Struktura sektora transportu drogowego w Polsce i ocena jego wyników ekonomicznych na tle państw Unii Europejskiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.4

Słowa kluczowe:

transport drogowy, struktura sektora transportu drogowego, koszty usług transportowych, konkurencyjność przewoźników drogowych, Pakiet mobilności

Abstrakt

Transport drogowy ładunków stanowi znaczącą część systemu transportowego Polski i całej Unii Europejskiej. W artykule przeprowadzono analizę porównawczą struktury sektora transportu drogowego, kosztów świadczenia usług przez przewoźników z różnych krajów oraz ich wyników ekonomicznych. Celem artykułu jest wykazanie, że struktura polskiego sektora transportu drogowego i osiągane wyniki ekonomiczne na tle innych krajów UE są czynnikami utrudniającymi polskim przedsiębiorstwom  dostosowanie się do Pakietu mobilności. Badania wykazały, że wprowadzenie proponowanych zmian spowoduje pogorszenie konkurencyjności polskich przewoźników, którzy wprawdzie mają obecnie przewagę kosztową, ale charakteryzują się niską wydajnością pracy, słabszymi niż konkurenci wynikami ekonomicznymi i niekorzystną strukturą sektora drogowego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. An overview of the EU road transport market in 2015 (2017), European Commission, DG for Mobility and Transport, https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/mobility-package-
overview-of-the-eu-road-transport-market-in-2015.pdf, dostęp 10.03.2018.
2. Burnewicz, J. (2017). The competitiveness of Polish road transport on the European market. ResearchGate, https://www.researchgate.net/publication/315656322, dostęp 12.03.2018.
3. Collection and analysis of data on the structure of the road haulage sector in the European Union. Task A (2014) AECOM, https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/modes/
road/studies/doc/2014–02-03‑state-of-the-eu-road-haulage-market-task-a-report.pdf, dostęp 12.03.2018.
4. EU Open Data Portal, http://data.europa.eu/euodp/en/data/dataset/r87U2nGujDYtTMBQ8bxYbg, dostęp 15.03.2018.
5. EU transport in figures. Statistical pocketbook 2017 (2017). Directorate General for Mobility and Transport, https://ec.europa.eu/transport/facts-fundings/statistics/pocketbook-2017_en,
dostęp 12.03.2018.
6. Eurostat Statistics Explained, http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Main_Page, dostęp 12.03.2018.
7. Eurostat Structural Business Statistics, http://ec.europa.eu/eurostat/web/structural-business-statistics/data/database, dostęp 20.03.2018.
8. Eurostat Labour Market, http://ec.europa.eu/eurostat/web/labour-market/labour-costs/database, dostęp 12.03.2018.
9. Heneric, O., Licht G., Sofka, W. (eds.) (2005). Europe’s Automotive Industry on the Move: Competitiveness in a Changing World. Heidelberg: Physica-Verlag.
10. Koźlak, A. (2010). Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
11. Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie stanu unijnego rynku transportu drogowego. Bruksela: 14.4.2014 r. COM(2014) 222 final.
12. The European Commission’s Oil Bulletin, https://data.europa.eu/euodp/en/data/dataset/eu-oil-bulletin, dostęp 15.03.2018.
13. Transport drogowy w Polsce w latach 2014 i 2015 (2017). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
14. Transport wyniki działalności 2004–2016 (2005–2017). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Pobrania

Opublikowane

2019-08-05

Jak cytować

Koźlak, A. (2019). Struktura sektora transportu drogowego w Polsce i ocena jego wyników ekonomicznych na tle państw Unii Europejskiej. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (166), 59–75. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.4

Numer

Dział

Dział główny