Treść głównego artykułu
Abstrakt
Artykuł relacjonuje wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu systemowego „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania Krajowych Ram Kwalifikacji (KRK)”. Celem badania było określenie specyficznych kwalifikacji i kompe‑ tencji wymaganych dla kluczowych zawodów i stanowisk w sektorze opieki zdrowotnej, określenie źródeł informacji i procedur przydatnych dla konstruowania ram kwalifika‑ cyjnych i ich aktualizacji. W artykule zaprezentowano przykładowe zadania i wymagane kompetencje dla lekarza pediatry i pielęgniarki – specjalistki pielęgniarstwa chirurgicz‑ nego. Opisano też modele szkocki i czeski, które pokazują sposób odchodzenia od zawo‑ dów i przechodzenia do szczegółowych kompetencji w opisie wymagań i w kształceniu zawodowym.
Słowa kluczowe
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. GUS (2013), Narodowy Rachunek Zdrowia za rok 2011.
2. Korporowicz V. (red.) (2004), Zdrowie i jego ochrona. Między teorią i praktyką, OficynaWydawnicza SGH, Warszawa.
3. EDUKACJA EKONOMISTÓW I MENEDŻERÓW Nr 2 (32) 2014_MysliwiecKowalewski G. (2010), Za mało rezydentur, za mało lekarzy, „Świat Lekarza”, nr 8.
4. KPRM (2011), Strategia rozwoju kapitału ludzkiego, Warszawa, 15 listopada.
5. Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji (2012), Barometr zawodów, WUP,Kraków.
6. MŠMT (2011), National Referencing Report of the Czech Republic, June.
7. National Register of Qualifications (2013), Working Paper, Prague, January.
8. SCQF Partnership (2013), Scotland’s Framework for Lifelong Learning. A Guide forLearners, Providers and Employers, Glasgow.
9. Sienkiewicz Ł. (red.) (2007), Standardy kwalifikacji zawodowych wobec wymagań rynkupracy, IPISS, Warszawa.
10. Sławiński S. (red.) (2011), Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systememkwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, wrzesień 2011.
11. Turek D., Wojtczuk‑Turek A. (2010), Kompetencje transferowalne. Przegląd defini‑cji, modeli i stanowisk teoretycznych, w: Kompetencje transferowalne. Diagnoza.
12. Kształtowanie. Zarządzanie, S. Konarski, D. Turek (red.), Oficyna WydawniczaSGH, Warszawa.
13. Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym (DzU 2006, nr 191, poz. 1410).
14. Ustawa o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (DzU 2011, nr 277, poz. 1634).
15. Włodarczyk C. (1998), Reforma opieki zdrowotnej w Polsce, Uniwersyteckie WydawnictwoMedyczne „Vesalius”, Kraków.
Referencje
2. Korporowicz V. (red.) (2004), Zdrowie i jego ochrona. Między teorią i praktyką, OficynaWydawnicza SGH, Warszawa.
3. EDUKACJA EKONOMISTÓW I MENEDŻERÓW Nr 2 (32) 2014_MysliwiecKowalewski G. (2010), Za mało rezydentur, za mało lekarzy, „Świat Lekarza”, nr 8.
4. KPRM (2011), Strategia rozwoju kapitału ludzkiego, Warszawa, 15 listopada.
5. Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji (2012), Barometr zawodów, WUP,Kraków.
6. MŠMT (2011), National Referencing Report of the Czech Republic, June.
7. National Register of Qualifications (2013), Working Paper, Prague, January.
8. SCQF Partnership (2013), Scotland’s Framework for Lifelong Learning. A Guide forLearners, Providers and Employers, Glasgow.
9. Sienkiewicz Ł. (red.) (2007), Standardy kwalifikacji zawodowych wobec wymagań rynkupracy, IPISS, Warszawa.
10. Sławiński S. (red.) (2011), Słownik kluczowych pojęć związanych z krajowym systememkwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, wrzesień 2011.
11. Turek D., Wojtczuk‑Turek A. (2010), Kompetencje transferowalne. Przegląd defini‑cji, modeli i stanowisk teoretycznych, w: Kompetencje transferowalne. Diagnoza.
12. Kształtowanie. Zarządzanie, S. Konarski, D. Turek (red.), Oficyna WydawniczaSGH, Warszawa.
13. Ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym (DzU 2006, nr 191, poz. 1410).
14. Ustawa o zawodzie lekarza i lekarza dentysty (DzU 2011, nr 277, poz. 1634).
15. Włodarczyk C. (1998), Reforma opieki zdrowotnej w Polsce, Uniwersyteckie WydawnictwoMedyczne „Vesalius”, Kraków.