Społeczna odpowiedzialność biznesu a odpowiedzialne zarządzanie dla zrównoważonego rozwoju
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2024.197.7Słowa kluczowe:
odpowiedzialne zarządzanie, społeczna odpowiedzialność biznesu, zrównoważony rozwójAbstrakt
W literaturze przedmiotu pojęcia jak społeczna odpowiedzialność biznesu i odpowiedzialne zarządzanie często są stosowane zamiennie, a zrównoważony rozwój jest rozumiany jako pojęcie na poziomie makro. Celem artykułu jest usystematyzowanie pojęć oraz określenie ich wzajemnej zależności. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest definiowana jako koncepcja, „zgodnie z którą firmy dobrowolnie włączają kwestie społeczne i środowiskowe do swojej działalności biznesowej i interakcji z interesariuszami” [Crowther, Jatana, 2005]. Odpowiedzią przedsiębiorstw na wyzwania zrównoważonego rozwoju, a jednocześnie podstawą realizacji jego celów, jest model społecznej odpowiedzialności. Wykazano, że skuteczna implementacja społecznej odpowiedzialności biznesu i zrównoważonego rozwoju powinna zostać przeprowadzona zgodnie z koncepcją odpowiedzialnego zarządzania. Natomiast warunkiem koniecznym ich wdrożenia jest zaangażowanie ze strony przedsiębiorstw. Przeprowadzona dyskusja ukazuje postrzeganie koncepcji zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności przez przedsiębiorstwa jako kluczowe w zapewnieniu długofalowego rozwoju społeczeństw.
Downloads
Bibliografia
Wydawnictwa zwarte
Carroll, A. B., Adler, N. J., Mintzberg, H., Cooren, F., Suddaby, R., Freeman, R. E., Laasch, O. (2020). What ‘are’ responsible management? A conceptual potluck. W: The Research Handbook of Responsible Management, O. Laasch, R. Suddaby, R. E. Freeman, D. Jamali (Eds.). Cheltenham: Edward Elgar.
Carroll, A. B. (2008). A History of Corporate Social Responsibility: Concepts and practices. W: The Oxford handbook of corporate social responsibility (s. 19–46), A. Crane, A. McWilliams, D. Matten, J. Moon, D. S. Siegel (Eds.). Oxford: Oxford University Press.
Crowther, D., Jatana, R. (2005). International Dimensions of Corporate Social Responsibility, Hyderabad: ICFAI University Press.
Daly, H. (2007). Ecological Economics and Sustainable Development, Selected Essays of Herman Daly. Cheltenham: Elgar.
Laasch, O., Conaway, R. (2015). Principles of responsible management: Glocal sustainability, responsibility, and ethics. Mason: Cengage.
Laasch, O., Suddaby, R., Freeman, R. E., Jamali, D. (2020). Mapping the emerging field of responsible management: Domains, spheres, themes, and future research. W: The Research Handbook of Responsible Management, O. Laasch, R. Suddaby, R. E. Freeman, D. Jamali (Eds.). Cheltenham: Edward Elgar.
Laszlo, Ch. (2008). Firma zrównoważonego rozwoju. Warszawa: Studio EMKA.
Loew, T., Ankele, K., Braun, S., Clausen, J. (2004). Bedeutung der internationalen CSR-Diskussion für Nachhaltigkeit und die sich daraus ergebenden Anforderungen an Unternehmen mit Fokus Berichterstattung. Münster und Berlin: Endbericht.
Mintzberg, H., Laasch, O. (2020). Mintzberg on (ir) responsible management. W: Research Handbook of Responsible Management, O. Laasch, R. Suddaby, R. E. Freeman, D. Jamali (Eds.). Cheltenham: Edward Elgar.
Sołek-Borowska, C. (2024). Responsible management. Concept and justification of research. W: Responsible Management and Sustainable Consumption Creating a consumer and enterprise social responsibility index (s. 1–6), P. Wachowiak, A. Dąbrowska, M. Zajkowska, C. Sołek-Borowska (Eds.). New York: Routhledge.
