Treść głównego artykułu

Abstrakt

Mierniki dotyczące poziomu absencji są wymieniane wśród informacji wykorzystywanych do oceny efektywności procesów zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji i stopnia wykorzystania zaangażowanego kapitału ludzkiego. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie na podstawie przeprowadzonej analizy studiów literaturowych stosowanych rozwiązań w zakresie pomiaru i analizy absencji pracowniczej na poziomie organizacji. Rozważania podzielono na cztery części. W pierwszej skoncentrowano się na omówieniu źródeł informacji do pomiaru i analizy absencji. Kolejne trzy dotyczą mierzenia i analizowania odpowiednio: poziomu absencji, jej przyczyn i kosztów.

Słowa kluczowe

zarządzanie absencją koszty absencji przyczyny absencji pomiar absencji.

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Striker, M. . (2013). Pomiar i analiza absencji pracowniczej. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 29(3), 99–112. https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.6309

Referencje

    1. Baker McClearn, D., Greasley, K., Dale J., Griffith, F. (2010), Absence management and resenteeism: the pressures on employees to attend work and the impact of attendance on performance, “Human Resource Management Journal”, Vol. 20 No. 3.
    2. Baron, A., Armstrong, M. (2008), Zarządzanie kapitałem ludzkim. Uzyskiwanie wartości dodanej dzięki ludziom, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
    3. Beesley, C., 7 Tips for Controlling and Preventing Employee Absenteeism, http://www.sba. gov/community/blogs/community blogs/small business matters/7 tips controlli ng and preventing employee ab [data dostępu: 11.04.2013]
    4. Broadhead, J. (2008), How much is absenence costing your organization, “Human Resources” Juny/July. Cascio, W., Boudreau, J. (2011), Inwestowanie w ludzi. Wpływ inicjatyw z zakresu ZZL na wyniki finansowe przedsiębiorstwa, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
    5. Fitz Enz, J. (2001), Rentowność inwestycji w kapitał ludzki, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
    6. Hoxsey, D. (2010), Are happy employees healthy employees? Researching the effects of employee engagement on absenteeism, “Canadian Public Administration”, Vol. 53 (4).
    7. Johns, G. (2003), How methodological diversity has improved our understanding of absen teeism from work, “Human Resource Management Review”, Vol. 13, Issue 2.
    8. Kownacka, A. (2013), Absencja pracownicza – sposoby jej kontrolowania i zmniejszania, http://212.191.71.5/han/RynekpracyPL/rynekpracy.pl/artykul.php/typ.1/kate goria_glowna.9/wpis.658 [ data dostępu: 01.10.2013]
    9. Łukasiewicz, G. (2009), Kapitał ludzki organizacji. Pomiar i sprawozdawczość, PWN, Warszawa.
    10. Martin, J. (2010), Key concepts in human resource management, Sage 2010.
    11. Measuring, Reporting and Costing Absence, (2007), www.cipd.co.uk_NR_rdonlyre s_3A208F80 3484 4CE7 B8DD 907FFE660850_0_Wellbeing_sample_chap ter_02 [data dostępu: 02.10.2013]
    12. Protokół ze spotkania TNT Express Worldwide (Poland) Spółka z o.o. i Związku Zawodowego Pracowników Transportu, (2012), http://tntozzpt.home.pl/data/documents/ PROTOK=C3=93=C5=81=20ZE=20SPOTKANIE=2018=20GRUDNIA=202012. PDF [data dostępu: 01.10.2013]
    13. Rentsch, J.R., Steel, R.P. (2003), What does unit level absence mean? Issues for future unit level absence research, “Human Resource Management Review”, Vol. 13, Issue 2.
    14. Schaufeli, W.B., Bakker, A.B., Van Rhenen, W. (2009), How changes in job demands and resources predict burnout, work engagement, and sickness absenteeism, “Journal of Organizational Behavior”, 30.
    15. Soane, E., Shantz, A., Alfes, K., Truss, C., Rees, Ch., Gatenby, M. (2013), The Association of Meaningfulness, Well Being, and Engagement With Absenteeism: A Moderated Mediation Model, “Human Resource Management”, Vol. 52, No. 3.
    16. Steel, R.P. (2003), Methodological and operational issues in the construction of absence variables, “Human Resource Management Review”, Vol. 13, Issue 2.
    17. Szubert, Z., Merecz Kot, D., Sobala, W. (2009), Stres zawodowy a ryzyko absencji chorobowej na stanowiskach obsługi interesantów, „Medycyna Pracy”, Nr 60(4).
    18. Winkler, S., König, C., Kleinmann, M. (2013), What makes human resource information successful? Managers’ perceptions of attributes for successful human resource information, “International Journal of Human Resource Management”, Vol. 24, Issue 2.
    19. Yorges, S., The Role of Supervisor in Managing Absenteeism, http://humanresources.about.com/od/laborrelations/a/manage_absences_2.htm Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Perspektywa uczenia się przez całe życie (2013) red. Sienkiewicz Ł., Warszawa, http://biblioteka krk.ibe.edu.pl/ opac_css/doc_num.php?explnum_id=452 [data dostępu: 02.10.2013]