze. Przedmiotem pracy jest zaprezentowanie procesów badawczo-analitycznych, realizowanych przez wybrane instytucje nadzoru bankowo-finansowego oraz ich porównanie, a także ocena skutków takiego podejścia.
Zadania instytucji nadzorczych, realizowane w obszarze analiz danych sprawozdawczych i prognozowania, są powielane przez poszczególnych nadzorców. Rozważenie podjęcia prac nad rozwiązaniami systemowymi w tym zakresie, wykorzystanie analiz danych powstających w jednym ośrodku analitycznym i wniosków do podejmowania działań, w ramach obowiązków wszystkich instytucji nadzoru, spowodowałyby zmniejszenie ryzyka rozbieżności w ocenie sytuacji przez różne podmioty i ryzyka zastosowania różnych nieadekwatnych instrumentów nadzorczych oraz zwiększyłyby efektywność prac w obszarze analitycznym w skali makro – zmniejszyłaby się liczba zasobów zaangażowanych w procesy analityczne. Wypracowanie jednolitego podejścia instytucji nadzoru do procesu oceny sytuacji ekonomicznej banków pozwoliłoby jednoznacznie przypisać zakres odpowiedzialności nadzorców za poszczególne etapy procesu nadzorczego: pozyskiwania danych, przetwarzania danych, analizy, monitorowania banku, określania sytuacji banku, cyklicznej wymiany wyników badań i podejmowania decyzji, w zależności od miejsca i zadań instytucji nadzorczych w procesie naprawczym banku, co spowodowałby ograniczenie błędów lub różnej interpretacji wyników w procesie podejmowania decyzji administracyjnych.
Przedmiotem analizy jest zidentyfikowanie i porównanie celu przetwarzania danych przez poszczególne instytucje nadzorcze, procesów przetwarzania, źródeł i zakresu pozyskiwania danych ekonomiczno-finansowych banków na potrzeby nadzorcze oraz prezentacja wyników i sposób ich wykorzystania przez nadzór.
Do przeprowadzenia analizy zastosowano istniejące modele do oceny sytuacji finansowo-ekonomicznej banków, stosowane przez organy nadzorcze, wykorzystujące w procesie analitycznym bilanse banków, sprawozdania finansowe oraz ankiety, a także wyniki przeglądu dokumentów bankowych. Technika badań polegała na porównaniu ilościowym i jakościowym zakresu danych do analiz nadzorczych oraz celu przetwarzania danych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustana¬wiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i upo¬rządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/ UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012.
2. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w spra¬wie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożno- ściowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE.
3. Dyrektywa 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w spra¬wie rynków instrumentów finansowych.
4. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 710/2014 z dnia 23 czerwca 2014 r. ustanawia¬jące wykonawcze standardy techniczne dotyczące warunków stosowania procedury wspól¬nej decyzji na temat wymogów ostrożnościowych dostosowanych do konkretnych instytucji, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE.
5. Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 680/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawia¬jące wykonawcze standardy techniczne dotyczące sprawozdawczości nadzorczej instytucji, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013.
6. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012.
7. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulo¬wanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji.
8. Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwaran-towania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, Dz.U. z 2016 r., poz. 996 z późn. zm.
9. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nadzorze makroostrożnościowym nad systemem finanso¬wym i zarządzaniu kryzysowym w systemie finansowym, Dz.U. z 2015 r., poz. 1513 z późn. zm.
10. Ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, Dz.U. z 2006 r. nr 157, poz. 1119 z późn. zm.
11. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, Dz.U. z 2005 r. nr 183, poz. 1538 z późn. zm.
12. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim, Dz.U. z 1997 r. nr 140, poz. 938 z późn. zm.
13. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, Dz.U. z 1997 r. nr 140, poz. 939 z późn. zm.
14. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 9 lipca 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu, trybu i terminów przekazywania Bankowemu Funduszowi Gwarancyjnemu informacji innych niż przekazywane do Narodowego Banku Polskiego i do Komisji Nadzoru Finanso¬wego, niezbędnych do wykonywania zadań Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Dz.U. z 2019 r., poz. 1299.
15. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 6 marca 2017 r. w sprawie systemu zarzą-dzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej polityki wynagrodzeń oraz szczegółowego sposobu szacowania kapitału wewnętrznego w bankach, Dz.U. z 2017 r., poz. 637.
16. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 6 marca 2017 r. w sprawie kryteriów i sposobu przeprowadzania badania i oceny nadzorczej w bankach, Dz.U. z 2017 r., poz. 638.
17. Uchwała nr 312/2012 Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 27 listopada 2012 r. w sprawie trybu wykonywania nadzoru nad działalnością bankową.
18. Uchwała nr 386/2008 Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie ustalenia wiążących banki norm płynności.
19. KNF, Metodyka badania i oceny nadzorczej banków komercyjnych, zrzeszających oraz spół-dzielczych Komisji Nadzoru Finansowego.
20. https://www.nbp.pl/nadzormakroostroznosciowy/publikacje/informacja-roczna-KSF-M- 2017.pdf

Pobrania

Opublikowane

2020-01-09

Jak cytować

Korsakowska-Słowik, M. . (2020). Analiza procesu przetwarzania przez instytucje nadzorcze danych do monitorowania sytuacji ekonomiczno-finansowej banków – przegląd wybranych regulacji prawnych. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (176), 155–174. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.176.8

Numer

Dział

Dział główny