Kreatywność stymulatorem postaw proinnowacyjnych w przedsiębiorstwie
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2018.162.4Słowa kluczowe:
kreatywność, kreatywne myślenie, postawy proinnowacyjne, innowacjeAbstrakt
W artykule zwrócono uwagę na uwarunkowania kreatywności ukierunkowanych na stymulowanie proinnowacyjnych postaw w przedsiębiorstwie. Kreatywność to zdolność do tworzenia nowych i korzystnych rozwiązań a innowacyjność oznacza umiejętność do wprowadzania i zastosowania ich w realiach gospodarczych. Kluczowe znaczenie w przedsiębiorstwie mają zasoby wiedzy i kompetencji, zwłaszcza umiejętność i kreatywność zasobów ludzkich, które stanowią niezbędny warunek tworzenia i adaptacji innowacji. Innowacyjność przedsiębiorstwa zależna jest od sposobu traktowania kreatywności przez właściciela, menedżera oraz pracowników. Zadaniem przedsiębiorstwa innowacyjnego jest stosowanie systemu motywacyjnego, który w istotny sposób wzmacnia kreatywność pracowników. Należy także dostrzec prawidłowość, że zarówno kreatywność, jak i innowacyjność wpływają na rozwój i konkurencyjność przedsiębiorstwa innowacyjnego.
Downloads
Bibliografia
2. Ambile T. M., Motivating Creativity in Organizations, “California Management Review” 1997, vol. 40, no. 1.
3. Baskiewicz N., Efektywność procesów a kreatywność w warunkach firm rodzinnych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” 2015, t. 16, z. 7, cz. 2.
4. Beheshtifar M., Zare E., Creativity: A Compulsory Factor in Organizations, „Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business” 2013, vol. 5, no. 2, Institute of Interdisciplinary Business Research.
5. Bieniok H., Kreatywność jak o źródło nowoczesności i rozwoju przedsiębiorstw, „Zeszyt Naukowy Politechniki Śląskiej, Organizacja i Zarządzanie” 2014, nr 73.
6. Brzeziński M., Leszczyńska A., Kreatywność a dynamika organizacji, „Organizacja i Zarządzanie” 2009, nr 1 (5).
7. Caputa W., Paździor A., Krawczyk-Sokołowska I., Wartość klienta w perspektywie wiedzy i rozwoju przedsiębiorstwa, Texter, Warszawa 2017.
8. Dyduch W., Bratnicki M., Tworzenie wartości oparte na twórczej strategii – zamysł koncepcyjny, sprzeczności, paradoksy i przesłanki dla teorii, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu” 2016, nr 420, Wrocław.
9. Florida R., Narodziny klasy kreatywnej, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
10. Janasz W., Kreatywność w rozwoju współczesne rej organizacji, „Studia Zarządzania i Finansów” 2013, nr 4, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Poznań.
11. Kaliszczak L., Kreatywność i innowacyjność w kształtowaniu wartości rynkowej oraz przewagi konkurencyjnej, „Przedsiębiorstwo i Region” 2013, nr 5, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
12. Karpacz J., Kreatywność przedsiębiorców jako determinant poszukiwania szans, „Przegląd Organizacji” 2011, nr 1.
13. Król M., Kreatywność w miejscu pracy, w: Homo kreator w wymiarze społecznym, kulturowym i ekonomicznym w XXI wieku, „Word Journal of Theoretical and Applied Sciences” 2015, no. 2, Gliwicka Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości.
14. Matusiak K. B., Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć, PARP, Warszawa 2005.
15. Moczydłowska J. M., Prokreatywny system motywowania jako wyzwanie dla nowoczesnego zarządzania kapitałem ludzkim, w: Ekonomia kreatywności. jakość kapitału ludzkiego jako stymulator wzrostu społeczno-gospodarczego, red. A. Lipka, S. Waszczak, „Studia Ekonomiczne Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2012, Katowice.
16. Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
17. Okpara F. O., The Value of Creativity and Innovation in Entrepreneurship, „Journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability” 2007, vol. III, iss. 2, September.
18. Pierścieniak A., Wielowymiarowość zjawiska współpracy w organizacjach formalnych, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa” 2014, nr 11.
19. Romanowska M., Innowacyjne przedsiębiorstwo w nieinnowacyjnej gospodarce, „Przegląd Organizacji” 2015, nr 8.
20. Sefertzi E., Creativity. Report Produced for the EC Funded Project INNOREGIO: Dissemination of Innovation and Knowledge Management, January 2000, s. 2.
21. Skowron-Grabowska B., Procesy innowacyjno-konkurencyjne w strategiach przedsiębiorstw, „Przegląd Organizacji” 2013, nr 6.
22. Skrzypek E., Kreatywność a zarządzanie wiedzą, w: Innowacje w nowoczesnych organizacjach: aspekty ekonomiczne i społeczne, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Szkoły w Ekonomicznej w Tarnowie” 2014, nr 1 (24).
23. Sloane P., Twórcze myślenie w zarządzaniu, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.
24. Smidt J., ABC kreatywności, Difin, Warszawa 2010.
25. Sopińska A., Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa. Analiza i pomiar kapitału intelektualnego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008.
26. Trompenaars F., Kultura innowacji. Kreatywność pracowników a sukces firmy, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa 2010, s. 25.
27. Wachowiak P., Winch S., Kultura organizacyjna w czasie kryzysu, w: Przedsiębiorstwo odporne na kryzys, red. M. Romanowska, W. Mierzejewska, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
28. Wasilewska B., Knosala R., Kreatywność zaawansowana jako warunek konieczny w procesach innowacyjnych, „Zarządzanie Przedsiębiorstwem” 2015, vol. 18, nr 1.
29. Woodman R. W., Sawyer J. E., Griffin R. W., Toward a Theory of Organizational Creativity, „Academy of Management Review”, nr 18 (2), s. 293–321.