Zarządzanie ryzykiem i niepewnością w międzynarodowych projektach akademickich

Autor

  • Anna Maria Kamińska Politechnika Wrocławska
  • Mariusz Mazurkiewicz Politechnika Wrocławska
  • Joshua Luis Politechnika Wrocławska

Słowa kluczowe:

projekty, ryzyko, edukacja

Abstrakt

 Artykuł podejmuje analizę wpływu ryzyka i niepewności na realizację międzynarodowych projektów akademickich, koncentrując się na doświadczeniach Politechniki Wrocławskiej. Badania ankietowe oraz wywiady jakościowe przeprowadzone wśród pracowników naukowych i administracyjnych ujawniły złożoność tego typu przedsięwzięć, wynikającą z różnic kulturowych, barier językowych, odmiennych systemów zarządzania oraz zmiennych wymagań partnerów i instytucji finansujących. Wskazano ograniczoną gotowość organizacyjną na sytuacje kryzysowe, niewystarczające planowanie ryzyka oraz niskie zaufanie do skuteczności istniejących narzędzi zarządzania. Szczególną rolę w efektywności projektów odgrywają kompetencje interpersonalne, nieformalne relacje i kapitał społeczny. Autorzy rekomendują wzmocnienie planowania strategicznego, zarządzania dynamiką kulturową, pracy w warunkach niepewności oraz wdrożenie dedykowanych rozwiązań dla uczelni.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

APM (2020). APM Body of Knowledge, 8th ed. Buckinghamshire: Association for Project Management.

British Council (2018). Bridging the Gap: Enabling Effective UK–Pakistan University Partnerships. London: British Council.

Chapman, C., Ward, S. (2003). Project Risk Management: Processes, Techniques and Insights. Chichester: John Wiley & Sons.

Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions, and Organizations across Nations. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage Publications.

House, R. J., Hanges, P. J., Javidan, M., Dorfman, P. W., Gupta, V. (Eds.) (2004). Culture, Leadership, and Organizations: The GLOBE Study of 62 Societies. Thousand Oaks: Sage Publications.

ISO (2012). ISO 21500:2012 – Guidance on Project Management. Geneva: International Organization for Standardization.

Knight, F. H. (1921). Risk, Uncertainty and Profit. Boston: Houghton Mifflin.

Loch, C. H., DeMeyer, A., Pich, M. T. (2006). Managing the Unknown: A New Approach to Managing High Uncertainty and Risk in Projects. Hoboken: John Wiley & Sons.

Minkov, M., Hofstede, G. (2011). Cross-Cultural Analysis: The Science and Art of Comparing the World’s Modern Societies and Their Cultures. Thousand Oaks: Sage Publications.

North, D. C. (1990). Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge: Cambridge University Press.

OECD (2018). Education at a Glance 2018: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.

PMI (2021). A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide). 6th edn. Newtown Square: Project Management Institute.

Tight, M. (2004). The Development of Higher Education in the United Kingdom since 1945. Buckingham: Open University Press.

Virine, L., Trumper, M. (2008). ProjectThink: Why Good Managers Make Poor Project Choices. Farnham: Gower Publishing.

World Bank (2020). The Belt and Road Initiative: Economic, Environmental and Social Impacts. Washington, D. C.: The World Bank.

Scott, W. R. (2001). Institutions and Organizations. 2nd edn. Thousand Oaks: Sage Publications.

Artykuły naukowe

Altbach, P. G., Knight, J. (2007). The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities, Journal of Studies in International Education, 11 (3–4), 290–305.

Blak Bernat, G., Qualharini, E. L., Castro, M. S. (2023). Enhancing Sustainability in Project Management: The Role of Stakeholder Engagement and Knowledge Management in Virtual Team Environments, Sustainability, 15 (6), 4896.

Chengere, K. A., Bekele, M. (2024). Cross-Cultural Leadership and Diversity: A Comprehensive Review, Science Innovation, 12 (6), s. 109–112.

