Nr 188 (2023): Studia i Prace
Od Rady Naukowej
Przekazujemy w Państwa ręce 188. numer zeszytu „Studiów i Prac Kolegium Zarządzania i Finansów”. Poświęcony jest on szerokiej problematyce związanej głównie z zarządzaniem. Autorzy artykułów, którzy są przedstawicielami wiodących ośrodków akademickich z całej Polski, poruszyli w nich takie wątki, jak społeczna odpowiedzialność biznesu, implementacja sklepów bezobsługowych jako elementu handlu postpandemicznego, zachowania konsumentów w czasie pandemii COVID-19 oraz ich zniekształcenia poznawcze czy pomiar efektywności działań marketingowych.
Główną tezę w artykule Anity Szuszkiewicz stanowi założenie, iż społecznie odpowiedzialne przedsiębiorstwa będą wdrażać innowacyjne praktyki w tym zakresie, takie jak współpraca z konsumentami, m.in. przez współtworzenie wartości z klientem, czy raportowanie społeczne oraz edukacja konsumencka jako formy promocji. Autorka zakłada również, iż czynnikami warunkującymi taką aktywność jest wielkość przedsiębiorstwa, pochodzenie kapitału w przedsiębiorstwie, a także branża, w której prowadzona jest główna działalność.
Celem opracowania Barbary Kucharskiej jest identyfikacja specyfiki i przesłanek wprowadzania sklepu bezobsługowego oraz określenie komponentów tego innowacyjnego formatu w kontekście tworzenia wartości dla klienta również w czasie postpandemicznym. Artykuł został przygotowany m.in. na podstawie analizy literatury przedmiotu, raportów branżowych oraz wyników badań bezpośrednich przeprowadzonych w 2020 r. wśród 1045 konsumentów techniką ankiety online.
W kolejnym tekście Grzegorz Maciejewski stara się wskazać zaobserwowane zmiany w zachowaniach konsumentów w czasie pandemii COVID-19. Szczególna uwaga zwrócona została na zachowania zrównoważone. W artykule przedstawiono również wyrażone w badaniach opinie na temat wpływu postępującej degradacji środowiska naturalnego na wystąpienie pandemii COVID-19. Tekst powstał w wyniku przeglądu literatury przedmiotu oraz realizacji oryginalnych badań empirycznych, przeprowadzonych w listopadzie 2020 r. na próbie 1045 dorosłych konsumentów z całej Polski.
Celem artykułu Katarzyny Sanak-Kosmowskiej jest dokonanie przeglądu i zidentyfikowanie dotychczasowych badań poświęconych problematyce zniekształceń poznawczych w zachowaniach konsumentów. Problematyka ta została zbadana przede wszystkim na gruncie nauk o zarządzaniu, w tym marketingu, ale także psychologii, w szczególności w subdyscyplinach: psychologia poznawcza oraz psychologia społeczna.
Mierniki efektywności mogą stanowić istotne wsparcie dla procesów zarządzania w organizacjach badawczych, które coraz częściej inwestują w działania marketingowe, oferując na zasadach komercyjnych wyniki zrealizowanych badań naukowych. Autorki kolejnego artykułu – Marzena Walasik i Paulina Mizerska – w pierwszej kolejności zdefiniowały kluczowe mierniki dokonań i odróżniły je od innych narzędzi wykorzystywanych w praktyce biznesowej. Następnie zaprezentowały podział mierników, które są najczęściej wykorzystywane podczas oceny aktywności marketingowej podmiotu. Na podstawie dokonanej analizy zaproponowano model doboru mierników dokonań dla organizacji badawczej.
Liczymy na to, iż kolejny zeszyt „Studiów i Prac Kolegium Zarządzania i Finansów” będzie stanowić ciekawą lekturę zarówno dla pracowników naukowych, jak i praktyków życia gospodarczego.
Życzymy Państwu przyjemnej lektury.
W imieniu Rady Naukowej
Joanna Wielgórska-Leszczyńska
Michał Matusewicz