Treść głównego artykułu
Abstrakt
The aim of the paper is to analyze features of the air transport enterprises’ human capital management (HCM) policies in Poland and Ukraine and work out the appropriate conclu‑ sions. An analysis of theoretical approaches to the enterprise HCM policy was performed in the article. A comparative analysis of a turbulent environment factors and its impact on human capital management of the leading airlines in Poland and Ukraine was made. The HCM policy top priority objectives of Polish and Ukrainian airlines in crisis conditions are analyzed by comparing the current situation. The article covers the analyzed period before the armed conflict in the east of Ukraine.
Szczegóły artykułu
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Referencje
-
1. Ansoff, H.I. (1979). Strategic Management. New York: Wiley.
2. Armstrong, M.A. (2006). Handbook of Human Resource Management Practice. London:Kogan Page Publishers.
3. Bazarov, T.Y.; Jeriomin, B.L. (2006) (ed.). Personnel Management. Moscow: UNITI.
4. Comments.ua. UIA is controlled by one owner. (2012, December 21). RetrievedFebruary 20, 2014, from: http://ua.comments.ua/money/191825‑mau‑pereysh‑la‑v‑ruki‑odnogo.htmlDorotych, S. (2013, January 28). Is UIA – “Aerosvit” number two? Retrieved February18, 2014, from: http://www.epravda.com.ua/columns/2013/01/28/358661/EDUCATION OF ECONOMISTS AND MANAGERS No. 3 (33) 2014_ShkodaHuman Capital Management Policy Features of Air Transport Enterprises in Poland and Ukraine 145Gianasso, G. (2011). Human Capital opportunities and challenges in aviation.
5. Presentation. Global Aviation Human Capital Summit 2011.
6. International Labour Organization Documents. ILO‑OSH Management System(2001). Retrieved February 19, 2014, from: http://www.ilo.org/public/english/region/afpro/cairo/downloads/wcms_107727.pdf.
7. JSC UIA, web‑site. Retrieved February 20, 2014, from: http://www.flyuia.com/.
8. Kaprowicz, J., Klich, E. (2011). Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie. Dęblin:Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.
9. Kożmiński, A. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: PWN.
10. Palamarchuk, Y.A.; Iljenko, V.O. (2012). Economic factors of impact on passengers’air transportation of airlines. Problems of increasing infrastructure effectiveness,34. Retrieved February 15, 2014, from: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PPEI/article/viewFile/2525/2515.
11. PLL LOT, web‑site. Retrieved February 17, 2014, from: http://www.lot.comPytlos, C. (2013, June 17). Restrukturyzacja LOT‑u: Mniej pilotów, mniej tras. Co dalejz polskim przewoźnikiem? Gazeta Prawna. Retrieved February 16, 2014, from:http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/711885,restrukturyzacja_lot_u_mniej_pilotow_mniej_tras_co_dalej_z_polskim_przewoznikiem.htmlRaporty Urzędu Lotnictwa Cywilnego Polski. Analiza rynku transport lotniczegow Polsce w 2012 roku. Retrieved February 20, 2014, from: http://www.ulc.gov.
12. pl/_download/publikacje_/analiza_rynku_12.pdfReports of State Aviation Authority of Ukraine. Results of Ukrainian air transportbranch activity in 2012. Retrieved February 20, 2014, from: http://avia.gov.ua/Rostkowski, T. (2014). Polityki zarządzania kapitałem ludzkim. In M. Juchnowicz,(Ed.). Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje, pp. 152–155.
13. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
14. Rybak, M. (2003) (Ed.). Kapitał ludzki a konkurenczjność przedsiębiorstw. Warszawa:Poltext.
15. Selznik, P. (1957). Leadership in administration: a sociological interpretation. Evanston:Row, Ill.
16. Sidunova, G.I. Personnel policy in crisis conditions: an innovative approach. RetrievedFebruary 19, 2014, from: http://hr‑land.com/pages/_kadrovaya_politika_v_uslo‑viyah_krizisa:_innovacionnyyi_podhod___sidunova_g.i..htmlStock market infrastructure development agency of Ukraine (SMIDA). Financial re‑ports of JSC UIA 2011. www.smida.gov.uaSzymajda, I. (2002). Konkurencja w transporcie lotniczym. Prawo europejskie i problemydostosowania prawa polskiego. Warszawa: Liber.
17. Ulrich, D. (1997). Human Resource Champions. The Next Agenda for Adding Value andDelivering Results. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.
