Ocena przedsiębiorstw TSL działających w Polsce – dylematy metodyczne badań

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.173.9

Słowa kluczowe:

branża i sektory TSL, transport, spedycja, segmentacja strategiczna, grupy strategiczne, narzędzia analizy finansowej TSL, metodyka badań TSL

Abstrakt

Celem artykułu jest ocena kondycji polskiej branży TSL (transport, spedycja, logistyka) prowadzona przy użyciu różnych metod badawczych. W artykule poddano analizie krytycznej wybrane, najczęściej stosowane, metody diagnozowania podmiotów TSL. W ocenie przedsiębiorstw transportowych i logistycznych uwzględniono wnioski z przeglądu rankingów i cyklicznych statystyk branżowych, wskazując na ich braki lub obszary wymagające uzupełnienia innymi metodami badawczymi. Zwrócono uwagę na potrzebę monitorowania branży TSL i jej podmiotów za pomocą narzędzi analizy strategicznej i finansowej. Omówiono wybrane metody oceny przedsiębiorstw TSL, tj. analizę pozycji konkurencyjnej i rynkowej oraz analizę finansową. Przedstawiono wstępne wyniki ocen największych przedsiębiorstw TSL. Omówiono problemy metodyczne dotyczące prowadzenia analizy i prezentacji wyników. Wskazano bariery związane z pozyskiwaniem danych źródłowych. Poruszono kwestię odmiennego sposobu agregacji danych w ramach rachunkowości wewnętrznej, statystyk GUS, cyklicznych
sprawozdań i rankingów firm TSL. Zaproponowano kierunki prowadzenia badań nad rynkiem TSL z uwzględnieniem zidentyfikowanych ograniczeń.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2019-07-13

Jak cytować

Zysińska, M. (2019). Ocena przedsiębiorstw TSL działających w Polsce – dylematy metodyczne badań. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (173), 141–162. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.173.9

Numer

Dział

Dział główny