European Union policy and plans for transformation of the European transport sector. Poland's perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2025.202.5

Keywords:

transport policy, sustainable transport, European transport sector

Abstract

The article presents current European Union policies on transforming the European transport sector and developing sustainable and intelligent mobility. The first part of the article discusses the EU plans for developing the member states' transport infrastructure. Then, the European Union's primary initiatives for sustainable transport development are described. Finally, Polish legal regulations currently in force in this area are presented. The article's assessment of the EU's plans for the transformation of the European transport sector confirmed the need to continue the EU's efforts to introduce a model of sustainable and intelligent mobility, especially in the context of the planned decarbonization of transport and efforts to achieve the climate goals set by the European Union.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dokumenty prawne

„Biała Księga”: Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu COM/2011/0144 końcowy.

„Gotowi na 55”: osiągnięcie unijnego celu klimatycznego na 2030 r. w drodze do neutralności klimatycznej, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, COM/2021/550 końcowy.

Europejski Zielony Ład, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, COM/2019/640 końcowy.

Plan inwestycyjny na rzecz zrównoważonej Europy. Plan inwestycyjny na rzecz Europejskiego Zielonego Ładu, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego

Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, COM/2020/21 końcowy. 5. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 1315/2013 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej.

Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie stanu unijnego rynku transportu drogowego, COM/2014/0222 końcowy.

Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), Projekt z 14.02.2017 r. (2017), Ministerstwo Rozwoju.

Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności – europejski transport na drodze ku przyszłości, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, COM/2020/789 końcowy.

Strategia Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. Projekt z 12.03.2019 r. (2019), Ministerstwo Infrastruktury.

Uchwała nr 218/2023 Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032).

Wydawnictwa zwarte

Baran, B., Szostak, E. (2022). Proces konwergencji w zakresie emisyjności i odnawialnych źródeł energii w Unii Europejskiej. W: Procesy konwergencji i dywergencji w Europie. Monografia jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Borowcowi (s. 163–183), E. Pancer-Cybulska, B. Baran, E. Szostak (red.). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Bartosiewicz, A., Szterlik, P. (2020). Poland on the New Silk Road. Current State and Perspectives. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Artykuły prasowe i okolicznościowe

Borkowski, P. (2021). Europejski Zielony Ład jako narzędzie modernizacji i legitymizacji projektu europejskiego, Sprawy Międzynarodowe, 74, s. 17–45.

Dyr, T. (2011). Europejska polityka transportowa na pierwszą połowę XXI wieku, Autobusy, 12, s. 20–29.

Fojud, M., Fojud, A. (2020). Rola węzła multimodalnego w kształtowaniu zrównoważonej mobilności i jakości życia w mieście średniej wielkości – studium przypadku Nysy, Problemy Kolejnictwa, 186, s. 29–42.

Gradowski, P. (2021). Wypełnienie wymagań interoperacyjności sieci kompleksowych, Zeszyty Naukowo-Techniczne SIiTK w Krakowie, 2, s. 159–172.

Kasztelan, A. (2022). Europejski Zielony Ład – wnioski dla Polski. Przegląd literatury, Facta Simonidis, 15, s. 203–221.

Koźlak, A. (2020). Mobility-as-a Service jako postęp w integracji transportu, Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 23, s. 7–17.

Motowidlak, U. (2019). Koncepcja public governance w polityce Unii Europejskiej na rzecz rozwoju konkurencyjnego i niskoemisyjnego transportu, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 166, s. 91–104.

Sydorów, M. (2023). Wyzwania zrównoważonej mobilności miejskiej na tle polityki miejskiej Unii Europejskiej: wybrane przykłady, Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 26 (1), s. 9–21.

Wojtaszek, A. (2023). Inicjatywy transportowe Trójmorza i ich znaczenie dla Europy Środkowej i Unii Europejskiej, Polityka i Społeczeństwo, 3, s. 259–275.

Published

2025-08-30

How to Cite

Kucharski, A. (2025). European Union policy and plans for transformation of the European transport sector. Poland’s perspective. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (202), 87–100. https://doi.org/10.33119/SIP.2025.202.5

Issue

Section

Articles