Profile kompetencyjne menedżerów sektora publicznego Streszczenie
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2019.172.8Słowa kluczowe:
model kompetencyjny menedżerów, profile kompetencyjne menedżerów, sektor publiczny, luka kompetencyjna, metody redukowania luki kompetencyjnejAbstrakt
Budowanie modelu kompetencyjnego menedżerów, jakkolwiek prosto zazwyczaj przedstawiane w kilku krokach, jest procesem żmudnym i czasochłonnym, a rzeczywiste sprawdzenie profilu kompetencji menedżerów niełatwe. W globalnym świecie pełnym zalet i wad funkcjonujemy w obrębie złożonych systemów, pełnych wzajemnych, trudnych do wykrycia współzależności oraz nieliniowych reakcji na zakłócenia porządku. Te złożone systemy mają skłonność do wytwarzania niekontrolowanych reakcji łańcuchowych, które zmniejszają, a nawet eliminują przewidywalność. Gdy dołączą się do tego ciągle nowe problemy i wymagania społeczno-ekonomiczne, technologiczne i kulturowe, mamy do czynienia z sytuacją, która stawia przed menedżerami wymagania wykraczające poza to, co jest ich specjalnością, czy poza nabyte przez nich w swoim czasie w wyniku edukacji i doświadczenia umiejętności.
W tekście zaprezentowano teoretyczne modele kompetencji oraz zdefiniowano najbardziej oczekiwane profile kompetencyjne menedżerów dla efektywnego zarządzania instytucjami sektora publicznego.
Zaproponowano przeprowadzenie badań profili kompetencyjnych menedżerów publicznych podmiotów leczniczych. Przeprowadzone w pracy rozważania o zakresie kompetencji menedżerów części sektora publicznego i zadań, jakie pozostają w obszarze ich obowiązków, pokazały, jak wielka odpowiedzialność spoczywa na osobach zarządzających podmiotami sektora publicznego zarówno w zakresie realizacji dotychczasowych zadań ich modyfikacji, jak i podejmowania nowych wyzwań.
Downloads
Bibliografia
2. Barlow J., Farnham D., Horton S., Ridley F. F. [1996], Comparing Public Managers, w: New Public Managers in Europe. Public Servants in Transition, red. D. Farnham, S. Horton, J. Barlow,
A. Hondeghem, Macmillan Business, London.
3. Bartkowiak G. [2003], Skuteczny kierownik – model i jego empiryczna weryfikacja, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
4. Bendkowski J. [2008], Praktyczne zarządzanie organizacjami. Kompetencje menedżerskie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
5. Bęben R. et al. [2015], „Menedżer Jutra”, czyli kształcenie umiejętności praktycznych studentów jako element tworzenia przedsiębiorczości akademickiej, cz. 1, „Journal of Management
and Finance”, nr 4,
6. Cabała P. [2007], Wprowadzenie do prakseologii. Przegląd zasad skutecznego działania, Wydawnictwo AE Kraków, Kraków.
7. Dębicka A., Dmochowski M., Kudrycka B. [2004], Profesjonalizm w administracji publicznej, Stowarzyszenie Edukacji Administracji Publicznej, Białystok.
8. Domagała A. [2008], Kadry medyczne w ochronie zdrowia. Tendencje zmian w kraju i na świecie, „Polityka Społeczna”, nr 7.
9. Drucker P. F. [1994], Menedżer skuteczny, seria: Biblioteka Nowoczesności, Czytelnik, Kraków.
10. Dylkiewicz B, [2013], Zarządzanie przez motywację w procesach podejmowania decyzji gospodarczych, „Przedsiębiorczość i zarządzanie”, z. 3, Przedsiębiorczy menedżer przedsiębiorczej
organizacji, Nowoczesne tendencje w nauce oraz w praktyce organizacji zarządzania, Politechnika Koszalińska.
11. Filipowicz G. [2016], Zarządzanie kompetencjami – perspektywa firmowa i osobista, Wolters Kluwer, Warszawa.
12. Frączkiewicz-Wronka A., Austin A. [2011], Wyzwania nowego zarządzania publicznego dla menedżerów w ochronie zdrowia. Wyniki badań empirycznych, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych”, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
13. Gasparski W., Lewicka-Strzałecka A., Rok B., Szulcewski G. [2002], Rola i znaczenie programów i kodeksów etycznych, w: Etyka biznesu w zastosowaniach praktycznych – inicjatywy, programy, kodeksy, red. W. Gasparski, A. Lewicka-Strzałecka, B. Rok, G. Szulcewski, Centrum Etyki Biznesu IFiS PAN i WSPiZ oraz Biuro Stałego Koordynatora ONZ w Polsce, Warszawa.
14. Gawrecki L. [2003], Kompetencje menedżera oświaty, eMPi2, Poznań.
15. Gołębiowska E. [2013], Przedsiębiorczość i zarządzanie, t. XIV, z. 12, cz. I, Rola kadry menedżerskiej w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju organizacji jutra, Wydawnictwo Społecznej
Akademii Nauk, Łódź.
16. Griffin R. W. [2007], Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
17. Hensel P. [2008], Transfer wzorców zarządzania. Studium organizacji sektora publicznego, Elipsa, Warszawa.
18. Hławacz-Pajdowska E. [2004], Menedżer służb publicznych – nowy zawód, nowe wymagania, w: Profesjonalizm w administracji publicznej, red. A. Dębicka, M. Dmochowski, B. Kudrycka,
Stowarzyszenie Edukacji Administracji Publicznej, Białystok.
