Regionalne porty lotnicze w Polsce – podejście ilościowe

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.173.10

Słowa kluczowe:

analiza harmoniczna, metoda wskaźników sezonowości, transport lotniczy

Abstrakt

Parlament Europejski zaznacza, że rozwój regionalnych portów lotniczych powinien przebiegać w taki sposób, by wystrzegać się tworzenia niewykorzystanej bądź nieefektywnie użytkowanej infrastruktury lotniskowej. Dlatego też jako cel artykułu przyjęto analizę ruchu pasażerskiego w wybranych portach lotniczych. Analiza opiera się na wybranych metodach statystycznych i ekonometrycznych wykorzystanych do badania regionalnych portów lotniczych, które nie należą do sieci TEN-T. Analiza kierunku trendów liczby obsłużonych pasażerów i zrealizowanych operacji lotniczych w pięciu regionalnych portach lotniczych, a także przeprowadzony proces prognostyczny pozwoliły na wskazanie przypuszczalnych tendencji dalszego rozwoju badanych jednostek.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Barczak A. [2015a], Pomiar wahań sezonowych ruchu pasażerskiego na przykładzie Portu Lotniczego Gdańsk, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis Oeconomica”,
321 (80) 3, s. 5–14.
2. Barczak A. [2015b], Wykorzystanie wybranych metod ilościowych w analizie pasażerskiego ruchu lotniczego w Polsce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu,
Ekonomia”, nr 401, s. 26–35.
3. Barczak A. [2016], Wykorzystanie analizy harmonicznej w procesie prognozowania ruchu pasażerskiego w transporcie lotniczym na przykładzie Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, „Folia
Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis Oeconomica”, 329 (84) 3, Szczecin, s. 21–30.
4. Barczak A., Nurzyńska A., Król S. [2017], Transport we współczesnej gospodarce – wybrane aspekty, Wydawnictwo Naukowe Sophia, Katowice, s. 55.
5. Cieślak M. [1997], Organizacja procesu prognostycznego, w: Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, red. M. Cieślak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 53.
6. Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 661/2010/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, eur-lex.
europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32010 D0661 [dostęp 05.08.2018].
7. Jóźwiak J., Podgórski J. [2009], Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa, s. 441–442.
8. Marszycki M. [2018], Co dalej z Modlinem?, „PGT Polska Gazeta Transportowa”, nr 16–17 (1232), 25 kwietnia, s. 1,
9. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 maja 2012 r. w sprawie przyszłości regionalnych portów lotniczych i usług lotniczych w UE (2011/2196 (INI)) (2013/C 261 E/01) [dostęp
05.08.2018].
10. Rydzykowski W. [2018], Moim zdaniem, „PGT Polska Gazeta Transportowa”, nr 18–20 (1233), 16 maja, s. 2.
11. Zeliaś A., Pawełek B., Wanat S. [2003], Prognozowanie ekonomiczne. Teoria, przykłady, zadania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 110.
Materiały internetowe
1. Brol W. [2018], Dostępność czasowa portów lotniczych 2018, 1 marzec 2018, wbdata.pl/dostepnosc-czasowa-portow-lotniczych-2018/ [dostęp 25.08.2018].
2. Bryła E. [2017], Ryanair chce przenieść loty z lotniska w Modlinie na Okęcie. LOT znowu zagrożony. „Firma już robi analizy”, „Gazeta Wyborcza” 8 listopada, wyborcza.pl /7,155287,22620398,ryanair-chce-przeniesc-loty-z-lotniska-w-modlinie-na-okecie.html [dostęp 25.08.2018].
3. Bujalski S. [2017a], Łódź-Lublinek czyli lotnisko widmo Łódź-Lublinek, czyli lotnisko widmo. Trzecie miasto w Polsce, środek wakacji… i pustki, „Gazeta Wyborcza” 17 sierpnia, wyborcza.
pl/7,155287,22239550, lodz-lublinek-czyli-lotnisko-widmo-trzecie-miasto-w-polsce.html?-disableRedirects=true [dostęp 25.08.2018].
4. Bujalski S. [2017b], Ostatni lot Adrii za nami. Co dalej z lotniskiem w Łodzi?, „Gazeta Wyborcza” 30 czerwca, lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,22033316, ostatni-lot-adrii-za-nami-co-dalej-
z-lotniskiem-w-lodzi.html [dostęp 25.08.2018].

Pobrania

Opublikowane

2019-07-13

Jak cytować

Barczak, A. (2019). Regionalne porty lotnicze w Polsce – podejście ilościowe. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (173), 163–181. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.173.10

Numer

Dział

Dział główny