Analiza działań na rzecz promocji społecznej odpowiedzialności biznesu w województwie wielkopolskim w latach 2012–2022

Autor

  • Magdalena Galant Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.189.3

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność biznesu, modele promocji CSR, województwo wielkopolskie, urząd marszałkowski

Abstrakt

Artykuł zawiera analizę działań z zakresu promocji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) podejmowanych w województwie wielkopolskim. Jego celem było zweryfikowanie, czy województwo to powiela model promocji społecznej odpowiedzialności biznesu, realizowany przez administrację centralną, czy też władze regionu prowadzą własną politykę w tym zakresie. Analiza przeprowadzona została na podstawie danych dotyczących aktywności firm z województwa w zakresie CSR, działań promujących to zjawisko w regionie, a także dokumentów strategicznych. W artykule wykorzystano fragment badania własnego, zrealizowanego w marcu 2022 r. wśród przedstawicieli wszystkich urzędów marszałkowskich w Polsce, w tym województwa wielkopolskiego. Z przeprowadzonych analiz wynika, że województwo to w dużej mierze samodzielne kształtuje politykę promocji CSR wśród lokalnych przedsiębiorców, angażując się w działania na rzecz rozwoju tej idei, co przekłada się na liczbę społecznie odpowiedzialnych firm. Jednak, co istotne z punktu widzenia niniejszej pracy, w promocję tej idei najbardziej zaangażowane są organizacje biznesowe i pracodawców, a nie władze regionu

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte
1. Adamczyk J. [2001], Koncepcja zrównoważonego rozwoju w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
2. Gołaszewska-Kaczan U. [2009], Zaangażowanie społeczne przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
3. Kudłak R. [2018], Instytucjonalne uwarunkowania społecznej odpowiedzialności biznesu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
4. Lewicka-Strzałecka A. [2006], Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.
5. Mazur-Wierzbicka M. [2012], CSR w dydaktyce, czyli jak uczyć studentów społecznej odpowiedzialności, Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina, Szczecin.
6. Petkoski D., Twose N. [2003], Public Policy for Corporate Social Responsibility, World Bank Institute.
7. Reichel J. [2013], Sector-Specific Corporate Responsibility in Poland, w: Corporate Responsibility in Europe, Government Involvment in Sector-Specific Initiatives, red. T. Beschorner, T. Hajduk, S. Simeonov, Velvag Bertelsmann Stifung, Gutersloh.
8. Rok B. [2004], Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce – Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
9. Żemigała M. [2007], Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa – budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków.

Artykuły prasowe
1. Adamczyk J. [2014], Obszary i kryteria oceny społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” nr 338.
2. Albareda L., Lozano J.M., Tencati A., Midttun A., Perrini F. [2008], The Changing Role of Governments in Corporate Social Responsibility: Drivers and Responses, „Business Ethics, the Environment & Responsibility”, vol. 17, iss. 4.
3. Bartkowiak G., Krugiełka A. [2009], Podejmowanie działań społecznie odpowiedzialnych (na przykładzie Wielkopolski), „Organizacja i Kierowanie”, nr 3.
4. Bell D.V.J. [2001], The Role of Government in Advancing Corporate Sustainability, A Back ground Paper prepared by the Sustainable Enterprise Academy, York University under con tract to Environment Canada for the G8 Environmental Futures Forum (EFF) in Vancouver.
5. Fijałkowska J. [2012], Społeczna odpowiedzialność wyzwaniem dla rachunkowości, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XIII, z. 1.
6. Juźwiak M. [2015], Engagement of Public Administration in Corporate Social Responsibility’s Promotion, w: CSR Trends. Making a Difference, red. A. Rudnicka, CSR Impact, Łódź.
7. Matten D., Moon J. [2008], “Implicit” and “Explicit” CSR: A Conceptual Framework for a Comparative Understanding of Corporate Social Responsibility, „The Academy of Management Review”, vol. 33, no. 2.
8. Rojek-Nowosielska M. [2011], Modelowe ujęcie społecznej odpowiedzialności biznesu, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 220.
9. Stefańska M. [2013], Podstawy teoretyczne i ewolucja pojęcia społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 288.
10. Urbaniec M. [2015], Sustainable Development Indicators in Poland: Measurement and System Evaluation, „Entrepreneurial Business and Economics Review”, 3(1).
11. Whitford A.B., Provost C. [2019], Government Promotion of Corporate Social Responsibility: Evidence from the EU Eco-Management and Audit Scheme, „RPR Review of Policy Research”, iss. 1.
12. Zueva A., Fairbrass J. [2021], Politicising Government Engagement with Corporate Social Responsibility: „CSR” as an Empty Signifier, „Journal of Business Ethics”, 170.

