Ku dojrzałości cyfrowej organizacji inteligentnych
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2018.161.5Słowa kluczowe:
dojrzałość cyfrowa, IoT, organizacja inteligentna, SMAC, zarządzanie wiedząAbstrakt
Dążenie osiągnięcia cyfrowej dojrzałości, czyli stanu, w którym organizacja gospodarcza zwiększa swoją skuteczność działania dzięki stosowaniu zaawansowanych rozwiązań ICT, nigdy jeszcze nie było takie duże. Dynamiczny rozwój technologii teleinformatycznych ostatnich lat doprowadził do upowszechnienia się tzw. III platformy ICT, określanej mianem SMAC (ang. Social, Mobile, Analytics, Cloud), a tworzącej – z technologią IoT (ang. Internet of Things) swoisty ekosystem rozwiązań informatycznych organizacji inteligentnych gospodarki globalnej. Celem artykułu jest ukazanie kierunku ewolucji informatycznego wspomagania procesów zarządzania organizacji inteligentnych w procesie dojrzewania cyfrowego. Rozważania ilustrowane są wynikami autorskich badań sektora MSP na wybranych przedsiębiorstwach województw mazowieckiego i wielkopolskiego z okresu 2014–2017.
Downloads
Bibliografia
Economy,
„Management” 2016, vol. 20, no. 2.
2. Adamczewski P., E-logistics as the ICT Support in Modern Polish Organizations, „Chinese Business
Review” 2017, vol. 16, no. 8.
3. Adamczewski P., The Process of Digital Maturing on Intelligent Organizations, „Scientific Challenges.
Economic and Legal Challenges” 2018, vol. I, National Academy of Scientific Development,
Lvov 2018.
4. Arak P., Bobiński A., Czas na przyspieszenie. Cyfryzacja gospodarki Polski, Polityka Insight,
Warszawa 2016.
5. Beckford J., The Intelligent Organization. Realising the Value of Information, Routledge – Taylor
& Francis Group, London, New York 2016.
6. Cisco Global Cloud Index 2013–2018, Cisco Systems Inc., San Jose 2014.
7. Corcoran P., Datta S. K., Mobile-edge Computing and the Internet of Things for Consumers:
Extending Cloud Computing and Services to the Edge of the Network, „IEEE Consumer Electronic
Magazine” 2016, vol. 5, no. 4.
8. Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych,
red. J. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk
2016.
9. Denecken S., Conquering Disruption Through Digital Transformation, SAP White Paper, New
York 2015.
10. Gartner Group, Top 10 Strategic Technology Trends for 2018, New York 2017.
11. Grösser S. N., Zeier R., Systematic Management for Intelligent Organizations, Springer-Verlag,
Berlin, Heidelberg 2012.
12. https://ec.europa.eu/digital-single-market/desi
13. IBM Solutions Connect, Warszawa 2016.
14. Internet of Things. Nowy paradygmat rynku, red. Ł. Sułkowski, D. Kaczorowska-Spychalska,
Difin, Warszawa 2018.
15. Jurek J., Wdożenia informatycznych systemów zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2016.
16. Kisielnicki J., Systemy informatyczne zarządzania, Placet, Warszawa 2013.
17. Lechman E., The Diffusion of ICT, Routledge – Taylor & Francis Group, London, New York
2018.
18. Marz N., Warren J., Big Data, Manningan Publications Co., New York 2015.
19. McConnell J., The Organization in the Digital Age, New York 2017.
20. Perera Ch., Ranjan R., Wang L., Khan S., Zomaya A., Privacy of Big Data in the Internet of
Things Era, „IEEE IT Professional Magazine” 2015, PrePrint (Internet of Anything), Retrieved
1 February.
21. Report IDC FutureScape, Worldwide IT Industry 2016 Predictions: Leading Digital Transformation
to Scale, New York 2016.
22. Schwaninger M., Intelligent Organizations. Powerful Models for Systematic Management,
Springer-Verlag, Berlin Heidelberg 2010.
23. Surma J., Cyfryzacja życia w erze Big Data, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
24. Waltz E., Knowledge Management in the Intelligence Enterprise, Arteh House, Boston 2003.