Treść głównego artykułu
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest udzielenie odpowiedzi na następujące pytania badaw‐ cze: „Jak jest postrzegany empowerment w kontekście przejawów tzw. współczesnych koncepcji zarządzania?” oraz „Jakie są relacje między empowermentem a partycypacją pracowniczą?”. Proces badawczy oparto na studiach literaturowych połączonych z reflek‐ sją naukową. Dokonano interpretacji i krytycznej oceny dotychczasowego dorobku poświęconego analizowanej tematyce. Podjęto próbę usystematyzowania wiedzy na temat empowermentu na tle wybranych współczesnych koncepcji zarządzania oraz partycypacji pracowniczej, a ponadto sformułowano problem dla dalszych badań naukowych.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Armstrong, M. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna WoltersKluwer business. Berry, D., Cadwell, Ch., Fehrmann, J. (1994). 50 Activities for Coaching/Mentoring.
2. Amherst: Human Resource Development Press Inc.
3. Błaszczyk, B. (1988). Uczestnictwo pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwamiw krajach Europy Zachodniej. Warszawa: PWE.
4. Bowen, D.E., Lawler, E.E. (1992). The Empowerment of Services Workers: What, Why,How and When. Sloan Management Review, 33. http://sloanreview.mit.edu/article/the‑empowerment‑of‑service‑workers‑what‑why‑how‑and‑when/ (03.08.2016).
5. Bratnicki, M. (2000). Podstawy współczesnego myślenia o zarządzaniu. DąbrowaGórnicza: Wydawnictwo WSB.
6. Brilman, J. (2002). Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: PWE.
7. Bugdol, M. (2006). Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
8. Cierniak‑Emerych, A. (2012). Uczestnictwo pracobiorców w gospodarowaniu potencjałempracy przedsiębiorstwa. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
9. Gableta, M., Cierniak‑Emerych, A. (2005). Partycypacja i uprawomocnienie pra‑cowników w przedsiębiorstwach Unii Europejskiej. Prace i Materiały WydziałuZarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 5, 272–279.
10. http://social.un.org/empowerment (11.07.2016).
11. http://www.un.org/esa/socdev/ngo/outreachmaterials/empowerment‑booklet.pdf(11.07.2016).
12. Kanafa‑Chmielewska, D. (2012). Umacnianie (Empowerment) – pojęcie i istota. Współczesne Zarządzanie, 1, 130–140.
13. Kożusznik, B. (2005). Kierowanie zespołem pracowniczym. Warszawa: PWE.
14. Krawczyk‑Bryłka, B. (2012). Empowerment – strategia zarządzania oparta na zaufa‑niu, cz. 1. Zarządzanie i Finanse, 4, 313–330.
15. Lee, M., Koh, J. (2001). Is Empowerment Really a New Concept? The InternationalJournal of Management Review, 12(4), 684–695.
16. Lichtarski, J., Węgrzyn, A. (2000). Wspólne płaszczyzny różnych koncepcji i metodzarządzania. Przegląd Organizacji, 12, 11–14.
17. Mendel, T. (2001). Partycypacja w zarządzaniu współczesnymi organizacjami. Poznań:Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
18. Moczydłowska, J., Kowalewski, K. (2014). Nowe koncepcje zarządzania ludźmi. Warszawa: Difin.
19. Morawski, M. (2006). Zarządzanie wiedzą. Organizacja – system – pracownik. Wrocław:Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
20. Nauman, S., Khan, A.M. (2009). Patterns of empowerment and leadership style inproject environment. International Journal of Project Management, 28, 638–349.
21. Nauman, S., Khan, A.M., Ehsan, N. (2010). Patterns of empowerment and leadershipstyle in project environment. International Journal of Project Management, 28(7),638–649.
22. Niehoff, B.P., Moorman, R.H., Blakely, G., Fuller, J. (2001). The influence of empowerment and job enrichment on employee loyalty in a downsizing environment. y in a downsizing environment. Group&Organization Management, 26(1), 93–113.
23. Ostrowski, P. (2009). Powstanie związków zawodowych w sektorze prywatnym w Polsce. Warszawa: Friedrich Ebert Stiftung – Przedstawicielstwo w Polsce.
24. Randeniya, R., Baggaley, N., Rahim, M.A. (1995). Total Quality Management: Theneed to uncouple empowerment. Total Quality Management, 6(3), 215–22.
25. Rudolf, S., Skorupińska, K. (2012). Bezpośrednie formy partycypacji pracowniczej. Polska na tle starych krajów Unii Europejskiej. Łódź: Wydawnictwo UniwersytetuŁódzkiego.
26. Story, M.R. (1995). The Secrets of Successful Empowermentational. ProductivityReview, 14, 81–90
27. Szpitter, A. (2011). Koncepcje zarządzania – próba klasyfikacji. Przegląd Organizacji,10, 9–12.
28. Weiss, D. (1978). La democratie industrielle: cogestion ou kontrole ouvriere? Paris:Editions d’Organisation.
29. Weiss, M., Kruger, H. (red.) (1990). Die Arbietsbeziehungen in der BundesrepublikDeutschland. Baden‑Baden: Ein Glosser.