19. Janusz T., Lewandowska L. [1992], Podręczny słownik menedżera, RES POLONIA, Łódź.
20. Johannsen H., Page G. T. [1995], International Dictionary of Management, wyd. 5, Kogan Page, London.
21. Juchnowicz M., Kinowska H. [2018], Proinnowacyjne kompetencje polskich menadżerów, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów SGH”, ZN 161.
22. Kaczmarska-Krawczak J. [2013], Zadania menedżerów w procesie transformacji jednostek ochrony zdrowia, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Organizacja i Zarządzanie”, z. 50.
23. Kahm T., Ingelsson P. [2017], Lean From the First-Line Managers’ Perspective – Asurredness about the Effects of Lean as a Driving Force for Sustainable Change, Management and Production Engineering Review, Poznań.
24. Kałużny A. D., Shortell S. M. [2001], Podstawy zarządzania opieką zdrowotną, Vesalius, Kraków.
25. Kapuścińska K. [2013], Rola naczelnego kierownictwa w procesie kontroli zarządczej w publicznych szkołach wyższych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Organizacja i Zarządzanie”, z. 50.
26. Karna W. J. [2013], Kompetencje menedżera publicznego a działania podejmowane w obszarze zasobów ludzkich w organizacji publicznej, „Studia Ekonomiczne, Zarządzanie Publiczne:
Koncepcje, Metody, Techniki”, nr 169, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
27. Katz R. L. [1974], The Skills of an Effective Administrator, „Harvard Business Review”, vol. 52, no. 5.
28. Kautsch M. [2006], Po co nam przywódcy?, „Służba Zdrowia”, nr 92–95.
29. Kautsch M. [2010], Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe Wyzwania, Wolters Kluwer, Warszawa.
30. Konarski S. (red.) [2006], Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
31. Kożuch B. [2004], Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa.
32. Kubik K. [2008], Kultura menedżerska, Wydawnictwo Warszawskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej im. Edwarda Wiszniewskiego, Warszawa.
33. Kwaśny A. [2015], Jakość w procesie kształcenia, Magazyn TÜV Rheinland Polska, nr 01.
34. Listwan T. [2005], Słownik zarządzania kadrami, C. H. Beck, Warszawa.
35. Makowiec M., Potocki A. [2013], Komunikacyjne zachowania menedżerów w organizacjach małopolskich w kryzysie, „Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Organizacja i Zarządzanie”,
z. 50.
36. Markowski R. [2013], Polski przedsiębiorca drugiej dekady 21 wieku: analiza porównawcza, PAN i SWPS, PKPP Lewiatan,
37. Miller D. [2005], Going Lean in Health Care, Institute for Health Care Improvement, Cambridge, MA.
38. Nawrat D. [2013], Kształtowanie kompetencji innowacyjnych w świetle badań biografii menedżerów, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XIV, z. 4, Wydawnictwo SAN, Łódź.
39. Nogalski B., Śniadecki J. [2001], Umiejętności menedżerskie w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Biblioteka Menedżera i Służby Pracowniczej, Bydgoszcz.
40. Pająk K. [2003], Kierownik w XXI wieku, Wydawnictwo Elipsa, Warszawa–Poznań.
41. Penc J. [1994], Strategie zarządzania, Agencja Wydawnicza „Placet”, Warszawa.
42. Pillay R. [2009], Kompetencje menedżerów szpitali w RPA, „Ogólnopolski Przegląd Medyczny”, nr 3.
43. Palarski J. [2010], Pozyskiwanie metodami niekonwencjonalnymi energii z pozabilansowych pokładów węgla z uwzględnieniem ograniczenia emisji CO2, „Górnictwo i Geologia”, t. 5 z. 1.
44. Sołowiej P. [2012], Projekt założeń do zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe gminy Morąg, Warmińsko-Mazurska Agencja Energetyczna, Olsztyn.
45. Steinmann H., Schreyogg G. [1992], Zarządzanie, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
46. Stoner J. A. F., Wankel Ch. [1997, 2001], Kierowanie, PWE, Warszawa.
47. Szczupaczyński J. [1998], Anatomia zarządzania organizacją, Międzynarodowa Szkoła Menedżerów, Warszawa.
48. Szulczewski G. [2003], Programy etyczne firm i ich wykorzystanie w działalności public relations, w: Public relations w kształtowaniu pozycji konkurencyjnej organizacji, t. 1, red. S. Ślusarczyk, J. Świda, D. Tworzydło, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
49. Szymaniec K. [2014], Orientacja zasobowa w procesie podejmowania decyzji w publicznych podmiotach leczniczych – wyniki badań empirycznych, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej,
seria: Organizacja i Zarządzanie”, z. 68.
50. Ślusarczyk S., Świda J., Tworzydło D. [2001], Public relations w kształtowaniu pozycji konkurencyjnej organizacji, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Rzeszów.
51. Tomaszuk A. [2013], Sylwetka menedżera w świetle teorii zarządzania i badań własnych, „Economics and Management”, nr 4.
52. Witkowski S. (red.) [1996], Psychologiczne czynniki sukcesu w zarządzaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
53. Witkowski T. [1996], Nowoczesne metody doboru i oceny personelu, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.
54. Załoga W. [2013], Model kompetencji menedżera w nowoczesnej organizacji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, Administracja i Zarządzanie”, z. 9.
55. Zbiegień-Maciąg L. [1996], Etyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Centrum Informacji Menedżera, Warszawa.
56. Żukowski P. [2006], Wymiar profesjonalny i osobowościowy współczesnego menedżera, Wyższa Szkoła Biznesu, Nowy Sącz.