Sklep bezobsługowy jako innowacyjny format handlu detalicznego – perspektywa postpandemiczna

Autor

  • Barbara Kucharska Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.2

Słowa kluczowe:

format handlu, innowacje, handel detaliczny, sklepy bezobsługowe,, sklepy autonomiczne

Abstrakt

Powstawanie nowych formatów handlu detalicznego to przejaw innowacyjności przedsiębiorstw handlowych, które w różny sposób starają się dostosować do zmian zachodzących w ich otoczeniu. Wśród czynników, które mogły wywoływać rozwój innowacyjnych formatów, wymienia się pandemię COVID-19.Celem artykułu jest identyfikacja specyfiki i przesłanek wprowadzania sklepu bezobsługowego oraz określenie komponentów tego innowacyjnego formatu w kontekście tworzenia wartości dla klienta również w czasie postpandemicznym. Artykuł został przygotowany m.in. na podstawie analizy literatury przedmiotu, raportów branżowych oraz wyników badań bezpośrednich przeprowadzonych w 2020 r. techniką ankiety online wśród 1045 konsumentów.Sklepy bezobsługowe stanowią odpowiedź detalistów na oczekiwania klientów dotyczące dostępności oferty handlowej w dogodnej lokalizacji i dogodnym czasie – bliskości miejsca sprzedaży, a w czasie pandemii dodatkowo bezpieczeństwa zdrowotnego miejsca zakupów. W okresie postpandemicznym w szczególny sposób są dedykowane klientom oczekującym innowacyjnych rozwiązań, pozwalają też na redukowanie kosztów związanych z czasem zakupów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte
1. Angus A., Westbrook G. (red.) [2019], Top 10 Global Consumer Trends 2019, Euromonitor International.
2. Angus A., Westbrook G. (red.) [2020], Top 10 Global Consumer Trends 2020, Euromonitor International.
3. Angus A., Westbrook G. (red.) [2021], Top 10 Global Consumer Trends 2021, Euromonitor International.
4. Bobola A., Ozimek I., Pomianek I., Rakowska J. [2022], Selected Aspects of Innovative Activity of Polish Enterprises in 2016–2020, „Marketing of Scientific and Research Organizations”, vol. 45, iss. 3.
5. Borusiak B. [2011], Innowacyjne formaty handlu detalicznego, „Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Zeszyty Naukowe”, 184.
6. Brown S. [1991], Variations on a Marketing Enigma: The Wheel of Retailing Theory, „Journal of Marketing Management”, vol. 7.
7. Caballero M.J., Lumpkin J.R., Brown D., Katsinas R., Werner S. [1985], Waiting in Line: A Primary Investigation, w: Marketing: The Next Decade, Proceedings of the Annual Meeting of the Southern Marketing Association, red. D.M. Klein, A.E. Smith, Boca Raton, Florida Atlantic University.
8. Domański T. [2006], Handel masowy wobec wyzwań personalizacji podejścia do klienta, w: Handel we współczesnej gospodarce, red. M. Sławińska, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
9. Ives B., Cossick K., Adams D. [2019], Amazon Go: Disrupting Retail?, „Journal of Information Technology Teaching Cases”, vol. 9(1).
10. Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V. [2002], Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.
11. Kotler Ph., Stigliano G. [2022], Retail 4.0. 10 zasad handlu detalicznego, PWE, Warszawa.
12. Kucharska B. [2014], Innowacje w handlu detalicznym w kreowaniu wartości dla klienta, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katowice.
13. Kucharska B. [2016], Bliskość sklepów wygodnego zakupu wobec klienta, „Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Studia Ekonomiczne”, nr 302.
14. Kucharska B., Malinowska M. [2021], Konsument w przestrzeni handlu detalicznego w warunkach pandemii COVID-19, w: Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii, red. W. Nowak, K. Szalonka, E-monografia, nr 188, DOI: 10.34616/142088.
15. Lissewska A. [1978], Czasochłonność zakupu towarów, Instytut Handlu Wewnętrznego i Usług, Warszawa.
16. Mazurek-Łopacińska K. [2021], Zachowania konsumentów na współczesnym rynku. Perspektywa marketingowa, PWE, Warszawa.
17. Sagan (red.) [2011], Wartość dla klienta w układach rynkowych. Aspekty metodologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
18. Schögel M., Lienhard S.D. [2020], Cashierless Stores – the New Way to the Customer?, „Marketing Review St. Gallen”, no. 1.
19. Włodarczyk K. [2022], Zmiany w zachowaniach konsumenckich osób starszych w trakcie pandemii COVID-19 w świetle analizy trendów konsumenckich, „Marketing i Rynek”, 9.
20. Woodall T. [2003], Conceptualising‚ Value for the Customer’: An Attributional, Structural and Dispositional Analysis, „Academy of Marketing Science Review”, no. 12, http://www.amsreview.org/articles/woodall12–2003.pdf

