Wybory klientów w czasie pandemii jako wyzwanie rozwojowe dla podmiotów rynku e-commerce

Autor

  • Marcin Komańda Politechnika Opolska

Słowa kluczowe:

COVID-19, e-commerce, rozwój

Abstrakt

Celem prezentowanego artykułu jest identyfikacja możliwości rozwojowych podmiotów działających na polskim rynku e-commerce w czasie zagrożenia ze strony pandemii COVID-19 w kontekście wyborów dokonywanych przez klientów serwisów elektronicznych. Udzieleniu odpowiedzi na sformułowane pytania badawcze ma służyć analiza danych zawartych w raportach rynkowych opublikowanych przez Gemius w 2020, 2021 i 2022 r. Osiągnięte rezultaty wskazują, że główne wyzwania rozwojowe dla pomiotów z branży e-commerce w czasie pandemii polegały na zapewnieniu ekonomiczności, szybkości i niezawodności realizacji transakcji, a w kontekście oczekiwań poszczególnych grup klientów także na przyciągnięciu i utrzymaniu ich za sprawą specyficznych, ważnych dla nich aspektów relacji ze sprzedawcą oraz kształtowaniu wartości zawartej w ofercie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Fajczak-Kowalska, A., Kowalska, M. (2023). Trendy i perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce. W: Paradygmaty zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw logistycznych (s. 115–128), D. Tokarski, A. Fajczak-Kowalska (red.). Łódź: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.

Galhotra, B., Dewan, A. (2020). Impact of COVID-19 on Digital Platforms and Change in E-Commerce Shopping Trends. W: 2020 Fourth International Conference on I-SMAC

(s. 861–866). IEEE.

Klimiuk, Z. (2023). Czy polityka gospodarcza i pieniężna prowadzona w okresie pandemii COVID-19 miała na celu ochronę grup społecznych wysokiego ryzyka (60+)? Analiza przypadków wybranych krajów i gospodarki światowej. W: Pandemia a seniorzy. Wyzwania – działania – rozwiązania (s. 11–47), E. Bojanowska, R. Czekalski (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Olszowy, J., Sepioło, J., Diakowska, E. (2022). E-biznes w trakcie pandemii. Jak zmienił się rynek zakupów w sieci. W: Współczesne wyzwania w naukach ekonomicznych, finansach i zarządzaniu (s. 131–142), J. Olszowy, J. Sepioło (red.). Łódź: ArchaeGraph.

Tabaei, Z., Fathian, M., Gholamian, M. R. (2011). Effective Factors on Electronic Customers Satisfaction. W: International Conference on Information and Financial Engineering IPEDR (vol. 12, s. 579–582). Singapore: IACSIT Press.

Artykuły naukowe

Al-maaitah, T. A., Tha’er Majali, M. A., Almaaitah, D. A. (2021). The Impact of COVID-19 on the Electronic Commerce Users Behavior, Journal of Contemporary Issues in Business and Government, 27 (1), s. 784–793.

Aranðelović, J., Karabašević, D., Popović, G., Vukotić, S., Brzaković, M., Stanujkić, D., Novaković, S. (2021). Managing E-Commerce during the COVID-19 Pandemic Crisis, Quaestus, 19, s. 185–192.

Bravo, R., Gonzalez Segura, M., Temowo, O., Samaddar, S. (2022). How Does a Pandemic Disrupt the Benefits of Ecommerce? A Case Study of Small and Medium Enterprises in the

Us, Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 17 (2), s. 522–557.

Czaplewski, M. (2017). Cechy e-commerce i ich wpływ na pozycję rynkową e-kupującego, Ekonomiczne Problemy Usług, 126 (1/1), s. 37–44.

Dejnaka, A. (2011). Rola informacji w podejmowaniu decyzji zakupowych przez gospodarstwa domowe w Internecie, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 25,

s. 285–301.

Grąbczewska, K. (2020). Praktyczne rozwiązania w działalności e-commerce, Marketing i Rynek, 11, s. 29–35.

Guthrie, C., Fosso-Wamba, S., Arnaud, J. B. (2021). Online Consumer Resilience during a Pandemic: An Exploratory Study of E-Commerce Behavior before, during and after a COVID-19 Lockdown, Journal of Retailing and Consumer Services, 61.

Halim, M. A. (2022). The Impact of E-Commerce on Consumer Purchasing Behavior for the Coronavirus Disease (COVID-19), Journal of Sustainable Business and Economics, 5 (1),

s. 20–28.

Hernández, B., Jiménez, J., Martín, M. J. (2010). Customer Behavior in Electronic Commerce: The Moderating Effect of E-Purchasing Experience, Journal of Business Research, 63 (9/10), s. 964–971.

Jílková, P., Králová, P. (2021). Digital Consumer Behaviour and E-Commerce Trends during the COVID-19 Crisis, International Advances in Economic Research, 27, s. 83–85.

Kawasaki, T., Wakashima, H., Shibasaki, R. (2022). The Use of E-Commerce and the COVID-19 Outbreak: A Panel Data Analysis in Japan, Transport Policy, 115, s. 88–100.

