Main Article Content
Abstract
W artykule zostały przedstawione wyniki badania empirycznego przeprowadzonego wśród członków Polish Society for Training and Development (PSTD), dotyczącego sprawiedliwego wynagradzania osób prowadzących szkolenia. Na podstawie dostępnych raportów płacowych (Sedlak&Sedlak, Hays) przeanalizowano także wynagrodzenia specjalistów ds. szkoleń w latach 2013–2018.
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
-
1. Antoszak, P. (2018). Zróżnicowanie wynagrodzeń w działach gospodarki narodowejw Polsce. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 509, 11–20.
2. Borkowska, S. (2012). Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie. Warszawa:Oficyna Wolters Kluwer business.
3. Borkowska, S. (2004). Strategie wynagrodzeń. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna.
4. Borkowska, S. (2006). Wynagradzanie. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzaniezasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN, 354–420.
5. Bukowska, U., Łukasiewicz, G. (2017). Wynagrodzenia jako czynnik stabilizujący zatrudnieniew organizacji. Organizacja i Kierowanie, 3 (177), 79–94.
6. GUS (2019). Komunikaty i obwieszczenia Prezesa GUS – przeciętne wynagrodzenie. http://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/18.2017,kategoria.html, 22.02.2019.
7. GUS (2018). Wynagrodzenia w Polsce według danych GUS. https://wynagrodzenia.pl/gus, 6.11.2018.
8. Hays (2013). Raport płacowy 2013. Trendy na rynku pracy. https://www.hays.pl/cs/groups/hays_common/documents/digitalasset/hays_712676.pdf, 9.12.2018.
9. Hays (2015). Raport płacowy 2015. Trendy na rynku pracy. http://eurofoundsnews.eu/wp-content/uploads/2015/02/raport_placowy2015_s.pdf, 9.12.2018.
10. Hays (2016). Raport płacowy 2016. Trendy na rynku pracy. http://www.hrtrendy.pl/wp--content/uploads/2016/01/Raport_-placowy_2016_v3.pdf, 9.12.2018.
11. Hays (2017). Raport płacowy 2017. Trendy na rynku pracy. https://www.teraz-srodowisko. pl/media/pdf/aktualnosci/2982‑hays.pdf, 9.12.2018.
12. Hays (2018). Raport płacowy 2018. Trendy na rynku pracy. https://www.hays.pl/cs/groups/hays_common/documents/digitalasset/hays_2078590.pdf, 9.12.2018.
13. Jędrusik, A. (2013). Nowoczesne formy aktywizacji kompetencji – rynek szkoleń a rozwójpracowników w dobie innowacji. Pisma Humanistyczne, 11, 155–169.
14. Jędrusik, A. (2015). Trener w teatrze świata szkoleń. Profesjonalizacja zawodu trenerabiznesu a wyzwania i zagrożenia edukacji lifelong learning połowy XXI wieku.
15. W: N. Starik, T. Węglarz (red.), Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwaniai zagrożenia połowy XXI wieku, t. 3. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwaw Poznaniu, 103–118.
17. Juchnowicz, M., Kinowska, H. (2017). Strategie wynagrodzeń w różnych strategiachbiznesowych. W: A. Sopińska, P. Wachowiak (red.), Wyzwania współczesnego zarządzaniastrategicznego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 465–478.
18. Juchnowicz, M., Kinowska, H. (2018). Sprawiedliwość wynagradzania a zaangażowaniepracowników. Studia i Prace WNEiZ Uniwersytetu Szczecińskiego, 52 (3), 199–209.
19. Kawka, T. (2013). Funkcja inwestycyjna wynagrodzeń w organizacjach nowej gospodarki.W: H. Karaszewska (red.), Zarządzanie ludźmi. Wybrane problemy. Toruń:Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 143–154.
20. Kawka, T. (2011). Uwarunkowania efektywności systemów wynagrodzeń nowej gospodarki.W: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź:Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 205–214.