Choquez-Millan, M. F., Lechtape, C. L., Löhr, K., Schröter, B., Graef, F. (2024). Uncovering Power Asymmetries in North–South Research Collaborations: An Example from Sustainability Research in Tanzania, Futures, 156, 103316. DOI: 10.1016/j.futures.2023.103316.

Churchwell, C. D. (2015). Handbook of Project-Based Management: Leading Strategic Organizations by J. Rodney Turner, Journal of Business & Finance Librarianship, 20 (3), s. 246–248.

Handke, L., Aldana, A., Costa, P. L., O’Neill, T. A. (2024). Hybrid Teamwork: What We Know and Where We Can Go From Here, Small Group Research, 55 (5), s. 805–835. DOI:

Jiménez, A., López, C., Smith, J. (2025). Temporal Coordination in Global Academic Teams: Balancing Synchronous and Asynchronous Modes, International Journal of Project Management, 43 (1), s. 112–130.

Juranovic, F., Ristic, L., Yang, W. (2025). Governance, Social Acceptability, and Organizational Learning in Virtual Project Environments, Journal of Resilience & Policy (forthcoming).

Knight, J. (2018). The Changing Landscape of Higher Education Internationalisation: For Better or Worse?, Perspectives: Policy and Practice in Higher Education, 17 (3), s. 84–90.

Kutsch, E., Hall, M., Turner, N. (2015). Project Risk Management in Practice: The Generic Nature of Risk Management in Projects, International Journal of Project Management, 33 (1), s. 63–75.

Latusek, D., Jemielniak, D. (2008). Knowledge Sharing and Organizational Culture: The Role of Trust and Openness in Global Teams, International Journal of Knowledge Management Studies, 2 (3), s. 272–284.

Miterev, M., Turner, J. R., Mancini, M. (2017). The Organization Design Perspective on the Project-Based Organization: A Structured Review, International Journal of Managing Projects in Business, 10, s. 527–549. DOI: 10.1108/IJMPB-06-2016-0048.

Moshtari, M., Safarpour, A. (2023). Challenges and Strategies for the Internationalization of Higher Education in Low-Income East African Countries, Higher Education, 86 (1), s. 145–165. DOI: 10.1007/s10734-023-00994-1.

Perminova, O., Gustafsson, M., Wikström, K. (2008). Defining Uncertainty in Projects –A New Perspective, International Journal of Project Management, 26 (1), s. 73–79.

Schilke, O., Reus, T. H., Shenkar, O. (2024). Cross-Cultural Leadership: What We Know, What We Need to Know, Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 11, s. 421–447.

Shih, T. (2023), Managing the Risks of International Collaboration, Issues in Science and Technology, Winter 2023.

Tenzer, H., Pudelko, M., Harzing, A.‑W. (2014). The Impact of Language Barriers on Trust Formation in Multinational Teams, Journal of International Business Studies, 45 (5), s. 675–699.

Xu, R., Yan, Z. (2023). Inter-Project Knowledge Transfer in Project-Based Organisations: An Organisational Context Perspective, Management Decision, 61 (2), s. 404–424.

Materiały internetowe

Hüllermeier, E., Waegeman, W. (2019). Aleatoric and Epistemic Uncertainty in Machine Learning:An Introduction to Concepts and Methods, arXiv preprint, https://arxiv.org/abs/1910.09457 (dostęp: 02.07.2025).

Paprica, A. P. (2021). Risks for Academic Research Projects: An Empirical Study of Perceived Negative Risks and Possible Responses, arXiv preprint, https://arxiv.org/pdf/2103.08048 (dostęp:04.07.205).

Pobrania

Opublikowane

2025-12-08

Jak cytować

Kamińska, A. M., Mazurkiewicz, M., & Luis, J. (2025). Zarządzanie ryzykiem i niepewnością w międzynarodowych projektach akademickich. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (203), 97–115. Pobrano z https://econjournals.sgh.waw.pl/SiP/article/view/4968

Numer

Dział

Dział główny