Logistyka zwrotna jako narzędzie budowania świadomości ekologicznej konsumentów branży odzieżowej

Autor

  • Iga Lulek Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Monika Ziółko Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2024.196.4

Słowa kluczowe:

recykling odzieży, logistyka zwrotna, zrównoważony rozwój, ekologiczna świadomość konsumencka, zwrot odzieży

Abstrakt

Artykuł przedstawia tematykę logistyki zwrotnej w branży odzieżowej oraz jej rolę jako narzędzia w budowaniu świadomości ekologicznej wśród klientów. Omówione zostały w nim różne aspekty logistyki zwrotnej, w tym narzędzia takie jak kampanie recyklingowe, które promują zwroty towarów w zamian za różnorodne korzyści dla klientów. Przedstawiono także przykłady firm, takich jak Wólczanka, The North Face i Patagonia, które stosują innowacyjne rozwiązania w logistyce zwrotnej, promując recykling i wydłużając żywotność produktów. Autorki na potrzeby artykułu przeprowadziły także badania pilotażowe wśród konsumentów branży odzieżowej, aby ocenić ich świadomość i preferencje dotyczące logistyki zwrotnej. Wyniki wskazują na niską wiedzę konsumentów w tym zakresie. Badani często dokonują zakupów online, co może prowadzić do zwiększenia liczby zwrotów z uwagi na brak możliwości przymierzenia towaru. Wnioski z badania sugerują potrzebę zwiększenia świadomości konsumentów na temat ekologicznych praktyk w branży odzieżowej oraz dostosowania strategii firm do zmieniających się preferencji klientów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Bouzon, M., Govindan, K. (2015). Reverse Logistics as a Sustainable Supply Chain Practice for the Fashion Industry: an Analysis of Drivers and the Brazilian Case. W: Sustainable Fashion Supply Chain Management: From Sourcing to Retailing (s. 85–104), T. M. Choi, T. Cheng (Eds.). New York: Springer Cham.

Artykuły naukowe

Abraham, N. (2011). The apparel aftermarket in India – a case study focusing on reverse logistics, Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 15 (2), s. 211–227.

Balsewicz, A. (2015). Wartość dodana generowana przez podmioty ekonomii społecznej – korzyści ekonomiczne i społeczne, Współczesne Problemy Ekonomiczne, 11, s. 107–114.

Ho, G. T. S., Choy, K. L., Lam, C. H. Y., Wong, D. W. (2012). Factors influencing implementation of reverse logistics: a survey among Hong Kong businesses, Measuring Business Excellence, 16 (3), s. 29–46.

Jeszka, A. M. (2014). Product returns management in the clothing industry in Poland, LogForum 10 (4), s. 433–443.

Jeszka, A. M. (2015). Współpraca w łańcuchu dostaw w zakresie obsługi zwrotów w branży odzieżowej, Logistyka 3, s. 5682–5685.

Kall, J. (2017). Witryny i aplikacje mobilne w komunikacji marek odzieżowych, Handel Wewnętrzny, 367 (2), s. 145–155.

Kinobe, J. R., Gebresenbet, G., Vinnerås, B. (2012). Reverse logistics related to waste management with emphasis on developing countries – a review paper, Journal of Environmental Science and Engineering, s. 1108–1109.

Lysenko-Ryba, K. (2015). Logistyka zwrotna jako źródło korzyści konkurencyjnych, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 249, s. 193–203.

Misztal, A. (2017). Procesy logistyczne a zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie, 75, s. 204–206.

Pinheiro, E., de Francisco, A. C., Piekarski, C. M., de Souza, J. T. (2019). How to identify opportunities for improvement in the use of reverse logistics in clothing industries? A case study in a Brazilian cluster, Journal of Cleaner Production, 210, s. 612–619.

Rogers, D. S., Tibben‐Lembke, R. (2001). An examination of reverse logistics practices, Journal of Business Logistics, 22 (2), s. 129–148.

Rośniak, S. (2018). Ewolucja modelu liniowego do zamkniętej pętli w branży odzieżowej: wyzwania circular fashion, Przegląd Nauk Ekonomicznych, 30, s. 21–33.

Materiały internetowe

Wólczanka (2024). https://wolczanka.pl/WOLCZANKAxUDO (dostęp: 20.01.2024).

Patagonia (2024). https://wornwear.patagonia.com/trade-it-in#why-trade-in (dostęp:21.01.2024).

The North Face (2023a). https://www.thenorthface.pl/renewed.html (dostęp: 21.11.2023).

The North Face (2023b). https://www.thenorthfacerenewed.com/about (dostęp: 21.11.2023).

Wancel, M., Kędzia, M., Tomczyk, A. (2023). Stan rozwoju zrównoważonej logistyki na podstawie mikro i małych przedsiębiorstw w branży odzieżowej, OAFL – Studenckie Czasopismo Internetowe, 1 (3), OAFL-132023_1.pdf (uni.opole.pl) (dostęp: 10.02.2024).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-03 — zaktualizowane 2024-07-02

Jak cytować

Lulek, I., & Ziółko, M. (2024). Logistyka zwrotna jako narzędzie budowania świadomości ekologicznej konsumentów branży odzieżowej. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (196). https://doi.org/10.33119/SIP.2024.196.4

Numer

Dział

Dział główny