Sposoby realizacji dostaw w strefach niskiej emisji

Autor

  • Alicja Bulanda Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Dorota Dziedzic Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2024.196.3

Słowa kluczowe:

strefy niskiej emisji strefy, niskiej emisji, strefy czystego transportu, transport, pojazdy niskoemisyjne, dostawy

Abstrakt

Rozwój przemysłu oraz transportu mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. W odpowiedzi na ten problem w wielu europejskich miastach powstają strefy niskiej emisji (w Polsce zwane Strefami Czystego Transportu), które mają na celu zmniejszenie negatywnych skutków transportu drogowego dla środowiska. Przedsiębiorstwa logistyczne muszą w związku z tym dostosować się do nowych wymogów, aby kontynuować świadczenie usług transportowych w obszarach objętych tymi strefami. Realizacja dostaw w tych strefach wymaga zastosowania innowacyjnych rozwiązań, takich jak: budowa hubów i mikrohubów, korzystanie z pojazdów niskoemisyjnych (elektrycznych lub zasilanych wodorem), rowerów cargo czy autonomicznych robotów drogowych. Celem artykułu jest przegląd oraz porównanie powyższych sposobów realizacji dostaw, uwzględniając ich wady i zalety. Treść artykułu
oparta jest na analizie literatury przedmiotu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dokumenty prawne

Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2018 poz. 317).

Wydawnictwa zwarte

Badyda, A., Dąbrowiecki, P., Jędrak, J., Konduracka, E. (2017). Wpływ zanieczyszczenia powietrza na zdrowie. Kraków: Krakowski Alarm Smogowy.

Budziszewska, M., Kardaś, A., Bohdanowicz, Z. (2023). Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Artykuły prasowe i okolicznościowe

Białokozowicz, A., Ryciuk, U. (2022). Wykorzystanie autonomicznych robotów dostawczych w usługach kurierskich ostatniej mili, Akademia Zarządzania, 6 (3), s. 387–404.

Chamberlain, R. C., Fecht, D., Davies, B., Laverty, A. A. (2023). Effects of low emission zones and congestion charging zones on physical health outcomes: a systematic review, Lancet Public Health, 8, s. e559–574.

Grabanski, S., Igliński, H., Szymczak, M. (2018) Transport niskoemisyjny i autonomiczny w dystrybucji. Problem dostaw ostatniej mili, Handel Wewnętrzny, 6 (377), s. 422–437.

Moral-Carcedo, J. (2022). Dissuasive effect of low emission zones on traffic: the case of Madrid Central, Transportation, 51, s. 25–49.

Pawłowski, S. (2022). Low Emission Zones a strefy czystego transportu w Polsce – trudne początki i prognozy, Studia Prawnoustrojowe, 58, s. 387–401.

Sendek-Matysiak, E. (2019). Ocena baterii litowo-jonowych stosowanych w samochodach elektrycznych typu BEV pod względem bezpieczeństwa i wpływu na środowisko, Problemy Transportu i Logistyki, 2 (46), s 59–68.

Zajkowski, K., Sroka, K. (2017). Przegląd możliwych sposobów ładowania akumulatorów w pojazdach z napędem elektrycznym, Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe, 7, s. 483–486.

Materiały internetowe

Azdad, Z., Stoll, B., Müller, J. (2022). CLEAN CITIES. The development trends od low- and zero-emission zones in Europe, Clean Cities Campaign, https://cleancitiescampaign.org/wpcontent/uploads/2022/07/The-development-trends-of-low-emission-and-zero-emissionzones-in-Europe-1.pdf (dostęp: 7.04.2024).

Brodacki, D., Dąbrowski, D., Mizak, J., Szałański, A. (2022). Transformacja ostatniej mili. Zeroemisyjność w logistyce miejskiej, Polityka Insight, https://www.politykainsight.pl/prawo/rankingkancelariiregulacyjnych/_resource/multimedium/20308460 (dostęp: 7.04.2024).

Ørving, T., Eidhammer, O. (2019). Evaluation of Oslo City Hub – The planning and establishment of a depot for transshipment of goods, https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=51225 (dostęp: 7.04.2024).

Kross (b.d.). E-CARGO 1.0 BUSINESS, https://kross.eu/pl/ebike/e-cargo/e-cargo-1-0‑business-szary-matowy (dostęp: 7.04.2024).