18. Zwolnienia w PLL LOT. (2013, February 28). Retrieved February 17, 2014, from: http://www.stefczyk.info/wiadomosci/gospodarka/zwolnienia‑w‑pll‑lot,6822107343.
Referencje
2. Armstrong, M.A. (2006). Handbook of Human Resource Management Practice. London:Kogan Page Publishers.
3. Bazarov, T.Y.; Jeriomin, B.L. (2006) (ed.). Personnel Management. Moscow: UNITI.
4. Comments.ua. UIA is controlled by one owner. (2012, December 21). RetrievedFebruary 20, 2014, from: http://ua.comments.ua/money/191825‑mau‑pereysh‑la‑v‑ruki‑odnogo.htmlDorotych, S. (2013, January 28). Is UIA – “Aerosvit” number two? Retrieved February18, 2014, from: http://www.epravda.com.ua/columns/2013/01/28/358661/EDUCATION OF ECONOMISTS AND MANAGERS No. 3 (33) 2014_ShkodaHuman Capital Management Policy Features of Air Transport Enterprises in Poland and Ukraine 145Gianasso, G. (2011). Human Capital opportunities and challenges in aviation.
5. Presentation. Global Aviation Human Capital Summit 2011.
6. International Labour Organization Documents. ILO‑OSH Management System(2001). Retrieved February 19, 2014, from: http://www.ilo.org/public/english/region/afpro/cairo/downloads/wcms_107727.pdf.
7. JSC UIA, web‑site. Retrieved February 20, 2014, from: http://www.flyuia.com/.
8. Kaprowicz, J., Klich, E. (2011). Zarządzanie bezpieczeństwem w lotnictwie. Dęblin:Wydawnictwo Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.
9. Kożmiński, A. (2004). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: PWN.
10. Palamarchuk, Y.A.; Iljenko, V.O. (2012). Economic factors of impact on passengers’air transportation of airlines. Problems of increasing infrastructure effectiveness,34. Retrieved February 15, 2014, from: http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PPEI/article/viewFile/2525/2515.
11. PLL LOT, web‑site. Retrieved February 17, 2014, from: http://www.lot.comPytlos, C. (2013, June 17). Restrukturyzacja LOT‑u: Mniej pilotów, mniej tras. Co dalejz polskim przewoźnikiem? Gazeta Prawna. Retrieved February 16, 2014, from:http://serwisy.gazetaprawna.pl/transport/artykuly/711885,restrukturyzacja_lot_u_mniej_pilotow_mniej_tras_co_dalej_z_polskim_przewoznikiem.htmlRaporty Urzędu Lotnictwa Cywilnego Polski. Analiza rynku transport lotniczegow Polsce w 2012 roku. Retrieved February 20, 2014, from: http://www.ulc.gov.
12. pl/_download/publikacje_/analiza_rynku_12.pdfReports of State Aviation Authority of Ukraine. Results of Ukrainian air transportbranch activity in 2012. Retrieved February 20, 2014, from: http://avia.gov.ua/Rostkowski, T. (2014). Polityki zarządzania kapitałem ludzkim. In M. Juchnowicz,(Ed.). Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje, pp. 152–155.
13. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
14. Rybak, M. (2003) (Ed.). Kapitał ludzki a konkurenczjność przedsiębiorstw. Warszawa:Poltext.
15. Selznik, P. (1957). Leadership in administration: a sociological interpretation. Evanston:Row, Ill.
16. Sidunova, G.I. Personnel policy in crisis conditions: an innovative approach. RetrievedFebruary 19, 2014, from: http://hr‑land.com/pages/_kadrovaya_politika_v_uslo‑viyah_krizisa:_innovacionnyyi_podhod___sidunova_g.i..htmlStock market infrastructure development agency of Ukraine (SMIDA). Financial re‑ports of JSC UIA 2011. www.smida.gov.uaSzymajda, I. (2002). Konkurencja w transporcie lotniczym. Prawo europejskie i problemydostosowania prawa polskiego. Warszawa: Liber.
17. Ulrich, D. (1997). Human Resource Champions. The Next Agenda for Adding Value andDelivering Results. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press.
18. Zwolnienia w PLL LOT. (2013, February 28). Retrieved February 17, 2014, from: http://www.stefczyk.info/wiadomosci/gospodarka/zwolnienia‑w‑pll‑lot,6822107343.