Treść głównego artykułu
Abstrakt
W artykule zostały przedstawione wyniki badania empirycznego przeprowadzonego wśród członków Polish Society for Training and Development (PSTD), dotyczącego sprawiedliwego wynagradzania osób prowadzących szkolenia. Na podstawie dostępnych raportów płacowych (Sedlak&Sedlak, Hays) przeanalizowano także wynagrodzenia specjalistów ds. szkoleń w latach 2013–2018.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Antoszak, P. (2018). Zróżnicowanie wynagrodzeń w działach gospodarki narodowejw Polsce. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 509, 11–20.
2. Borkowska, S. (2012). Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie. Warszawa:Oficyna Wolters Kluwer business.
3. Borkowska, S. (2004). Strategie wynagrodzeń. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna.
4. Borkowska, S. (2006). Wynagradzanie. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzaniezasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN, 354–420.
5. Bukowska, U., Łukasiewicz, G. (2017). Wynagrodzenia jako czynnik stabilizujący zatrudnieniew organizacji. Organizacja i Kierowanie, 3 (177), 79–94.
6. GUS (2019). Komunikaty i obwieszczenia Prezesa GUS – przeciętne wynagrodzenie. http://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/18.2017,kategoria.html, 22.02.2019.
7. GUS (2018). Wynagrodzenia w Polsce według danych GUS. https://wynagrodzenia.pl/gus, 6.11.2018.
8. Hays (2013). Raport płacowy 2013. Trendy na rynku pracy. https://www.hays.pl/cs/groups/hays_common/documents/digitalasset/hays_712676.pdf, 9.12.2018.
9. Hays (2015). Raport płacowy 2015. Trendy na rynku pracy. http://eurofoundsnews.eu/wp-content/uploads/2015/02/raport_placowy2015_s.pdf, 9.12.2018.
10. Hays (2016). Raport płacowy 2016. Trendy na rynku pracy. http://www.hrtrendy.pl/wp--content/uploads/2016/01/Raport_-placowy_2016_v3.pdf, 9.12.2018.
11. Hays (2017). Raport płacowy 2017. Trendy na rynku pracy. https://www.teraz-srodowisko. pl/media/pdf/aktualnosci/2982‑hays.pdf, 9.12.2018.
12. Hays (2018). Raport płacowy 2018. Trendy na rynku pracy. https://www.hays.pl/cs/groups/hays_common/documents/digitalasset/hays_2078590.pdf, 9.12.2018.
13. Jędrusik, A. (2013). Nowoczesne formy aktywizacji kompetencji – rynek szkoleń a rozwójpracowników w dobie innowacji. Pisma Humanistyczne, 11, 155–169.
14. Jędrusik, A. (2015). Trener w teatrze świata szkoleń. Profesjonalizacja zawodu trenerabiznesu a wyzwania i zagrożenia edukacji lifelong learning połowy XXI wieku.
15. W: N. Starik, T. Węglarz (red.), Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwaniai zagrożenia połowy XXI wieku, t. 3. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwaw Poznaniu, 103–118.
17. Juchnowicz, M., Kinowska, H. (2017). Strategie wynagrodzeń w różnych strategiachbiznesowych. W: A. Sopińska, P. Wachowiak (red.), Wyzwania współczesnego zarządzaniastrategicznego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 465–478.
18. Juchnowicz, M., Kinowska, H. (2018). Sprawiedliwość wynagradzania a zaangażowaniepracowników. Studia i Prace WNEiZ Uniwersytetu Szczecińskiego, 52 (3), 199–209.
19. Kawka, T. (2013). Funkcja inwestycyjna wynagrodzeń w organizacjach nowej gospodarki.W: H. Karaszewska (red.), Zarządzanie ludźmi. Wybrane problemy. Toruń:Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 143–154.
20. Kawka, T. (2011). Uwarunkowania efektywności systemów wynagrodzeń nowej gospodarki.W: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź:Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 205–214.
21. Król, A. (2014). Realne zarobki trenerów biznesu i rozwoju. http://blog.krolartur.com/realne-zarobki-trenerow-biznesu-i-rozwoju/, 30.11.2018.
22. Kulikowski, K. (2017). Jak wysokość wynagrodzenia wiąże się z oceną sprawiedliwościwynagrodzenia i zadowoleniem z pracy? Analiza na podstawie ogólnopolskiegobadania wynagrodzeń 2015. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacjai Zarządzanie, 105, 227–240.
23. Michael Page (2018). Przegląd płac 2017/2018. Human Resources. https://www.michaelpage.pl/sites/michaelpage.pl/files/Przegl%C4%85d_P%C5%82ac_HR_2017-2018_-_Michael_Page.pdf, 13.12.2018.
24. Mularczyk, K., Gawor, A. (2014). Kreatywność jako jedna z kluczowych kompetencjiosób prowadzących szkolenia – implikacje dla sposobu kształcenia trenerów. e-mentor, 4 (56), 69–72. PSTD (2018). O PSTD. http://www.pstd.org.pl/index.php/o-pstd, 12.11.2018.
25. Ropel, M., Zygiert, J. (2018). Jak wynagradzać sprawiedliwie? Kraków: Sedlak&Sedlak.
26. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawieklasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jejstosowania. DzU z 2018 r. poz. 227, t.j.
27. Sapeta, T. (2011). Wykorzystanie audytu personalnego w kształtowaniu efektywnościsystemów wynagradzania. W: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobamiludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 191–204.
28. Sedlak&Sedlak (2016). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2016, 10.12.2018.
29. Sedlak&Sedlak (2017). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2017, 10.12.2018.
30. Sedlak&Sedlak (2018). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2018, 10.12.2018.
31. Szymczak, W., Wański, T. (2011). Profesjonalni trenerzy, czyli jak planować i osiągać długofalowerezultaty. Sopot: GWP.
