Zjawisko i przegląd trendów handlu elektronicznego w dobie personalizacji i mobilności

Autor

  • Tomasz Łysoń Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.194.5

Słowa kluczowe:

e-commerce, m-commerce, mobilność, personalizacja, społeczeństwo informacyjne

Abstrakt

W artykule scharakteryzowano zjawisko e-commerce i dominujące w nim trendy w dobie personalizacji i komunikacji mobilnej. Wykorzystano w tym celu metodę badań pośrednich (tzw. desk research). W pierwszej części opracowania przedstawiono historię handlu elektronicznego i mobilnego. Zestawienie tych faktów pozwoliło zauważyć silną korelację między rozwojem społeczeństwa informacyjnego a e-handlem. W dalszej części artykułu wskazano bariery, kierunki i szanse w rozwoju e-commerce oraz m-commerce, które stały się punktem wyjścia do przeglądu trendów dominujących w tej gałęzi gospodarki. Istotnym wątkiem w niniejszym artykule są rozważania nad miejscem seniorów w e-handlu. Całość wieńczy podsumowanie z wnioskami ukazującymi potencjalne kierunki dalszych badań i obserwacji, w tym m.in. kwestie związane z gromadzeniem danych użytkowników oraz wpływem technologii mobilnych na życie współczesnego człowieka.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Afuah, A. (2003). Biznes internetowy – strategie i modele. Kraków: Oficyna Wydawnicza.

Drobniak, D. (2019). Podstawowe pojęcia i koncepcja handlu w sieci. W: Poradnik e-commerce (s. 4–9). Warszawa: IAB Polska.

Jaciow, M., Stolecka-Makowska, A., Wolny, R. (2013). E-konsument w Europie. Komparatywna analiza zachowań. Gliwice: Helion.

Karcz, K. (2004). Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe. Warszawa: PWE.

Krzysztofek, K., Szczepański, M. (2005). Zrozumieć Rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Leśniak, T. (2019). Rola kanału mobile w obszarze e-commerce. W: Poradnik e-commerce (s. 20–21). Warszawa: IAB Polska.

Sadeh, N. (2002). M-Commerce: Technologies, Services and Business Models. New York: John Wiley & Sons.

Safieddine, F. (2016). M-Commerce. W: Innovations in E-Systems for Business and Commerce (s. 227–244), S. Kadry, A. El Hami (Eds.). New Jersey: Apple Academic Press.

Artykuły naukowe

Brzozowska-Woś, M. (2014). Kierunki rozwoju handlu elektronicznego, Przedsiębiorstwo we Współczesnej Gospodarce. Teoria i Praktyka, 1, s. 5–15.

Grąbczewska, K. (2020). Praktyczne rozwiązania w działalności e-commerce, Marketing i Rynek, 27 (11), s. 29–35.

Klosa, S. (2017). Charakterystyka polskiego e-konsumenta, Przegląd Nauk Stosowanych, 16, s. 97–112.

Kopecka-Piech, K. (2013). Aplikacje mobilne: innowacyjność, sytuacyjność i personalizacja komunikacji marketingowej i wizerunkowej, Nowe Media, 4, s. 11–30.

Kopecka-Piech, K. (2015). Mediatyzacja przez aplikatyzację. Mobilna hybrydyzacja, wielozadaniowość i współdzielenie, Zeszyty Prasoznawcze, 221, s. 49–59.

Kowalska, M. (2016). M-konsument jako segment rynku zyskujący na znaczeniu, Studia i Prace WNEiZ US, 43 (2), s. 443–448.

Kucia, M. (2016). Postawy konsumentów wobec zakupów on-line – próba typologii, Handel Wewnętrzny, 3 (362), s. 206–215.

Kwiatkowski, M., Winnicka, N., Zagajewski, A. (2018). Logistyczne aspekty rozwoju e-commerce, Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji, 7 (2), s. 42–49.

Łysik, Ł., Mucha, P. (2014). Rola i znaczenie technologii mobilnych w codziennym życiu człowieka XXI wieku, Media i Społeczeństwo, 4, s. 15–26.

Nowina-Konopka, M. (2014). Stan polskiego społeczeństwa informacyjnego – w dziesiątą rocznicę akcesji do Unii Europejskiej, Kultura i Polityka, 15, s. 48–65.

Okazaki, S. (2005). New Perspectives of M-Commerce Research, Journal of Electronic Commerce Research, 6 (3), s. 160–164.

Prałat, E. (2013). M-Commerce rozwój na świecie i w Polsce, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 36, s. 168–179.

Tran, H. (2020). From E-Commerce to M-Commerce, Journal of Textile Science and Fashion Technology, 6, s. 1–2.

Materiały internetowe

Gemius (2017). E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska, https://branden.biz/wp-content/uploads/2018/07/E-commerce_w_Polsce_2017.pdf (dostęp: 9.01.2023).

Izba Gospodarki Elektronicznej (2021). Poradnik CSR, https://eizba.pl/wpontent/uploads/2021/04/Poradnik-CSR-26.04.2021.pdf (dostęp: 9.01.2023).

Izba Gospodarki Elektronicznej (2022). Odpowiedzialny e-commerce, https://eizba.pl/wpcontent/uploads/2022/10/Raport-e-Izby-Odpowiedzialny-e-commerce-2022.pdf (dostęp:

01.2023).

Kobiety e-biznesu (2022). Pokolenie Silvers w e-commerce. Potencjał, bariery i wyzwania Seniorów podczas zakupów online, https://polskabezgotowkowa.pl/sites/all/themes/awesomeit/files/dane/Raport_Pokolenie_Silvers_w_ecommerce_maj-2022.pdf (dostęp: 9.01.2023).

Kobiety e-biznesu (2023). Trendy w e-commerce 2023. Podsumowanie i raport, https://www.kobietyebiznesu.pl/trendy-w-e-commerce-2023 (dostęp: 9.01.2023).

Łysoń, T. (2021). E-commerce i bariery w jego rozwoju, https://www.ideoforce.pl/akademia/ecommerce-i-bariery-w-jego-rozwoju,622.html (dostęp: 9.01.2023).

Łysoń, T. (2022). 6 sposobów na zmniejszenie zwrotów w sklepie internetowym, https://www.atomstore.pl/dobre-praktyki-na-zwroty (dostęp: 9.01.2023).

NBP (2022). Informacja o rozliczeniach i rozrachunkach międzybankowych w IV kwartale 2021 r., https://archiwum.nbp.pl/systemplatniczy/publikacje/2021_4.pdf (dostęp: 2.02.2023).

Słownik języka polskiego PWN (2023). Mobilność, https://sjp.pwn.pl/slowniki/mobilność.html (dostęp: 9.01.2023).

Szajner, D. (2022). Ile jest sklepów internetowych w Polsce? Szacunki i perspektywy na najbliższe miesiące, https://ekomercyjnie.pl/ile-jest-sklepow-internetowych-w-polsce (dostęp: 9.01.2023).

Pobrania

Opublikowane

2024-04-24 — zaktualizowane 2024-07-02

Jak cytować

Łysoń, T. (2024). Zjawisko i przegląd trendów handlu elektronicznego w dobie personalizacji i mobilności. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (194). https://doi.org/10.33119/SIP.2023.194.5

Numer

Dział

Dział główny