Treść głównego artykułu

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie modelu obejmującego zestaw cech charakterystycznych dla komunikowania fake science. Przedstawione rozważania mają charakter eksploracyjny. Na podstawie obserwacji i analizy doniesień dotyczących fake science przedstawiony został zbiór perswazyjnych elementów, które mogą perswazyjnie wpływać na odbiorców. Tworzą go: etos/autorytet niezależnego od systemu autora, pseudoeksperckie terminy, przystępny język, formalna obecność dowodów lub dowody anegdotyczne, patos – emocjonalny przykład, który udowadnia, że dany naukowy fake jest autentycznym doświadczeniem konkretnej osoby, tworzenie wspólnoty wykluczonych społecznie i wspieranie jej jako ekskluzywnej. W artykule opisano mechanizm oddziaływania tych elementów.

Słowa kluczowe

ekonomia behawioralna fake news fake science koronawirus media teorie spiskowe

Szczegóły artykułu

Jak cytować
Wasilewski, J., & Kostrzewa, A. (2021). Fake nauka jako ratunek. Edukacja Ekonomistów I Menedżerów, 61(3). https://doi.org/10.33119/EEIM.2021.61.5

Referencje

Read More