32. Winnicka-Wejs, A. (2018). Rynek usług szkoleniowych w Polsce. Uwarunkowania – modele– implikacje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Referencje
2. Borkowska, S. (2012). Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie. Warszawa:Oficyna Wolters Kluwer business.
3. Borkowska, S. (2004). Strategie wynagrodzeń. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna.
4. Borkowska, S. (2006). Wynagradzanie. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzaniezasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN, 354–420.
5. Bukowska, U., Łukasiewicz, G. (2017). Wynagrodzenia jako czynnik stabilizujący zatrudnieniew organizacji. Organizacja i Kierowanie, 3 (177), 79–94.
6. GUS (2019). Komunikaty i obwieszczenia Prezesa GUS – przeciętne wynagrodzenie. http://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/18.2017,kategoria.html, 22.02.2019.
7. GUS (2018). Wynagrodzenia w Polsce według danych GUS. https://wynagrodzenia.pl/gus, 6.11.2018.
8. Hays (2013). Raport płacowy 2013. Trendy na rynku pracy. https://www.hays.pl/cs/groups/hays_common/documents/digitalasset/hays_712676.pdf, 9.12.2018.
9. Hays (2015). Raport płacowy 2015. Trendy na rynku pracy. http://eurofoundsnews.eu/wp-content/uploads/2015/02/raport_placowy2015_s.pdf, 9.12.2018.
10. Hays (2016). Raport płacowy 2016. Trendy na rynku pracy. http://www.hrtrendy.pl/wp--content/uploads/2016/01/Raport_-placowy_2016_v3.pdf, 9.12.2018.
11. Hays (2017). Raport płacowy 2017. Trendy na rynku pracy. https://www.teraz-srodowisko. pl/media/pdf/aktualnosci/2982‑hays.pdf, 9.12.2018.
12. Hays (2018). Raport płacowy 2018. Trendy na rynku pracy. https://www.hays.pl/cs/groups/hays_common/documents/digitalasset/hays_2078590.pdf, 9.12.2018.
13. Jędrusik, A. (2013). Nowoczesne formy aktywizacji kompetencji – rynek szkoleń a rozwójpracowników w dobie innowacji. Pisma Humanistyczne, 11, 155–169.
14. Jędrusik, A. (2015). Trener w teatrze świata szkoleń. Profesjonalizacja zawodu trenerabiznesu a wyzwania i zagrożenia edukacji lifelong learning połowy XXI wieku.
15. W: N. Starik, T. Węglarz (red.), Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwaniai zagrożenia połowy XXI wieku, t. 3. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwaw Poznaniu, 103–118.
17. Juchnowicz, M., Kinowska, H. (2017). Strategie wynagrodzeń w różnych strategiachbiznesowych. W: A. Sopińska, P. Wachowiak (red.), Wyzwania współczesnego zarządzaniastrategicznego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 465–478.
18. Juchnowicz, M., Kinowska, H. (2018). Sprawiedliwość wynagradzania a zaangażowaniepracowników. Studia i Prace WNEiZ Uniwersytetu Szczecińskiego, 52 (3), 199–209.
19. Kawka, T. (2013). Funkcja inwestycyjna wynagrodzeń w organizacjach nowej gospodarki.W: H. Karaszewska (red.), Zarządzanie ludźmi. Wybrane problemy. Toruń:Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 143–154.
20. Kawka, T. (2011). Uwarunkowania efektywności systemów wynagrodzeń nowej gospodarki.W: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź:Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 205–214.
21. Król, A. (2014). Realne zarobki trenerów biznesu i rozwoju. http://blog.krolartur.com/realne-zarobki-trenerow-biznesu-i-rozwoju/, 30.11.2018.
22. Kulikowski, K. (2017). Jak wysokość wynagrodzenia wiąże się z oceną sprawiedliwościwynagrodzenia i zadowoleniem z pracy? Analiza na podstawie ogólnopolskiegobadania wynagrodzeń 2015. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacjai Zarządzanie, 105, 227–240.
23. Michael Page (2018). Przegląd płac 2017/2018. Human Resources. https://www.michaelpage.pl/sites/michaelpage.pl/files/Przegl%C4%85d_P%C5%82ac_HR_2017-2018_-_Michael_Page.pdf, 13.12.2018.
24. Mularczyk, K., Gawor, A. (2014). Kreatywność jako jedna z kluczowych kompetencjiosób prowadzących szkolenia – implikacje dla sposobu kształcenia trenerów. e-mentor, 4 (56), 69–72. PSTD (2018). O PSTD. http://www.pstd.org.pl/index.php/o-pstd, 12.11.2018.
25. Ropel, M., Zygiert, J. (2018). Jak wynagradzać sprawiedliwie? Kraków: Sedlak&Sedlak.
26. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawieklasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jejstosowania. DzU z 2018 r. poz. 227, t.j.
27. Sapeta, T. (2011). Wykorzystanie audytu personalnego w kształtowaniu efektywnościsystemów wynagradzania. W: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobamiludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 191–204.
28. Sedlak&Sedlak (2016). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2016, 10.12.2018.
29. Sedlak&Sedlak (2017). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2017, 10.12.2018.
30. Sedlak&Sedlak (2018). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2018, 10.12.2018.
31. Szymczak, W., Wański, T. (2011). Profesjonalni trenerzy, czyli jak planować i osiągać długofalowerezultaty. Sopot: GWP.
32. Winnicka-Wejs, A. (2018). Rynek usług szkoleniowych w Polsce. Uwarunkowania – modele– implikacje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.