Enterprise in the economic calculus of the impact of road investments
Main Article Content
Abstract
Development of infrastructure results in reduction of costs of transportation. It is a significant factor that influences both supply and demand side of production. By lowering the costs of transportation, production companies benefit, together with transport companies, who lower their own costs and thus they can be more competitive on the market of services. The article contains an analysis of mathematical and statistical methods used to measure and evaluate the effects of road investments. Gravity and potential, index and generated traffic models have been discussed. Assessment of the profitability of the investment and benefits for many has been presented on the example of the construction of 21 km section of a motorway which is a bypass of Mińsk Mazowiecki.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
Banak M., Brdulak J., Krysiuk C., Pawlak P. [2014], Kierunki rozwoju infrastruktury transportu samochodowego w Polsce, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Transportu Samochodowego.
Bentkowska-Senator K., Kordel Z., Waśkiewicz J. [2015], Małe i średnie przedsiębiorstwa w transporcie samochodowym. Stan – strategia, Warszawa, ITS.
Brdulak J., Krysiuk C., Nowacki G., Pawlak P [2014], Rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu, „Logistyka”, nr 3, Instytut Magazynowania i Logistyki.
Brdulak J., Pawlak P., Krysiuk C. [2012], Rozwój gałęziowy transportu w Europie – priorytetowe osie sieci TEN-T, Warszawa, Instytut Transportu Samochodowego.
Brdulak J., Pawlak P., Krysiuk C., Zakrzewski B. [2014], Domykanie sieci dróg ekspresowych i autostrad czynnikiem mnożnikowym gospodarczego rozwoju regionów, „Logistyka”, nr 3, Instytut Magazynowania i Logistyki.
Brdulak J., Zakrzewski B. [2013 a], Efektywność centrum logistycznego na Południowym Podlasiu, Warszawa, ITS.
Brdulak J., Zakrzewski B. [2013 b], Methods of Calculating the Efficiency of Logistics Centres, “Archives of Transport”, issue 3-4.
Brdulak J., Zakrzewski B. [2008], Ocena ekonomicznej efektywności funkcjonowania Centrum Logistycznego w Małaszewiczach – założenia teoretyczne, „Transport Samochodowy”, nr 4.
Buga J., Nykowski I. [1974], Zagadnienia transportowe w programowaniu liniowym, Warszawa, PWN.
Busłowska A. [2012], Wpływ infrastruktury kolejowej na zrównoważony rozwój regionu (na przykładzie Województwa Podlaskiego), Białystok, Uniwersytet w Białymstoku.
Chojnicki Z. i in. [1978], Badania przestrzennej struktury społeczno-ekonomicznej Polski metodami czynnikowymi, PWN, PAN-Poznań, Seria „Geografia”, t. II.
Chojnicki Z., Czyż T. [1975], Problemy metodologiczne zastosowania analizy czynnikowej w geografii, „Przegląd Geograficzny”, t. XLVII, z. 3.
Doherty S., Miller E., Axhausen W., Garling T. [1997], A conceptual model of the weekly household activity-travel scheduling process, Travel Behavior, Patterns, Implications and Modeling, UK, Edward Elgar.
Domański R. [1972], Kształtowanie otwartych regionów ekonomicznych, Warszawa, PWE.
Hoszman A. [2014], Dostępność transportowa: determinanty, pomiar i efekty społeczno-gospodarcze, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
Isard W. i in. [1965], Metody analizy regionalnej. Wprowadzenie do nauki o regionach, Warszawa, PWN.
Komornicki T. (red.) [2010], Ocena wpływu inwestycji infrastruktury transportowej realizowanych w ramach polityki spójności na wzrost konkurencyjności regionów (w ramach ewaluacji ex post NPR 2004-2006), Min. Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
KRBRD [2012], www.krbrd.gov.pl.
Leszczyński K. [1997], Ekonomiczne kryterium rachunku w długim i krótkim okresie, Warszawa.
Pawlak P. [2015], Modelowanie podróży związane ze zmianą stanu infrastruktury transportowej, „Logistyka”, nr 3, Wydawnictwo Instytut Magazynowania i Logistyki.
Rogowski W. [2006], Rachunek efektywności przedsięwzięć inwestycyjnych, Kraków, Oficyna Ekonomiczna.
Shiftan Y., Ben-Akiva M., de Jong G., Hakkert S., Simmonds D. [2002], Evaluation of externalities in transport projects, Institute of Transport Studies, University of Leeds.
Szarata A. [2013], Modelowanie podróży wzbudzonych oraz tłumionych zmianą stanu infrastruktury transportowej, Seria Inżynieria Lądowa, Monografia 439, Politechnika Krakowska.
Szarata A., Żygłowicz J., Dynamiczne modele podróży, cz. I, http://edroga.pl/inzynieria-ruchu/ dynamiczne-modele-podrozy-cz-i-20025431/statyczne-metody-rozkladu, dostęp 25/09/2016.
Taylor Z. [1974], Zastosowanie metod grafowych w badaniach ekonomiczno-przestrzennych, „Czasopismo Geograficzne”, t. XLV, z 3.
The Department of Transport [1994], The Standing Advisory Committee on Trunk Road Assessment, Trunk roads and the generation of traffic, Chairman: Mr D. A. Wood QC, December, London, HMSO.
Wilk T., Pawlak P. [2014], Kongestia transportowa, „Logistyka”, nr 6, Instytut Magazynowania i Logistyki.
Zbyszyński M., Krupiński M. [2012], Badania ITS przy współpracy ze Szkołą Jazdy Scania oraz Grupą IMAGE, Biuletyn Informacyjny Instytutu Transportu Samochodowego, Zeszyt 5(53).