Wachowiak, P. (2013). Wrażliwość społeczna przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Zajkowska, M. (2024). General management practices. W: Responsible Management and Sustainable Consumption Creating a consumer and enterprise social responsibility index (s. 1–6), P. Wachowiak, A. Dąbrowska, M. Zajkowska, C. Sołek-Borowska (Eds.). Nowy Jork: Routhledge.
Artykuły naukowe
Carmeli, A., Brammer, S., Gomes, E., Tabar, S. Y. (2017). An organizational ethic of care and employee involvement in sustainability-related behaviours: a social identity perspective, Journal of Organizational Behaviour, 38 (9), s. 1–18. DOI: 10.1002/job.2185.
Carroll, A. B., Shabana, K. M. (2020). The Business Case for Corporate Social Responsibility: A review of concepts, research and practice, International Journal of Management Reviews, 12 (1), s. 85–105.
Crossan, M., Mazutis, D., Seijts, G., Ganz, J. (2013). Developing leadership character in business programs, Academy of Management Learning and Education, 12 (2), s. 285–305. DOI: 10.5465/amle.2011.0024a.
Dahlsrud, A. (2008). How Corporate Social Responsibility is Defined: an Analysis of 37 Definitions, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 15 (1), s. 1–13.
Dobers, P. (2009). Corporate Social Responsibility: Management and Methods. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 16, s. 185–191.
Fedotova, I., Bocharova, N., Rachwał-Mueller, A. (2023). Corporate Social Responsibility as an Instrument of Sustainable Business Development: Exploring Types and Dimensions, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie, 19, s. 83–110.
Gherardi, S., Laasch, O. (2021). Responsible management-as-practice: mobilizing a posthumanist approach, Journal of Business Ethics, 181, s. 269–281. DOI: 10.1007/s10551-021-04945-7.
Hart, S. I. (1997). Beyond Greening Strategies for a Sustainable World, Harvard Business Review, 1–2, s. 66–76.
Hediger, W. (2007). Framing Corporate Social Responsibility and Contribution to Sustainable Development (Working Paper Series No. 02/2007). Center for Corporate Responsibility and Sustainability at the University of Zurich.
Holden, E., Linnerud, D., Banister, D. (2017). The Imperatives of Sustainable Development, Sustainable Development, 25, s. 213–226.
Jenkins, H. (2009). A Business Opportunity Model of Corporate Social Responsibility for Small- and Medium-Sized Enterprises, Business Ethics: A European Review, 18 (1), s. 21–36.
Laasch, O., Moosmayer, D., Antonacopoulou, E., Schaltegger, S. (2017). Responsible management learning: Change and innovation for sustainability, responsibility, ethics, Journal of Business Ethics, 162 (1), s. 735–757.
Maak, T. (2007). Responsible leadership, stakeholder engagement, and the emergence of social capital, Journal of Business Ethics, 74 (4), s. 329–343. DOI: 10.1007/s10551-007-9510-5.
Madanaguli, A., Srivastava, S., Ferraris, A., Dhir, A. (2022). Corporate Social Responsibility and Sustainability in the Tourism Sector: A Systematic Literature Review and Future Outlook, Sustainable Development, 30 (3), s. 447–461.
Moon, J. (2007). The Contribution of Corporate Social Responsibility to Sustainable Development, Sustainable Development, 15 (5), s. 296–306.
Ross, A. (2009). Modern Interpretations of Sustainable Development, Journal of Law and Society, 36 (1).
Shao, G., Li, F., Tang, L. (2011). Multidisciplinary Perspectives on Sustainable Development, International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 18:3, s. 187–189.
Ślęzak-Gładzik, I. (2013). Corporate Social Responsibility (CSR) jako koncepcja porządkująca relacje między biznesem a społeczeństwem, Modern Management Review, XVIII/20 (2).
Vintró, C., Comajuncosa, J. (2010). Corporate Social Responsibility in the Mining Industry: Criteria and Indicators, Dyna, (Medellin), 77 (161), s. 31–41.
Materiały internetowe
United Nations (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future, https://www.un.org/en/academic-impact/sustainability (dostęp: 17.04.2024).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.