21. Król, A. (2014). Realne zarobki trenerów biznesu i rozwoju. http://blog.krolartur.com/realne-zarobki-trenerow-biznesu-i-rozwoju/, 30.11.2018.
22. Kulikowski, K. (2017). Jak wysokość wynagrodzenia wiąże się z oceną sprawiedliwościwynagrodzenia i zadowoleniem z pracy? Analiza na podstawie ogólnopolskiegobadania wynagrodzeń 2015. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacjai Zarządzanie, 105, 227–240.
23. Michael Page (2018). Przegląd płac 2017/2018. Human Resources. https://www.michaelpage.pl/sites/michaelpage.pl/files/Przegl%C4%85d_P%C5%82ac_HR_2017-2018_-_Michael_Page.pdf, 13.12.2018.
24. Mularczyk, K., Gawor, A. (2014). Kreatywność jako jedna z kluczowych kompetencjiosób prowadzących szkolenia – implikacje dla sposobu kształcenia trenerów. e-mentor, 4 (56), 69–72. PSTD (2018). O PSTD. http://www.pstd.org.pl/index.php/o-pstd, 12.11.2018.
25. Ropel, M., Zygiert, J. (2018). Jak wynagradzać sprawiedliwie? Kraków: Sedlak&Sedlak.
26. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawieklasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jejstosowania. DzU z 2018 r. poz. 227, t.j.
27. Sapeta, T. (2011). Wykorzystanie audytu personalnego w kształtowaniu efektywnościsystemów wynagradzania. W: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobamiludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 191–204.
28. Sedlak&Sedlak (2016). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2016, 10.12.2018.
29. Sedlak&Sedlak (2017). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2017, 10.12.2018.
30. Sedlak&Sedlak (2018). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2018, 10.12.2018.
31. Szymczak, W., Wański, T. (2011). Profesjonalni trenerzy, czyli jak planować i osiągać długofalowerezultaty. Sopot: GWP.
32. Winnicka-Wejs, A. (2018). Rynek usług szkoleniowych w Polsce. Uwarunkowania – modele– implikacje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
References
2. Borkowska, S. (2012). Skuteczne strategie wynagrodzeń – tworzenie i zastosowanie. Warszawa:Oficyna Wolters Kluwer business.
3. Borkowska, S. (2004). Strategie wynagrodzeń. Warszawa: Oficyna Ekonomiczna.
4. Borkowska, S. (2006). Wynagradzanie. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzaniezasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji. Warszawa: WydawnictwoNaukowe PWN, 354–420.
5. Bukowska, U., Łukasiewicz, G. (2017). Wynagrodzenia jako czynnik stabilizujący zatrudnieniew organizacji. Organizacja i Kierowanie, 3 (177), 79–94.
6. GUS (2019). Komunikaty i obwieszczenia Prezesa GUS – przeciętne wynagrodzenie. http://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/18.2017,kategoria.html, 22.02.2019.
7. GUS (2018). Wynagrodzenia w Polsce według danych GUS. https://wynagrodzenia.pl/gus, 6.11.2018.
8. Hays (2013). Raport płacowy 2013. Trendy na rynku pracy. https://www.hays.pl/cs/groups/hays_common/documents/digitalasset/hays_712676.pdf, 9.12.2018.
9. Hays (2015). Raport płacowy 2015. Trendy na rynku pracy. http://eurofoundsnews.eu/wp-content/uploads/2015/02/raport_placowy2015_s.pdf, 9.12.2018.
10. Hays (2016). Raport płacowy 2016. Trendy na rynku pracy. http://www.hrtrendy.pl/wp--content/uploads/2016/01/Raport_-placowy_2016_v3.pdf, 9.12.2018.
11. Hays (2017). Raport płacowy 2017. Trendy na rynku pracy. https://www.teraz-srodowisko. pl/media/pdf/aktualnosci/2982‑hays.pdf, 9.12.2018.
12. Hays (2018). Raport płacowy 2018. Trendy na rynku pracy. https://www.hays.pl/cs/groups/hays_common/documents/digitalasset/hays_2078590.pdf, 9.12.2018.
