Ekonomia behawioralna a skuteczność zarządzania

Autor

  • Henryk Mruk Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.167.1

Słowa kluczowe:

ekonomia behawioralna, skuteczność zarządzania, procesy decyzyjne, pułapki decydowania, zarządzanie strategiczne, przywództwo.

Abstrakt

Zarządzanie organizacjami wymaga stawiania celów, aby możliwe było badanie skuteczności oraz efektywności podejmowanych decyzji. Obszar badań nazywany ekonomią behawioralną dostarcza nowej wiedzy na temat wpływu emocji oraz pułapek myślenia w procesie zarządzania. Pułapki planowania, kosztów utopionych, kotwicy, nieracjonalności mogą negatywnie wpływać na sprawność zarządzania. Ich znajomość, a także wiedza na temat znaczenia emocji w procesach zarządzania, motywowania i kontroli pozwalają na podnoszenie skuteczności oraz efektywności decyzji biznesowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Ariely D., Potęga irracjonalności, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2009.
2. Ariely D., Szczera prawda o nieuczciwości, Smak Słowa, Sopot 2017.
3. Cain S., Ciszej proszę… Siła introwersji w świecie, który nie może przestać gadać, MT Biznes, Warszawa 2012.
4. Clausewitz C., O wojnie, Wydawnictwo Mireki, Łódź 2007.
5. Collins J., Hansen M., Wielcy z wyboru, MT Biznes, Warszawa 2013.
6. Drucker P., Maciarello J., Drucker na każdy dzień, Explanator, Poznań 2011.
7. Duhigg Ch., Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności, PWN, Warszawa 2016.
8. Gawłowski S., Mruk H., Przywództwo. Teoria i praktyka, Rebis, Poznań 2016.
9. Haidt J., Prawy umysł, Smak Słowa, Sopot 2014.
10. Hawkins D., Siła czy moc. Ukryte determinanty ludzkiego zachowania, Virgo, Warszawa 2012.
11. Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012.
12. Laloux F., Pracować inaczej, Studio Emka, Warszawa 2016.
13. Mlodinow L., Nieświadomy mózg, Prószyński, Warszawa 2017.
14. Ohme R., Emo sapiens. Harmonia emocji i rozumu, Bukowy Las, Wrocław 2017.
15. Pink D., Drive H., Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, Studio Emka, Warszawa 2011.
16. Scott D., Nie przeszkadzaj klientowi w zakupach, PWN, Warszawa 2015.
17. Sinek S., Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie, Helion, Gliwice 2014.
18. Thaler J., Sunstein C., Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S-ka, Poznań 2012.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-02

Jak cytować

Mruk, H. (2019). Ekonomia behawioralna a skuteczność zarządzania. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (167), 9–19. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.167.1

Numer

Dział

Dział główny