Kim, R. Y. (2020). The Impact of COVID-19 on Consumers: Preparing for Digital Sales, IEEE Engineering Management Review, 48 (3), s. 212–218.

Kitukutha, N. M., Vasa, L., Oláh, J. (2021). The Impact of COVID-19 on the Economy and Sustainable E-Commerce, Forum Scientiae Oeconomia, 9 (2), s. 47–72.

Kocot, M., Kwasek, A. (2022). Trendy zachowań zakupowych e-konsumentów w świetle nadań empirycznych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 2, s. 39–52.

Kozłowska, J. (2021). Wpływ E-doświadczeń zakupowych na decyzje zakupowe w handlu elektronicznym, Firma i Rynek, 2 (60), s. 61–69.

Kręt, P. (2020). E-Commerce w czasie pandemii COVID-19, Management and Quality. Zarządzanie i Jakość, 2 (3), s. 48–58.

Luo, Q., Forscher, T., Shaheen, S., Deakin, E., Walker, J. L. (2023). Impact of the COVID-19 Pandemic and Generational Heterogeneity on Ecommerce Shopping Styles – A Case Study of Sacramento, California, Communications in Transportation Research, 3.

Lysenko-Ryba, K. (2022). Wpływ pandemii COVID-19 na sposób realizacji zwrotów konsumenckich, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 8, s. 26–32.

Majchrzak-Lepczyk, J. (2015). Zachowania konsumentów na rynku e-commerce – wybrane zagadnienia, Handel Wewnętrzny, 355 (2), s. 259–269.

Orji, I. J., Ojadi, F., Okwara, U. K. (2022). The Nexus between E-Commerce Adoption in a Health Pandemic and Firm Performance: The Role of Pandemic Response Strategies,

Journal of Business Research, 145, s. 616–635.

Pieczarka, K. (2017). Motywacja konsumentów na rynku e-commerce, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu, 40, s. 85–97.

Porębski, K., Zakonnik, Ł. (2019). Analiza wpływu określonych czynników na decyzje zakupowe polskich e-konsumentów – badania ekspertów, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 20 (12/1), s. 213–225.

Rybak, A. (2019). Ocena jakości dostawy a zakupy w e-commerce, Marketing i Rynek, 26 (12), s. 24–29.

Smal, T., Orzeł, A. (2022). Bezpieczeństwo procesów logistycznych po zmianach wywołanych pandemią COVID-19, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, 3, s. 57–62.

Tran, L. T. T. (2021). Managing the Effectiveness of E-Commerce Platforms in a Pandemic, Journal of Retailing and Consumer Services, 58.

Veeragandham, M., Patnaik, N., Tiruvaipati, R., Guruprasad, M. (2020). Consumer Buying Behaviour towards E-Commerce during COVID-19, International Journal of Research in Engineering, Science and Management, 3 (9), s. 78–82.

Wani, B. A., Azizah, N., Ali, M. (2022). Impact of Pandemic on E-Comerce in Asia, International Journal of Computer Science and Information Technology, 14 (4), s. 81–86.

Waniowski, P. (2018). Strategie cenowe w sieciach handlowych – stan obecny i tendencje zmian, Handel Wewnetrzny, 375 (2), s. 227–237.

Zou, T., Cheshmehzangi, A. (2022). ICT Adoption and Booming E-Commerce Usage in the COVID-19 Era, Frontiers in Psychology, 13.

Materiały internetowe

Autopay (2021). Podsumowanie rynku e-commerce 2021 w Polsce, https://autopay.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/podsumowanie-rynku-ecommerce-2021‑w-polsce (dostęp: 22.09.2023).

Chaudhary, H. (2020). Analyzing the Paradigm Shift of Consumer Behavior towards E-Commerceduring Pandemic Lockdown, https://ssrn.com/abstract=3664668 (dostęp: 22.09.2023).

e-Izba (2023). Dekada polskiego e-commerce. 2013–2023, https://eizba.pl/wp-content/uploads/2023/02/Raport_e-Izby_Dekada_polskiego-e-commerce_2023.pdf (dostęp: 22.09.2023).

Gemius (2020). Raport e-commerce w Polsce 2020, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykulyaktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html (dostęp: 15.09.2023).

Gemius (2021). Raport e-commerce w Polsce 2021, https://eizba.pl/wp-content/uploads/2021/11/Raport-Odpowiedzialny-E-commerce-2021.pdf (dostęp: 15.09.2023).

Gemius (2022). Raport e-commerce w Polsce 2022, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykulyaktualnosci/raport-e-commerce-2022‑juz-dostepny.html (dostęp: 15.09.2023).

Kukawska, K. (2023). Rozwój rynku e-commerce w Polsce jest i będzie dynamiczny, https://obserwatorlogistyczny.pl/2023/05/19/rozwoj-rynku-e-commerce-w-polsce-jest-i-bedziedynamiczny/ (dostęp: 22.09.2023).

Pobrania

Opublikowane

2024-04-24

Jak cytować

Komańda, M. (2024). Wybory klientów w czasie pandemii jako wyzwanie rozwojowe dla podmiotów rynku e-commerce. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (194). Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/4426

Numer

Dział

Dział główny