The phenomenon and overview of e-commerce trends in the era of personalization and mobility

Authors

  • Tomasz Łysoń Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2023.194.5

Keywords:

e-commerce, m-commerce, information society, personalization, mobility

Abstract

The purpose of the article is to outline the phenomenon of e-commerce and the prevailing trends in it in the era of personalization and mobile communication. The first part of the paper presents the history of e-commerce and mobile commerce. The presentation phenomenon makes it possible to note a strong correlation between the development of information society and e-commerce. The next part of the article identifies barriers, opportunities, and directions in the development of e-commerce and m-commerce, which became the starting point for an overview of the dominant trends in this branch of the economy. An important thread in this article is the consideration of seniors in e-commerce. The paper concludes with a summary, with conclusions indicating potential directions for further research and observations, including issues related to the collection of user data and the impact of mobile technologies on the lives of modern people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Wydawnictwa zwarte

Afuah, A. (2003). Biznes internetowy – strategie i modele. Kraków: Oficyna Wydawnicza.

Drobniak, D. (2019). Podstawowe pojęcia i koncepcja handlu w sieci. W: Poradnik e-commerce (s. 4–9). Warszawa: IAB Polska.

Jaciow, M., Stolecka-Makowska, A., Wolny, R. (2013). E-konsument w Europie. Komparatywna analiza zachowań. Gliwice: Helion.

Karcz, K. (2004). Międzynarodowe badania marketingowe. Uwarunkowania kulturowe. Warszawa: PWE.

Krzysztofek, K., Szczepański, M. (2005). Zrozumieć Rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Leśniak, T. (2019). Rola kanału mobile w obszarze e-commerce. W: Poradnik e-commerce (s. 20–21). Warszawa: IAB Polska.

Sadeh, N. (2002). M-Commerce: Technologies, Services and Business Models. New York: John Wiley & Sons.

Safieddine, F. (2016). M-Commerce. W: Innovations in E-Systems for Business and Commerce (s. 227–244), S. Kadry, A. El Hami (Eds.). New Jersey: Apple Academic Press.

Artykuły naukowe

Brzozowska-Woś, M. (2014). Kierunki rozwoju handlu elektronicznego, Przedsiębiorstwo we Współczesnej Gospodarce. Teoria i Praktyka, 1, s. 5–15.

Grąbczewska, K. (2020). Praktyczne rozwiązania w działalności e-commerce, Marketing i Rynek, 27 (11), s. 29–35.

Klosa, S. (2017). Charakterystyka polskiego e-konsumenta, Przegląd Nauk Stosowanych, 16, s. 97–112.

Kopecka-Piech, K. (2013). Aplikacje mobilne: innowacyjność, sytuacyjność i personalizacja komunikacji marketingowej i wizerunkowej, Nowe Media, 4, s. 11–30.

Kopecka-Piech, K. (2015). Mediatyzacja przez aplikatyzację. Mobilna hybrydyzacja, wielozadaniowość i współdzielenie, Zeszyty Prasoznawcze, 221, s. 49–59.

Kowalska, M. (2016). M-konsument jako segment rynku zyskujący na znaczeniu, Studia i Prace WNEiZ US, 43 (2), s. 443–448.

Kucia, M. (2016). Postawy konsumentów wobec zakupów on-line – próba typologii, Handel Wewnętrzny, 3 (362), s. 206–215.

Kwiatkowski, M., Winnicka, N., Zagajewski, A. (2018). Logistyczne aspekty rozwoju e-commerce, Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji, 7 (2), s. 42–49.

Łysik, Ł., Mucha, P. (2014). Rola i znaczenie technologii mobilnych w codziennym życiu człowieka XXI wieku, Media i Społeczeństwo, 4, s. 15–26.

Nowina-Konopka, M. (2014). Stan polskiego społeczeństwa informacyjnego – w dziesiątą rocznicę akcesji do Unii Europejskiej, Kultura i Polityka, 15, s. 48–65.

Okazaki, S. (2005). New Perspectives of M-Commerce Research, Journal of Electronic Commerce Research, 6 (3), s. 160–164.

Prałat, E. (2013). M-Commerce rozwój na świecie i w Polsce, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 36, s. 168–179.

Tran, H. (2020). From E-Commerce to M-Commerce, Journal of Textile Science and Fashion Technology, 6, s. 1–2.

Materiały internetowe

Gemius (2017). E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska, https://branden.biz/wp-content/uploads/2018/07/E-commerce_w_Polsce_2017.pdf (dostęp: 9.01.2023).

Izba Gospodarki Elektronicznej (2021). Poradnik CSR, https://eizba.pl/wpontent/uploads/2021/04/Poradnik-CSR-26.04.2021.pdf (dostęp: 9.01.2023).

Izba Gospodarki Elektronicznej (2022). Odpowiedzialny e-commerce, https://eizba.pl/wpcontent/uploads/2022/10/Raport-e-Izby-Odpowiedzialny-e-commerce-2022.pdf (dostęp:

01.2023).

Kobiety e-biznesu (2022). Pokolenie Silvers w e-commerce. Potencjał, bariery i wyzwania Seniorów podczas zakupów online, https://polskabezgotowkowa.pl/sites/all/themes/awesomeit/files/dane/Raport_Pokolenie_Silvers_w_ecommerce_maj-2022.pdf (dostęp: 9.01.2023).

Kobiety e-biznesu (2023). Trendy w e-commerce 2023. Podsumowanie i raport, https://www.kobietyebiznesu.pl/trendy-w-e-commerce-2023 (dostęp: 9.01.2023).

Łysoń, T. (2021). E-commerce i bariery w jego rozwoju, https://www.ideoforce.pl/akademia/ecommerce-i-bariery-w-jego-rozwoju,622.html (dostęp: 9.01.2023).

Łysoń, T. (2022). 6 sposobów na zmniejszenie zwrotów w sklepie internetowym, https://www.atomstore.pl/dobre-praktyki-na-zwroty (dostęp: 9.01.2023).

NBP (2022). Informacja o rozliczeniach i rozrachunkach międzybankowych w IV kwartale 2021 r., https://archiwum.nbp.pl/systemplatniczy/publikacje/2021_4.pdf (dostęp: 2.02.2023).

Słownik języka polskiego PWN (2023). Mobilność, https://sjp.pwn.pl/slowniki/mobilność.html (dostęp: 9.01.2023).

Szajner, D. (2022). Ile jest sklepów internetowych w Polsce? Szacunki i perspektywy na najbliższe miesiące, https://ekomercyjnie.pl/ile-jest-sklepow-internetowych-w-polsce (dostęp: 9.01.2023).

Published

2024-04-24 — Updated on 2024-07-02

How to Cite

Łysoń, T. (2024). The phenomenon and overview of e-commerce trends in the era of personalization and mobility. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (194). https://doi.org/10.33119/SIP.2023.194.5

Issue

Section

Articles