13. Jędrusik, A. (2013). Nowoczesne formy aktywizacji kompetencji – rynek szkoleń a rozwójpracowników w dobie innowacji. Pisma Humanistyczne, 11, 155–169.
14. Jędrusik, A. (2015). Trener w teatrze świata szkoleń. Profesjonalizacja zawodu trenerabiznesu a wyzwania i zagrożenia edukacji lifelong learning połowy XXI wieku.
15. W: N. Starik, T. Węglarz (red.), Podmioty, środowiska i obszary edukacyjne. Wyzwaniai zagrożenia połowy XXI wieku, t. 3. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwaw Poznaniu, 103–118.
17. Juchnowicz, M., Kinowska, H. (2017). Strategie wynagrodzeń w różnych strategiachbiznesowych. W: A. Sopińska, P. Wachowiak (red.), Wyzwania współczesnego zarządzaniastrategicznego. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH, 465–478.
18. Juchnowicz, M., Kinowska, H. (2018). Sprawiedliwość wynagradzania a zaangażowaniepracowników. Studia i Prace WNEiZ Uniwersytetu Szczecińskiego, 52 (3), 199–209.
19. Kawka, T. (2013). Funkcja inwestycyjna wynagrodzeń w organizacjach nowej gospodarki.W: H. Karaszewska (red.), Zarządzanie ludźmi. Wybrane problemy. Toruń:Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 143–154.
20. Kawka, T. (2011). Uwarunkowania efektywności systemów wynagrodzeń nowej gospodarki.W: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobami ludzkimi. Łódź:Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 205–214.
21. Król, A. (2014). Realne zarobki trenerów biznesu i rozwoju. http://blog.krolartur.com/realne-zarobki-trenerow-biznesu-i-rozwoju/, 30.11.2018.
22. Kulikowski, K. (2017). Jak wysokość wynagrodzenia wiąże się z oceną sprawiedliwościwynagrodzenia i zadowoleniem z pracy? Analiza na podstawie ogólnopolskiegobadania wynagrodzeń 2015. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacjai Zarządzanie, 105, 227–240.
23. Michael Page (2018). Przegląd płac 2017/2018. Human Resources. https://www.michaelpage.pl/sites/michaelpage.pl/files/Przegl%C4%85d_P%C5%82ac_HR_2017-2018_-_Michael_Page.pdf, 13.12.2018.
24. Mularczyk, K., Gawor, A. (2014). Kreatywność jako jedna z kluczowych kompetencjiosób prowadzących szkolenia – implikacje dla sposobu kształcenia trenerów. e-mentor, 4 (56), 69–72. PSTD (2018). O PSTD. http://www.pstd.org.pl/index.php/o-pstd, 12.11.2018.
25. Ropel, M., Zygiert, J. (2018). Jak wynagradzać sprawiedliwie? Kraków: Sedlak&Sedlak.
26. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawieklasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jejstosowania. DzU z 2018 r. poz. 227, t.j.
27. Sapeta, T. (2011). Wykorzystanie audytu personalnego w kształtowaniu efektywnościsystemów wynagradzania. W: B. Urbaniak (red.), Efektywność zarządzania zasobamiludzkimi. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 191–204.
28. Sedlak&Sedlak (2016). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2016, 10.12.2018.
29. Sedlak&Sedlak (2017). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2017, 10.12.2018.
30. Sedlak&Sedlak (2018). Raport płacowy Sedlak&Sedlak. https://wynagrodzenia.pl/raport--placowy/raport-placowy-sedlak-amp-sedlak-2018, 10.12.2018.
31. Szymczak, W., Wański, T. (2011). Profesjonalni trenerzy, czyli jak planować i osiągać długofalowerezultaty. Sopot: GWP.
32. Winnicka-Wejs, A. (2018). Rynek usług szkoleniowych w Polsce. Uwarunkowania – modele– implikacje. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.