Obszary ograniczonego użytkowania – problematyczna sfera funkcjonowania portów lotniczych na przykładzie Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.8

Słowa kluczowe:

port lotniczy, obszar ograniczonego użytkowania

Abstrakt

Porty lotnicze i ich otoczenie powinien cechować harmonijny rozwój, ukierunkowane zagospodarowanie oraz funkcjonalna integracja wspólnie użytkowanej przestrzeni. Idea ta wynika również z koncepcji społecznie odpowiedzialnego biznesu (corporate social responsibility – CSR), stanowiącej o uwzględnianiu interesów społecznych, problemów środowiskowych i wielokierunkowej relacyjności powiązań. Wzrost ruchu lotniczego jest stymulatorem rozwoju gospodarczego, w tym gałęziowej infra i suprastruktury oraz komplementarnych elementów zagospodarowania otoczenia portów lotniczych. Niestety, generuje też niepożądane skutki środowiskowe poza terytoriami, do których zarządcy lotnisk posiadają tytuły prawne. Szczególną niedogodnością jest nadmierny hałas lotniczy, który w wielu przypadkach stał się podstawą ustanowienia obszarów ograniczonego użytkowania (OOU) – geograficznie (przestrzennie) i prawnie wyodrębnionych stref ochronnych terenów narażonych na dyskomfort, na których dotychczasowe rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne nie zaowocowały pożądanymi standardami jakości środowiska akustycznego. OOU zabezpieczają interesy portów lotniczych
i innych użytkowników tych obszarów.
Dynamiczny rozwój transportu lotniczego w Polsce, wzrost mobilności lotniczej społeczeństwa, rozbudowa stref okołolotniskowych i narastająca uciążliwość akustyczna uzasadniają zainteresowanie tą problematyką. W opracowaniu skoncentrowano rozważania na prezentacji portu lotniczego jako stymulatora wzrostu aktywności społeczno-gospodarczej, źródła konfliktów środowiskowych i podstawy regulacji ich ograniczeń, potwierdzając je przykładem Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Podstawę metodologiczną opracowania stanowią autorskie, systematyczne i jawne obserwacje bezpośrednie w długim okresie oraz studia dokumentacji i literatury z zakresu analizowanej problematyki.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dokumenty prawne
1. Circular 205 – AN/1/25/1988, ICAO.
2. ECAC CEAC Doc. 29 Report on Standard Method of Computing Noise Contours around Civil Airports.
3. Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 31 sierpnia 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2018, M. P. 2017, poz. 875.
4. Obszar ograniczonego użytkowania, Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, art. 135 i art.136, Dz. U. 2001, nr 62, poz. 627, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.
nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20010620627\; też art. 135, Dz. U. 2013, poz. 1232, dostęp 12.04.2018.
5. Konwencja nr 148 dotycząca ochrony pracowników przed zagrożeniami zawodowymi w miejscach pracy, z 20 czerwca 1977, Dz. U. 2004, nr 29, poz. 255.
6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 czerwca 2014 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku
pracy, Dz. U. 23 czerwca 2014 r., poz. 817, dostęp 10.04.2018.
7. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska, Dz. U. 2017, poz. 2490, http://wszystkooemisjach.pl/43/
zmiany-stawek-oplat, dostęp 12.04.2018.
8. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 października 2012 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku z dnia 8 października 2012 r., Dz. U. 2012, poz. 1109,
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20120001109, dostęp 12.04.2018.
9. Uchwała Nr 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r. w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego im. Lecha
Wałęsy w Gdańsku, Dz. U. Województwa Pomorskiego 2016, poz. 1093, dostęp 12.04.2018.
10. Ustawa Prawo lotnicze z dnia 3 lipca 2002 r., Dz. U. 2002, nr 130, poz. 1112, art. 87, pkt 1–4, dostęp 12.04.2018.
11. Ustawa Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r.; Prawo ochrony środowiska, Dz. U. 2016, poz. 672, dostęp 12.04.2018.
12. Ustawa Prawo ochrony środowiska Dział IX „Ograniczanie sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska”; Ustawa Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia
2001 r.; Prawo ochrony środowiska, Dz. U. 2016, poz. 672, dostęp 14.04.2018.
13. Załącznik 16 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, Ochrona środowiska, tom 1, Hałas statków powietrznych, wyd. 7, ICAO, Montreal, lipiec 2014. http://www.
ulc.gov.pl/_download/prawo/prawo_miedzynarodowe/konwencje/Zal_16_t_I_ICAO.pdf, dostęp 12.04.2018.
14. Załącznik do obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 15 października 2013 r., poz. 112,. http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000112, dostęp 12.04.2018 r.
15. Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r.http://edziennik.gdansk.uw.gov.pl/WDU_G/2016/1093/akt.pdf, dostęp 14.04.2019.
16. Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr 203/XVIII/16 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 29 lutego 2016 r., dostęp 14.04.2018.
Materiały źródłowe
1. Analiza porealizacyjna związana z zakończeniem realizacji Etapu I rozbudowy Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy w latach 2008–2012, materiały źródłowe z Portu Lotniczego
Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
2. Materiały źródłowe z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
3. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, http://www.brg.gda.pl/studium-uwarunkowan-i-kierunkow-zagospodarowania-przestrzennego-
miasta-Gdanska, dostęp 10.04.2018.
Materiały internetowe
1. http://www.gdansk.pl/wiadomosci/Trzecia-mapa-halasu-w-Gdansku-11‑tysiecy-mieszkancow-narazonych-na-wysokie-decybele,a,94043, dostęp 14.04.2018.
2. http://www.gdansk.pl/inwestycje-miejskie/Rozbudowa-Portu-Lotniczego-Gdansk-im-Lecha-Walesa,17772, dostęp 12.04.2018.
3. http://www.gios.gov.pl/images/dokumenty/pms/monitoring_halasu/halaslotniczy.pdf, dostęp 09.08.2018.
4. http://www.brg.gda.pl/studium-uwarunkowan-i-kierunkow-zagospodarowania-przestrzennego-miasta-gdanska Dz. U. 2013, poz. 1232, dostęp 10.04.2018.
5. http://www.pansa.pl/aap/ATM_a_ochrona_klimatu_globalnego_16112009.pdf, dostęp 13.04.2018.
6. https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Specjalna-strefa-wokol-lotniska-Bedzie-mozna-dostac-odszkodowanie n99868.html, dostęp 14.04.2018.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-05

Jak cytować

Rucińska, D. (2019). Obszary ograniczonego użytkowania – problematyczna sfera funkcjonowania portów lotniczych na przykładzie Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (166), 121–136. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.8

Numer

Dział

Dział główny