Materiały internetowe
1. Analiza instytucjonalnych modeli promocji CSR w wybranych krajach, https://www.csrinfo.org/wp-content/uploads/2016/07/analiza_instytucjonalna_csr_25.02.2011.pdf
2. Dyrektywa CSRD, https://www.gov.pl/attachment/a65956c9-880e-43bb-846e-dda0feb89370
3. Ekonomiczne aspekty ochrony środowiska 2021, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5484/14/3/1/ekonomiczne_aspekty_ochrony_srodowiska_2021.pdf
4. Ekspertyza z zakresu branż dominujących w gospodarce regionu w ramach identyfikacji specjalizacji gospodarczej Wielkopolski [2019], https://wrot.umww.pl/wp-content/uploads/2021/01/bran%C5%BCe_dominuj%C4%85ce_w_gospodarce_regionu.pdf
5. Polski Komitet Normalizacyjny, https://www.pkn.pl (norma PN-EN ISO 26000:2021-04)
6. Rocznik statystyczny województwa wielkopolskiego 2021, https://poznan.stat.gov.pl/publika cje-i-foldery/roczniki-statystyczne/rocznik-statystyczny-wojewodztwa-wielkopolskiego-2021,2,17.html
7. Sektor non-profit w 2018 roku, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/gospodarka-spoleczna--wolontariat/gospodarka-spoleczna-trzeci-sektor/sektor-non-profit-w-2018-roku,1,7.html#
8. Strategia polityki społecznej dla województwa wielkopolskiego do 2020 roku, https://rops.poznan.pl/wp-content/uploads/2020/09/strategia-polityki-spoleczenej.pdf
9. Strategia rozwoju województwa wielkopolskiego do 2020 roku, https://www.umww.pl/arty kuly/55891/pliki/strategiarozwojuwojewodztwawielkopolskiegodo2020roku.pdf
10. Strategia rozwoju województwa wielkopolskiego do 2030 roku, https://wrot.umww.pl/wp-con tent/uploads/2020/01/Strategia-Wielkopolska-2030.pdf
11. Środki trwałe w gospodarce narodowej w 2019 r., https://stat.gov.pl/download/gfx/porta linformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5479/1/17/1/srodki_trwale_w_gospodarce_narodo wej_w_2019.pdf
12. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19980910576/O/D19980576.pdf
13. WBCSD 2000, https://www.social-responsibility.at/definitions/world-business-council-for--sustainable-development-2000/
14. Wielkopolski Klub CSR, http://www.pcc.org.pl/projekty/zamkniete/wielkopolski-klub-csr--budowanie-platformy-promocji-i-wymiany-doswiadczen-csr-w-wielkopolsce-626.html
15. Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014–2020, https://www.funduszeeuro pejskie.gov.pl/media/4554/uszczegolowienie_wrpo_2014_2020.pdf
16. Wielkopolski Związek Pracodawców, https://www.csrinfo.org/wp-content/uploads/2016/07/wielkopolska_liderem_csr.pdf
17. Zaktualizowana strategia rozwoju województwa wielkopolskiego do 2020 roku, http://www.wrot.umww.pl/wp-content/uploads/2015/09/Zaktualizowana-Strategia-Rozwoju-Wojew%C3%B3dztwa-Wielkopolskiego-do-2020-roku.pdf

Pobrania

Opublikowane

2023-08-03

Jak cytować

Galant, M. . (2023). Analiza działań na rzecz promocji społecznej odpowiedzialności biznesu w województwie wielkopolskim w latach 2012–2022. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (189), 41–61. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.189.3

Numer

Dział

Dział główny