Przesunięcia modalne wsparciem mobilności w przestrzeni transportowej Unii Europejskiej
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.2Słowa kluczowe:
przesunięcia modalne, mobilność, polityka transportowa, europejska przestrzeń transportowaAbstrakt
Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczące przesunięć modalnych jako elementu wsparcia dla mobilności w przestrzeni transportowej Unii Europejskiej. Autorzy artykułu koncentrują się szczególnie na sektorze TSL (transport, spedycja, logistyka), prezentując dane dotyczące analizy zmian struktury gałęziowej w odniesieniu do transportu lądowego towarów, krajowego transportu towarowego, transportu towarowego w UE oraz relacji przewozów samochodowych krajowych do międzynarodowych w latach 2010–2015. Struktura gałęziowa oraz udział procentowy różnych rodzajów transportu w całkowitej liczbie tonokilometrów nie zmieniają się w UE radykalnie z roku na rok i obecnie (dane za rok 2015) udział ten wynosi: 50,6 proc. – transport drogowy, 32,7 proc. – morski, 12,3 proc. – kolejowy, 4,3 proc. – żegluga śródlądowa i 0,1 proc. – transport lotniczy. Z badań i obserwacji wynika konkluzja, że zmiany gałęziowe transportu stanowią istotne wyzwanie dla rozwoju przestrzeni transportowej UE.
Downloads
Bibliografia
2. Brdulak, J. (2005) Rozwój elementów infrastruktury życia społeczno-gospodarczego. Warszawa: SGH.
3. Domański, R., Marciniak, A. (2003). Sieciowe koncepcje gospodarki miast i regionów. Warszawa: Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN.
4. Komornicki, T. (2013). Powiązania funkcjonalne pomiędzy polskimi metropoliami. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN.
5. Rosik, P., Goliszek, S., Kowalczyk, K. (2015). The impact of selected road projects on changes in traffic intensity. Europa XXI. Warszawa: IGiPZ PAN.
6. Rosik, P., Kowalczyk, K. (2015). Rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej a przesunięcia modalne w Polsce w latach 2000–2010. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN. Prace Geograficzne nr 248.
7. www.europe.eu/eurostat