Materiały internetowe
1. Aldi Opens Checkout-free Store Concept in London for Trials, https://www.retail-insight-network.com/news/aldi-checkout-free-trials/, dostęp: 15.10.2022.
2. Aldi’s Checkout-free Concept Store Opens for Public Testing, https://www.aldipresscentre.co.uk/business-news/aldis-checkout-free-concept-store-opens-for-public-testing/, dostęp: 15.10.2022.
3. Begley S., Hancock B., Kilroy T., Kohli S. [2019], Automation in Retail, https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/automation-in-retail-an-executive-overview-for-gettingready, dostęp: 20.10.2022.
4. Bouraoui B., Eriksson M., Mansjö M., Thiel A. [2019], The Ever-Changing Store, https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/the-ever-changing-store-taking-anagile-customer-centric-approach-to-format-redesign, dostęp: 10.11.2022.
5. Dlaczego Amazon Go nie podbił rynku? Polski start-up zna odpowiedź i rzuca wyzwanie sieciom convenience, https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/dlaczego-amazon-go-nie-podbil-rynku-polski-start-up-zna-odpowiedz-i-rzuca-wyzwanie-sieciom-convenience,103485.html, dostęp: 20.10.2022.
6. Gene Gerke of Gerke & Associates, Inc., Convenience Store Industry Marketing Strategies and Store Formats, https://www.convenience.org/Research/What-is-a-Convenience-Store, dostęp: 05.10.2022.
7. http://atstechnology.eu/, dostęp: 30.10.2022.
8. https://cdn-zabkagroup.azureedge.net/wp-content/uploads/2022/11/Kupuj-jak-lubisz-wZabce-Nano%E2%80%A6-24–7-bez-kas-i-bez-kolejek.pdf, dostęp: 14.11.2022.
9. https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/zabka-drive-nowy-pomysl-giganta-convenience,112876.html?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=dlahandlu.pl, dostęp: 10.11.2022.
10. https://www.ebeltoftgroup.com/, dostęp: 10.10.2022.
11. https://www.zabka.pl/biuro-prasowe/pierwsza-zabka-nano-otwarta-w-decathlonie, dostęp: 30.10.2022.
12. https://zabka-nano.pl/ Aplikacja mobilna Żappka dostępna jest bezpłatnie w sklepach Google Play, App Store i Huawei AppGallery.
13. Is Moby Mart the Roaming, Automated Store of the Future?, https://www.insider-trends.com/is-moby-mart-the-roaming-automated-store-of-the-future/, dostęp: 17.10.2022.
14. Jak wygląda proces zakupowy w bezobsługowym sklepie Bio Family? – wyniki testu Symetria UX, https://www.dlahandlu.pl/technologie-i-wyposazenie/jak-wyglada-proces-zakupowy-w--bezobslugowym-sklepie-bio-family-wyniki-testu-symetria-ux,75115.html, dostęp: 5.10.2022.
15. Mobilny sklep, który przywołasz do siebie smartfonem, https://www.forbes.pl/innogy/moby--mart-mobilne-sklepy-ktore-przyjezdzaja-do-klienta/e4ec7sn, dostęp: 15.10.2022.
16. NACS – National Association of Convenience, https://www.convenience.org/Research/What--is-a-Convenience-Store, dostęp: 10.10.2022.
17. NACS Constitution and Bylaws, the NACS Definition of a Convenience Store, https://www.convenience.org/About-NACS/Constitution-Bylaws), dostęp: 30.10.2022.
18. Self Checkout System. Top 11 Checkout Free Stores and Solution Providers, https://research.aimultiple.com/checkout-free-stores/, dostęp: 15.10.2022.
19. This Staffless Grocery Store May Be Self-driving to a Neighborhood Near, youhttps://www.dell.com/nl-nl/perspectives/this-staffless-grocery-store-may-be-self-driving-to-a-neighborhood-near-you/, dostęp: 17.10.2022.
20. Uwolnij swój czas. Żabka w nowej odsłonie mówi o upraszczaniu codzienności i korzyściach z tego płynących, https://cdn-zabkagroup.azureedge.net/wp-content/uploads/2022/10/Komunikat_Uwolnij-swo%CC%81j-czas_11-10–2022.pdf
21. Wheelys – szwedzki start-up rzuca wyzwanie gigantom, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/wheelys-szwedzki-start-up-rzuca-wyzwanie-gigantom, dostęp: 17.10.2022.
22. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków w 2021 roku. Raport: Koniec ery dwóch światów 2021, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/decyzje-zakupowe--koniec-ery-dwoch-swiatow-digital-divide2021.html, dostęp: 30.10.2022.

Pobrania

Opublikowane

2023-05-23

Jak cytować

Kucharska, B. (2023). Sklep bezobsługowy jako innowacyjny format handlu detalicznego – perspektywa postpandemiczna. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (188), 25–42. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.2

Numer

Dział

Dział główny