Koncepcja lean w usprawnianiu działań pracowników podmiotów leczniczych
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2018.167.4Słowa kluczowe:
podmiot leczniczy, lean management, 5S, kaizenAbstrakt
Efektywność działania sektora opieki zdrowotnej wiąże się nie tylko z wielkością nakładów ponoszonych na jego funkcjonowanie, lecz także z optymalnym działaniem w sferze zarówno medycznej, jak i pozamedycznej. Dążenie do unikania wykonywania zbędnych czynności przez każdego pracownika może przyczynić się do usprawnienia procesów zachodzących w podmiocie opieki zdrowotnej. W artykule zidentyfikowano typy marnotrawstwa, które mogą wystąpić w podmiocie leczniczym, co pozwoliło na wskazanie sposobów ich ograniczania. Przyjęto założenie, że koncepcja lean może się przyczynić do racjonalizacji procesów zachodzących w podmiotach opieki zdrowotnej, dlatego przedstawiono istotę tej metody oraz narzędzia, a także korzyści wynikające z ich zastosowania przez pracowników podmiotu leczniczego (m.in. krótszy czas realizacji i zmniejszenie pracochłonności procesów oraz wzrost wydajności pracowników). Artykuł ma charakter teoretyczny. W pracy zastosowano studia literaturowe jako metodę badawczą.
Downloads
Bibliografia
2. Burgess N., Radnor Z., Evaluating lean in healthcare, „International Journal of Health Care Quality Assurance” 2013, Vol. 26.
3. Connaughton S. A., Lean Manufacturing, EBSCO Research Starters, EBSCO Publishing Inc., 2008.
4. Golinowska S., Polityka społeczna państwa w gospodarce rynkowej: studium ekonomiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
5. Graban M., Lean Hospitals. Doskonalenie szpitali. Poprawa jakości, bezpieczeństwo pacjentów i satysfakcja personelu, ProdPublishing, Wrocław 2011.
6. Grzesiak S., Efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa – aspekty prakseologiczne i ekonomiczne [w:] Przedsiębiorstwo na rynku. Gospodarka polska w procesie transformacji systemowej, Szczecin 1996.
7. Hino S., Inside the Mind of Toyota, Productivity Press, Nowy Jork 2006.
8. Lisińki M., Ostrowski B., Lean management w restrukturyzacji przedsiębiorstwa, Antykwa, Kraków–Kluczbork 2006.
9. Lichtarski J. (red.), Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wrocław 1999.
10. Locher D., Lean w biurze i usługach. Przewodnik po zasadach szczupłego zarządzania w środowisku pozaprodukcyjnym, MT Biznes, Warszawa 2012.
11. Majorana F., Morelli A., Lean banking, Wydawnictwo M, Kraków 2012.
12. Mann D., Creating a Lean Culture. Tools to Sustain Lean Conversions, Productivity Press, Nowy Jork 2005.
13. Masaaki I., Kaizen: Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, MT Biznes, Warszawa 2007.
14. Protzman Ch., Mayzell G., Kerpchar J., Leveraging Lean in Healthcare. Transforming Your Enterprise into a High Quality Patient Carre Delivery System, Productivity Press, Taylor and Francis Group LLC, Nowy Jork 2011.
15. Womack J. P., Jones D. T., Lean thinking – szczupłe myślenie, ProdPublishing.com, Wrocław 2008.
16. Ustawa o działalności leczniczej z 15 kwietnia 2011 r. (Dz.U. nr 112 poz. 654 z 2013 r. z późn. zm.).
17. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. nr 164 poz. 1027 z późn. zm.).
18. Radnor Z., Transferring Lean into Government, „Journal of Manufacturing Technology Management” 2010, Vol. 21, No. 3.
19. www.pl.kaizen.com/10363.html (02.09.17).
20. Finanse NFZ; www.nfz.gov.pl/bip/finanse-nfz [dostęp: 25.09.2017].
21. Björnberg A., Europejski Konsumencki Indeks Zdrowia w 2016 r. Raport, Health Consumer Powerhouse 2017; www.piu.org.pl/wp-content/uploads/2017/07/Europejski-Konsumencki--Indeks-Zdrowia-2016.pdf [dostęp: 25.09.2017].