EEA Raport nr 2/2020, Transport and environment report 2021Decarbonising road transport–the role of vehicles, fuels and transport demand, https://www.eea.europa.eu/publications/transport-and-environment-report-2021 (dostęp: 7.04.2024).

VolvoTrucks (b.d.). Elektromobilność – to proste, https://www.volvotrucks.pl/pl-pl/trucks/alternative-fuels/electric-trucks.html (dostęp: 7.04.2024).

Ford Media (2023). Ford announces three-year hydrogen fuel cell E-Transit trial, https://media.ford.com/content/fordmedia/feu/gb/en/news/2023/05/09/ford-announces-three-year-hydrogen-fuel-cell-e-transit-trial.html (dostęp: 7.02.2024).

EDGAR (2023). GHG emissions of all world countries, https://edgar.jrc.ec.europa.eu/report_2023 (dostep: 7.02.2024).

Mayor of London (2023). Inner London Ultra Low Emission Zone Expansion One Year Report, https://www.london.gov.uk/programmes-strategies/environment-and-climate-change/environment-and-climate-change-publications/inner-london-ultra-low-emission-zone-expansion-one-year-report?auHash=IxeIM3L6iJh-CwYvb2wek2UKMCSJvpOqMgtpRAMt5B8 (dostęp: 7.02.2024).

Jowit, J. (2008). Q&A: London’s Low Emission Zone (LEZ), https://www.theguardian.com/environment/2008/feb/04/travelandtransport.carbonemissions (dostęp: 6.02.2024).

Lage-emissiezones (LEZ) (b.d.). https://www.vlaanderen.be/lage-emissiezones-lez (dostęp:6.02.2024).

Lampton, C. (b.d.). What are the benefits of hydrogen-powered vehicles?, https://auto.howstuffworks.com/fuel-efficiency/alternative-fuels/hydrogen-vehicle-benefit.htm (dostęp: 7.02.2024).

Périmètre Zone à Faibles Emissions mobilité (ZFEm) (b.d.). https://www.data.gouv.fr/en/datasets/perimetre-zone-a-faibles-emissions-mobilite-zfem/ (dostęp: 6.02.2024).

Smartload.pl (2021). Rodzaje pojazdów transportowych, https://smartload.pl/pl/transport/rodzaje-pojazdow-i-wymiary-naczep-transportowych (dostęp: 7.04.2024).

Scott, S. (2019). Meet Scout, https://www.aboutamazon.com/news/transportation/meet-scout (dostęp: 7.02.2024).

Sevino, V. (2022). AREA C and AREA B in Milan, https://www.ruedelavenir.com/wp-content/uploads/2022/06/9_Milan_Area_C-Area_B-ENG.pdf (dostęp: 7.02.2024).

Silverstein, S. (2022). Retail startup opens first frictionless grocery store, eyes 500 more, https://www.grocerydive.com/news/retail-startup-opens-first-frictionless-grocery-store-eyes-500‑more/618253/ (dostęp: 7.04.2024).

Ślęzak, M., Wiśniowski, P., Gis, M. (2015). Wodór jako paliwo w motoryzacji, http://plusuj.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=354%3Apraktyczna-szkoa-modelowania--molekularnego-iii&Itemid=58 (dostęp: 7.02.2024).

Umweltzonen in Deutschland (2024). https://www.umweltbundesamt.de/themen/luft/luftschadstoffe/feinstaub/umweltzonen-in-deutschland#1‑wie-ist-der-aktuelle-stand-der-umweltzonen (dostęp: 6.02.2024).

Veelgestelde vragen (b.d.). https://www.milieuzones.nl/veelgestelde-vragen (dostęp: 6.02.2024).

Transport of London (b.d.). Ways to meet the LEZ standards, https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone/ways-to-meet-the-standards (dostęp: 7.02.2024).

ZTL | Zone a traffico limitato, corsie riservate, aree pedonali (b.d.). https://www.comune.milano.it/aree-tematiche/mobilita/ztl-zone-a-traffico-limitato-corsie-riservate-aree-pedonali (dostęp: 6.02.2024).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-03 — zaktualizowane 2024-07-02

Jak cytować

Bulanda, A., & Dziedzic, D. (2024). Sposoby realizacji dostaw w strefach niskiej emisji. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (196). https://doi.org/10.33119/SIP.2024.196.3

Numer

Dział

Dział główny