Korzystanie z handlu elektronicznego przez konsumentów o różnych stylach życia

Autor

  • Ewa Parys Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.189.6

Słowa kluczowe:

handel elektroniczny, styl życia, segmentacja, zachowania zakupowe, działania merketingowe

Abstrakt

Artykuł porusza problematykę korzystania z handlu elektronicznego przez konsumentów w zależności od stylu życia, jaki prowadzą. Obok przeglądu literatury dotyczącego stylów życia i handlu elektronicznego w artykule przedstawione zostały wyniki autorskiego badania ilościowego poświęconego problematyce korzystania z handlu elektronicznego przez konsumentów o deklarowanych odmiennych stylach życia. Badanie przeprowadzono na przełomie sierpnia i września 2021 r. na próbie 300 konsumentów przy wykorzystaniu panelu internetowego. Dokonana analiza segmentacyjna, z wykorzystaniem analizy skupień, pozwoliła wyodrębnić cztery segmenty konsumentów: Aktywnych, Intelektualistów, Zapracowanych i Egocentryków oraz zaprezentować, jak przedstawiciele poszczególnych segmentów korzystają z handlu elektronicznego. Celem artykułu było zweryfikowanie, czy, a jeśli tak, to w jaki sposób styl życia deklarowany przez konsumentów różnicuje ich internetowe zwyczaje zakupowe.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. AbdelAziz K., Md Saad N.H., Thurasamy R. [2021], Analysing the Factors Influencing Customer Engagement and Value C-creation During COVID-19 Pandemic: The Case of Online Modest Fashion SMEs in Egypt, „Journal of Islamic Marketing”, vol. 14(1), DOI: 10.1108/JIMA-09-2020–0294
2. Adamczyk G. [2021], Compulsive and Compensative Buying Among Online Shoppers: An Empi rical Study, https://doi.org/10.1371./journal.pone.0252563
3. Błoński K. [2010], Zachowania i postawy wobec wybranych aspektów konsumpcji w zależności od deklarowanego stylu życia na przykładzie mieszkańców regionu zachodniopomorskiego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”, Tendencje zachowań konsumenckich na regionalnym rynku, nr 609, nr 16.
4. Böhme J., Walsh Z., Wamsler Ch. [2022], Sustainable Lifestyles: Towards a Relational Approach, „Sustainability Science”, vol. 17, DOI:10.1007/s11625-022–01117-y
5. Brzozowska-Woś M. [2014], Kierunki rozwoju handlu elektronicznego, „Przedsiębiorstwo we Współczesnej Gospodarce – Teoria i Praktyka”, nr 1.
6. Bylok F. [2016], Meandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcja, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym”, vol. 19(1).
7. Bywalec C. [2014], Zróżnicowanie konsumpcji jako wyraz nierówności ekonomicznych w pol skim społeczeństwie, w: Kryzys jakości życia, red. Z. Strzelecki, E. Kryńska, J. Witkowski, Pol ska Akademia Nauk, Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”, Warszawa.
8. Bywalec C., Rudnicki L. [2002], Konsumpcja, PWE, Warszawa.
9. Cheng J., Lin L. [2022], The Role of Senses on Purchase Intentions in Social Commerce, „Aslib Journal of Information Management”, vol. 75(1), s. 44–67, DOI 10.1108/AJIM-12-2020–0387.
10. Czaplewski M. [2017], Cechy e-commerce i ich wpływ na pozycję rynkową e-kupującego, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 126, t. 1, DOI: 10.18276/epu.2017.126/1–04.
11. Gardocka-Jałowiec A., Szalonka K. [2019], Wybrane aspekty stylu życia w perspektywie odpowiedzialności za zdrowie, w: Zdrowie i style życia. Wyzwania ekonomiczne i społeczne, red. W. Nowak, K. Szalonka, „Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego”, Seria: e-Monografie, nr 153.
12. Jawłowska A. [1975], Drogi kontrkultury, PIW, Warszawa.
13. Jensen M. [2007], Defining Lifestyle, „Environmental Sciences”, vol. 4(2), DOI:10.1080/15693430701472747.
14. Oczachowska A. [2015], Zachowania konsumpcyjne deklarowane przez studentów WNE Politechniki Koszalińskiej a style życia, „Handel Wewnętrzny”, nr 1.
15. Patrzałek W. [2017], Determinanty stylu życia młodych konsumentów, „Marketing i Zarządza nie”, nr 2(48), DOI: 10.18276/miz.2017.48–06.
16. Pickton D., Broderick A. [2005], Integrated Marketing Communications, Financial Times Prentice Hall, Harlow.
17. Pieczarka K. [2020], Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju handlu elektronicznego, w: Polityka gospodarcza w warunkach przemian rozwojowych, red. M. Sosnowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
18. Plummer T. [1974], The Concept and Application of Life Style Segmentation, „Journal of Marketing”, vol. 38.
19. Rószkiewicz M. [2020], Analiza klienta, Wydawnictwo SPSS, Kraków.
20. Rudnicki L. [2009], Styl życia jako czynnik kształtujący zachowanie konsumenta na rynku turystycznym, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, nr 3(14).
21. Shields R. [2005], Lifestyle Shopping. The Subject of Consumption, Taylor & Francis e-Libra ry, New York.
22. Sobczyk G. [2018], Zachowania konsumentów wobec nowych trendów konsumpcji – wyniki badań, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia”, vol. LII, 1, Section H, DOI: 10.17951/h.2018.52.1.171.
23. Sobolewska S. [2009], Wpływ zmian stylu życia konsumentów na migrację kapitału, w: Migracje klientów w wartość przedsiębiorstwa, red. B. Dobiegała-Korona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
24. Straczuk J. [2015], Andrzeja Sicińskiego badanie stylów życia – spojrzenie z dystansu, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 59, nr 3, DOI: 10.35757/KiS.2015.59.3.3.
25. Wojciechowska A. [1979], Styl życia a struktura społeczna, „Przegląd Socjologiczny / Sociological Review”, t. 31, nr 1.
26. Zhu P., Liu Z., Li X., Jiang Xu, Zhu M.X. [2023], The Influence of Livestreaming on Online Purchase Intention: Examining Platform Characteristics and Consumer Psychology, „Industrial Management & Data Systems”, vol. 123, no. 3, DOI 10.1108/IMDS-07-2022–0430.
27. Zrałek J. [2015], Voluntary simplicity – zrównoważony styl życia współczesnych konsumentów, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 231.

Materiały internetowe
1. https://edu.trans.eu/slownik/logistyka-ostatniej-mili, dostęp: 15.11.2021.
2. https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/01/Raport-Mr-Mrs-e-Commerce.pdf, dostęp: 17.07.2022.
3. https://mfiles.pl/pl/index.php/Handel_elektroniczny, dostęp: 8.08.2021.
4. https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/1778, pojecie.html, dostęp: 8.08.2021.
5. https://www.statista.com/statistics/281241/online-share-of-retail-trade-in-european-countries/, dostęp: 15.08.2022.
6. Kasparek K., Badania psychograficzne, http://researchonline.pl/baza/czytaj/podkategoria/6, dostęp: 20.04.2022.
7. Walesiak M. [2000], Segmentacja rynku. Kryteria i metody, http://keii.ue.wroc.pl/pracownicy/mw/2000_Walesiak_Segmentacja_rynku.pdf, dostęp: 14.05.2022.

Pobrania

Opublikowane

2023-08-03

Jak cytować

Parys, E. (2023). Korzystanie z handlu elektronicznego przez konsumentów o różnych stylach życia. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (189), 93–112. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.189.6

Numer

Dział

Dział główny