Przesunięcia modalne wsparciem mobilności w przestrzeni transportowej Unii Europejskiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.2

Słowa kluczowe:

przesunięcia modalne, mobilność, polityka transportowa, europejska przestrzeń transportowa

Abstrakt

Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczące przesunięć modalnych jako elementu wsparcia dla mobilności w przestrzeni transportowej Unii Europejskiej. Autorzy artykułu koncentrują się szczególnie na sektorze TSL (transport, spedycja, logistyka), prezentując dane dotyczące analizy zmian struktury gałęziowej w odniesieniu do transportu lądowego towarów, krajowego transportu towarowego, transportu towarowego w UE oraz relacji przewozów samochodowych krajowych do międzynarodowych w latach 2010–2015. Struktura gałęziowa oraz udział procentowy różnych rodzajów transportu w całkowitej liczbie tonokilometrów nie zmieniają się w UE radykalnie z roku na rok i obecnie (dane za rok 2015) udział ten wynosi: 50,6 proc. – transport drogowy, 32,7 proc. – morski, 12,3 proc. – kolejowy, 4,3 proc. – żegluga śródlądowa i 0,1 proc. – transport lotniczy. Z badań i obserwacji wynika konkluzja, że zmiany gałęziowe transportu stanowią istotne wyzwanie dla rozwoju przestrzeni transportowej UE.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Biała Księga (2011). Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu.
2. Brdulak, J. (2005) Rozwój elementów infrastruktury życia społeczno-gospodarczego. Warszawa: SGH.
3. Domański, R., Marciniak, A. (2003). Sieciowe koncepcje gospodarki miast i regionów. Warszawa: Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN.
4. Komornicki, T. (2013). Powiązania funkcjonalne pomiędzy polskimi metropoliami. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN.
5. Rosik, P., Goliszek, S., Kowalczyk, K. (2015). The impact of selected road projects on changes in traffic intensity. Europa XXI. Warszawa: IGiPZ PAN.
6. Rosik, P., Kowalczyk, K. (2015). Rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej a przesunięcia modalne w Polsce w latach 2000–2010. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN. Prace Geograficzne nr 248.
7. www.europe.eu/eurostat

Pobrania

Opublikowane

2019-08-05

Jak cytować

Figura, J., & Michałowska, M. (2019). Przesunięcia modalne wsparciem mobilności w przestrzeni transportowej Unii Europejskiej. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (166), 27–37. https://doi.org/10.33119/SIP.2018.166.2

Numer

Dział

Dział główny