Dolna Wisła jako element infrastruktury transportu na zapleczu portu morskiego Gdańsk

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.7

Słowa kluczowe:

port morski Gdańsk, zaplecze portu, śródlądowe drogi wodne, dolna Wisła, stopień wodny, połączenie Dniepr–Wisła

Abstrakt

Obecnie w Polsce obsługa portu morskiego w Gdańsku jest zdominowana przez transport samochodowy. Przewozy transportem wodnym śródlądowym w relacjach z tym portem mają jedynie charakter sporadyczny. Droga wodna Wisła, zwłaszcza na odcinku z Gdańska do Warszawy, ma potencjał, aby być ważnym ogniwem systemu transportowego na zapleczu portu w Gdańsku.
Zasadniczym celem artykułu jest wskazanie najkorzystniejszego sposobu zagospodarowania drogi wodnej dolnej Wisły. W sytuacji, gdy pojawiają się różne opinie na temat sposobu nadania funkcji transportowej drodze wodnej na dolnej Wiśle, ważne jest, aby wzorować się na doświadczeniach międzynarodowych w przedmiocie rozwoju dróg wodnych. W artykule przedstawiono aktualne problemy rozwoju dróg wodnych w Niemczech, obecny stan transportu na zapleczu portu Gdańsk oraz wskazano na uwarunkowania zagospodarowania Wisły na odcinku Gdańsk–Warszawa.
Można wnioskować, że zagospodarowanie dolnej Wisły jest uzasadnione, a najlepszym rozwiązaniem jest jej kaskadyzacja, gdyż tylko taki wariant zapewni tej drodze wodnej parametry klasy międzynarodowej, w efekcie skuteczne włączenie jej w system transportu na zapleczu portu morskiego w Gdańsku.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte
1. Apanowicz, J. (2002). Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Bernardinum.
2. Program rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku) (2013). Warszawa: Ministerstwo Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
3. Piotrowski, J. (2016). Analiza odcinków sieci kolejowej o ograniczonej przepustowości. Warszawa: Urząd Transportu Kolejowego.
Wydawnictwa ciągłe
1. Dűnner, H. W. (2016). Ausbau der Moselschleusen beschleunigen. Schiffahrt Hafen Bahn und Technik, 8.
2. GUS (2017a). Gospodarka morska w Polsce w 2017 r., Szczecin.
3. GUS (2017b), Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej, Warszawa–Szczecin.
Materiały internetowe
1. Braun, W., Huber, J., Michels, K. (2015). Ökologisch wertvoll! Der Neckar als Wasserstraße und Lebensraum für Tiere und Pflanzen, w: Die Wasser- und Schifffahrtsverwaltung 2015, https://www.wsv.de/service/publikationen/WSV/Jahresinfo_GDWS_web.pdf, dostęp 27.01.2018.
2. Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur (2016). Bundesverkehrswegeplan 2030, Bonn, https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/VerkehrUndMobilitaet/BVWP/
bvwp-2030‑kabinettsplan.pdf?__blob=publicationFile, dostęp 18.01.2018.
3. GDDKiA (2018). Wyniki generalnego pomiaru ruchu 2015 na drogach krajowych, https://www.gddkia.gov.pl/pl/2551/GPR-2015, dostęp 29.01.2018.
4. Naskręt, M. (2017). 1,4 mld zł na lepszy dostęp kolei do trójmiejskich portów, https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/14‑mld-zl-na-lepszy-dostep-kolei-do-trojmiejskich-portow-n119239.
html, dostęp 26.01.2018.
5. Naumann, J. P. (2013). Zweite Schleuse in Fankel fertig, Deutsche Verkehrs – Zeitung, https://www.dvz.de/rubriken/land/binnenschifffahrt/detail/news/zweite-schleuse-in-fankel-fertig.
html, dostęp 29.01.2018.
6. Port Gdańsk (2013). Strategia Rozwoju Portu Morskiego w Gdańsku do 2027 r., http://www.portgdansk.pl/zmpg-sa/strategia-rozwoju, dostęp 10.01.2018.
7. Port Gdańsk (2016). Facts & figures pdf, http://www.portgdansk.pl/zmpg-sa/media?open_cat=20&rtfr=1, dostęp 25.01.2018.
8. Port Gdańsk (2018). Statystyki przeładunków, http://www.portgdansk.pl/o-porcie/facts-and-figures, dostęp 27.01.2018.
9. Port Monitor (2017). Results of Top 10 Baltic container ports in first half of 2017, http://actiaforum.pl/assets/files/realizacje/pdf/PM-17‑EN_Top_10_kontenery_Ba%C5%82tyk_1H2017_
ver3.pdf, dostęp 5.02.2018.
10. Powstało studium wykonalności szlaku wodnego Dniepr–Wisła, http://takdlaodry.pl/powstalo-studium-wykonalnosci-szlaku-wodnego-dniepr-wisla, dostęp 2.02.2018.
11. Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018a). Die Hauptdaten der Wasserstraße Mosel, http://www.wsa-trier.de/wasserstrasse/index.html, dostęp 23.01.2018.
12. Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018b). Die Schleusenanlage Dörverden, http://www.nba-hannover.wsv.de/baumassnahmen/abgeschlossene_baumassnahmen/neubau_schleuse_doerverden/index.html
13. Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018c). Freizeitaktivitäten und Historisches an und über den Neckar, http://www.wsa-stuttgart.wsv.de/neckar_region/index.html, dostęp 27.01.2018.
14. Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018d). Geschichte und Entwicklung der Schifffahrt auf der Mosel, http://www.wsa-trier.de/wasserstrasse/historisches/index.html, dostęp 23.01.2018.
15. Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018e). Mittelweseranpassung. Das Großmotorgüterschiff setzt neue Maßstäbe, http://www.nba-hannover.wsv.de/baumassnahmen/aktuelle_baumassnahmen/mittelweseranpassung/index.html, dostęp 23.01.2018.
16. Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018f). Neubau der Weserschleuse Minden, http://www.nba-hannover.wsv.de/baumassnahmen/aktuelle_baumassnahmen/
neubau_schleuse_minden/, dostęp 22.01.2018.
17. Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018 g), Neue Wasserstraβen Minden, broschüre. http://www.nba-hannover.wsv.de/baumassnahmen/aktuelle_baumassnahmen/neubau_schleuse_minden/Broschuere_Weserschleuse_Minden_08–2017.pdf, dostęp 18.01.2018.
18. Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018h). Schleuse Fankel, http://www.wsa-koblenz.wsv.de/baumassnahmen/stand_2_schleuse/zweite_schl_fankel.html, dostęp
27.01.2018.
19. Wasserstraβen- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018i), Schleuse Trier, http://www.wsa-trier.de/projekte/Zweite_Moselschleusen/Trier/index.html, dostęp 5.02.2018.
20. Wasser- und Schiffahrtsverwaltung des Bundes (2018j), Verkehrsbericht 2013. Rheinstrom-Gebiet (Ober- und Mittelrhein – Neckar – Mosel – Saar – Lahn), s. 20, http://www.wsd-suedwest.wsv.de/wir_ueber_uns/service/Publikation/pdf/Verkehrsbericht_2013_Lesezeichen.pdf, dostęp 29.01.2018.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-05

Jak cytować

Rolbiecki, R., & Wojewódzka-Król, K. (2019). Dolna Wisła jako element infrastruktury transportu na zapleczu portu morskiego Gdańsk. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (166), 105–119. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.7

Numer

Dział

Dział główny