30. Wilkinson, A. (1998). Empowerment: Theory and practice. Personal Review, 27(1),40–56.
31. Zeffane, R., Al Zarooni, M.H. (2012). Empowerment, Trust and Commitment: TheModerating Role of Work‑Unit Centrality. International Journal of Management,29(1/2), 332–352.
32. Zimniewicz, K. (2008). Koncepcje zarządzania. Poznań: Forum Naukowe.
Referencje
2. Amherst: Human Resource Development Press Inc.
3. Błaszczyk, B. (1988). Uczestnictwo pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwamiw krajach Europy Zachodniej. Warszawa: PWE.
4. Bowen, D.E., Lawler, E.E. (1992). The Empowerment of Services Workers: What, Why,How and When. Sloan Management Review, 33. http://sloanreview.mit.edu/article/the‑empowerment‑of‑service‑workers‑what‑why‑how‑and‑when/ (03.08.2016).
5. Bratnicki, M. (2000). Podstawy współczesnego myślenia o zarządzaniu. DąbrowaGórnicza: Wydawnictwo WSB.
6. Brilman, J. (2002). Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: PWE.
7. Bugdol, M. (2006). Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
8. Cierniak‑Emerych, A. (2012). Uczestnictwo pracobiorców w gospodarowaniu potencjałempracy przedsiębiorstwa. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
9. Gableta, M., Cierniak‑Emerych, A. (2005). Partycypacja i uprawomocnienie pra‑cowników w przedsiębiorstwach Unii Europejskiej. Prace i Materiały WydziałuZarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 5, 272–279.
10. http://social.un.org/empowerment (11.07.2016).
11. http://www.un.org/esa/socdev/ngo/outreachmaterials/empowerment‑booklet.pdf(11.07.2016).
12. Kanafa‑Chmielewska, D. (2012). Umacnianie (Empowerment) – pojęcie i istota. Współczesne Zarządzanie, 1, 130–140.
13. Kożusznik, B. (2005). Kierowanie zespołem pracowniczym. Warszawa: PWE.
14. Krawczyk‑Bryłka, B. (2012). Empowerment – strategia zarządzania oparta na zaufa‑niu, cz. 1. Zarządzanie i Finanse, 4, 313–330.
15. Lee, M., Koh, J. (2001). Is Empowerment Really a New Concept? The InternationalJournal of Management Review, 12(4), 684–695.
16. Lichtarski, J., Węgrzyn, A. (2000). Wspólne płaszczyzny różnych koncepcji i metodzarządzania. Przegląd Organizacji, 12, 11–14.
17. Mendel, T. (2001). Partycypacja w zarządzaniu współczesnymi organizacjami. Poznań:Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
18. Moczydłowska, J., Kowalewski, K. (2014). Nowe koncepcje zarządzania ludźmi. Warszawa: Difin.
19. Morawski, M. (2006). Zarządzanie wiedzą. Organizacja – system – pracownik. Wrocław:Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
20. Nauman, S., Khan, A.M. (2009). Patterns of empowerment and leadership style inproject environment. International Journal of Project Management, 28, 638–349.
21. Nauman, S., Khan, A.M., Ehsan, N. (2010). Patterns of empowerment and leadershipstyle in project environment. International Journal of Project Management, 28(7),638–649.
22. Niehoff, B.P., Moorman, R.H., Blakely, G., Fuller, J. (2001). The influence of empowerment and job enrichment on employee loyalty in a downsizing environment. y in a downsizing environment. Group&Organization Management, 26(1), 93–113.
23. Ostrowski, P. (2009). Powstanie związków zawodowych w sektorze prywatnym w Polsce. Warszawa: Friedrich Ebert Stiftung – Przedstawicielstwo w Polsce.
24. Randeniya, R., Baggaley, N., Rahim, M.A. (1995). Total Quality Management: Theneed to uncouple empowerment. Total Quality Management, 6(3), 215–22.
25. Rudolf, S., Skorupińska, K. (2012). Bezpośrednie formy partycypacji pracowniczej. Polska na tle starych krajów Unii Europejskiej. Łódź: Wydawnictwo UniwersytetuŁódzkiego.
26. Story, M.R. (1995). The Secrets of Successful Empowermentational. ProductivityReview, 14, 81–90
27. Szpitter, A. (2011). Koncepcje zarządzania – próba klasyfikacji. Przegląd Organizacji,10, 9–12.
28. Weiss, D. (1978). La democratie industrielle: cogestion ou kontrole ouvriere? Paris:Editions d’Organisation.
29. Weiss, M., Kruger, H. (red.) (1990). Die Arbietsbeziehungen in der BundesrepublikDeutschland. Baden‑Baden: Ein Glosser.
30. Wilkinson, A. (1998). Empowerment: Theory and practice. Personal Review, 27(1),40–56.
31. Zeffane, R., Al Zarooni, M.H. (2012). Empowerment, Trust and Commitment: TheModerating Role of Work‑Unit Centrality. International Journal of Management,29(1/2), 332–352.
32. Zimniewicz, K. (2008). Koncepcje zarządzania. Poznań: Forum Naukowe.