Behavioural Economics and Management Efficiency

Authors

  • Henryk Mruk Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.167.1

Keywords:

ekonomia behawioralna, skuteczność zarządzania, procesy decyzyjne, pułapki decydowania, zarządzanie strategiczne, przywództwo.

Abstract

When managing an organisation we need to identify goals in order to be able to measure the efficiency and effectiveness of decisions that have been taken. Behavioural economics is a research area that gives us new insights into how emotions and thinking traps impact management process. Traps of planning, sunk costs, anchor, and irrationality may reduce management efficiency. By realising them together with the importance of emotions in management, motivating and control processes, we may improve the efficiency and effectiveness of business decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ariely D., Potęga irracjonalności, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2009.
2. Ariely D., Szczera prawda o nieuczciwości, Smak Słowa, Sopot 2017.
3. Cain S., Ciszej proszę… Siła introwersji w świecie, który nie może przestać gadać, MT Biznes, Warszawa 2012.
4. Clausewitz C., O wojnie, Wydawnictwo Mireki, Łódź 2007.
5. Collins J., Hansen M., Wielcy z wyboru, MT Biznes, Warszawa 2013.
6. Drucker P., Maciarello J., Drucker na każdy dzień, Explanator, Poznań 2011.
7. Duhigg Ch., Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności, PWN, Warszawa 2016.
8. Gawłowski S., Mruk H., Przywództwo. Teoria i praktyka, Rebis, Poznań 2016.
9. Haidt J., Prawy umysł, Smak Słowa, Sopot 2014.
10. Hawkins D., Siła czy moc. Ukryte determinanty ludzkiego zachowania, Virgo, Warszawa 2012.
11. Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012.
12. Laloux F., Pracować inaczej, Studio Emka, Warszawa 2016.
13. Mlodinow L., Nieświadomy mózg, Prószyński, Warszawa 2017.
14. Ohme R., Emo sapiens. Harmonia emocji i rozumu, Bukowy Las, Wrocław 2017.
15. Pink D., Drive H., Kompletnie nowe spojrzenie na motywację, Studio Emka, Warszawa 2011.
16. Scott D., Nie przeszkadzaj klientowi w zakupach, PWN, Warszawa 2015.
17. Sinek S., Liderzy jedzą na końcu. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie, Helion, Gliwice 2014.
18. Thaler J., Sunstein C., Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia, Zysk i S-ka, Poznań 2012.

Published

2019-08-02

How to Cite

Mruk, H. (2019). Behavioural Economics and Management Efficiency. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (167), 9–19. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.167.1

Issue

Section

Articles