Social responsibility - a breakthrough in managing the organization of justice

Main Article Content

Przemysław Banasik

Abstract

Responsibility Court (RC) is a court, which is aware of its role in society and institutional environment, and the court, which takes responsible actions to build its value, its social responsibil-ity and authority. This article aims to explain, how the action promoted by business as part of its social responsibility, may be adapted by the judicature, and more precisely by different courts. The basic research method used in this work are the literature studies, and the case study method was applied to analyze the good practice “A court in a social surrounding”.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Banasik, P. (2015). Social responsibility - a breakthrough in managing the organization of justice. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 36(3), 61–69. Retrieved from https://econjournals.sgh.waw.pl/KNoP/article/view/2130
Section
Articles

References

1. Banasik P. [2014 a], Kadra zarządzająca a zaufanie do wymiaru sprawiedliwości, „Kwartalnik Nauk
o Przedsiębiorstwie”, nr 4 (33).
2. Banasik P. [2014 b], Organizacja wymiaru sprawiedliwości w strukturze sieci publicznej – możliwe
interakcje, “E-mentor”, nr 2(59).
3. Banasik P. [2014 c], Wspólnoty praktyków w organizacji wymiaru sprawiedliwości – nowoczesny model
doskonalenia zawodowego dla kadry zarządzającej sądownictwa, „E-mentor”, nr 5(57).
4. Banasik P. [2015], Sieciowy transfer wiedzy w organizacji wymiaru sprawiedliwości, w: Budowa wartości
wymiaru sprawiedliwości. Wymiar prawny, zarządczy i ekonomiczny, Banasik P. (red.), Gdańsk,
Kowalewski & Wolf.
5. Banasik P., Niestrój J. [2014], Koncepcja dobrej praktyki Sąd w otoczeniu społecznym, opracowanej
w ramach wdrożenia pilotażu dobrego zarządzania jednostkami wymiaru sprawiedliwości,
w ramach Projektu PWP Edukacja w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań sądowych
– case management, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Krajowej Szkoły Sądownictwa
i Prokuratury, Warszawa 2014 (niepublikowane).
6. Błaś A. [2001], Zasada zaufania obywatela do państwa, w: Księga jubileuszowa Profesora M. Mazurkiewicza.
Studia z dziedziny prawa finansowego, prawa konstytucyjnego i ochrony środowiska, Mastalski
R. (red.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, s. 205-206.
7. Bolesta-Kukułka K. [2003], Decyzje menedżerskie, Warszawa, PWE, s. 72-107.
8. Chandler A.D. [1962], Strategy and Structure, Cambridge, Mass., The MIT Press, p. 107.
9. Cyfert S., Dyduch W., Latusek-Jurczak D., Niemczyk J., Sopińska A. [2014], Subdyscypliny w
naukach o zarządzaniu – logika wyodrębnienia, identyfikacja modelu koncepcyjnego oraz zawartość
tematyczna, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1(161).
10. Eklington J. [1998], Cannibals with the Forks: The Triple Bottom Line of the 21st Century, Stoney
Creek, CT New Society Publishers, za: Najlepsze praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Wyjść
naprzeciw wyzwaniom społecznej odpowiedzialności biznesu, Rutkowski K. (red.), Warszawa, Oficyna
Wydawnicza SGH.
11. Herman A. [2014], Wykorzystanie zarządzania przez wartości w „dobrym rządzeniu”, „Kwartalnik
Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2(31).
12. Jakubczyk K., Starnawska M. [2013], Społeczna odpowiedzialność – analiza porównawcza na podstawie
statutów trzech uczelni trójmiejskich, w: Zarządzanie nowoczesnym przedsiębiorstwem – wybrane
aspekty, Mikulska A. (red.), Gdańsk, Politechnika Gdańska, s. 5.
13. Kargul A. [2012], Ekonomia instytucjonalna a zmiany w otoczeniu przedsiębiorstwa na tle innych nurtów
nauk ekonomicznych, w: Przedsiębiorstwo a otoczenie. Oddziaływanie, skutki, Pakulska T. (red.),
Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
14. Koontz H., O’Donnell C., Weihrich H. [1984], Management, New York, McGraw-Hill Book.
15. Koźmiński A.K. [1987] (red.), Współczesne koncepcje zarządzania, Warszawa, PWN, s. 379
16. Kroik J., Skonieczny J. [2011], Odpowiedzialność społeczna – przełom w zarządzaniu współczesną
organizacją, w: Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, Dworzecki Z., Nogalski B. (red.),
Toruń, Wydawnictwo TNOiK, s. 248.
17. Laszlo, Ch. [2008], Firma zrównoważonego rozwoju, Warszawa, Studio EMKA.
18. Łudzińska K. [2009], Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw i jej wpływ na budowę wartości, w:
Migracja kapitału w globalnej gospodarce, Szablewski A. (red.) Warszawa, Difin, s. 239.
19. Łudzińska K. [2010], Indeksy zrównoważonego rozwoju a wycena przedsiębiorstw przez rynki kapitałowe,
w: Zmienność rynków a wartość przedsiębiorstw, Szablewski A. (red.), Warszawa, Poltex.
20. Morawski L. [2003], Główne problemy współczesnej filozofii prawa. Prawo w toku przemian, Warszawa,
Lexis Nexis.
21. Niczyporuk J. [2009], Sfera publiczna, w: Prawna działalność instytucji społeczeństwa obywatelskiego,
Blicharz J., Boć J. (red.), Wrocław, Kolonia Limited, s. 119.
22. Piontek B. [2002], Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, Warszawa, PWN.
23. Sztompka P. [2007], Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków, Znak, s. 166.
24. Tabernacka M., Szadok-Bratuń A. [2012] (red.), Public Relations – wizerunek i komunikacja, Warszawa,
Lex a Wolters Kluwer business, s. 50.
25. Tarasiewicz R. [2014], Pomiar społecznej odpowiedzialności biznesu w zarządzaniu łańcuchem dostaw,
„Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2(31).
26. Paliwoda-Metiolańska A. [2014], Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem,
Warszawa, C.H. Beck, s. 28-30, 100-101.
27. Porter M.E., Kramer M.R. [2007], Strategia a społeczeństwo, „Harvard Business Review Polska”, czerwiec.
28. Rojek-Nowosielska M. [2010], Społeczna odpowiedzialność organizacji – perspektywa badawcza i
wyzwania praktyczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
29. Wołczek P. [2010], Społeczna odpowiedzialność biznesu w ujęciu strategicznym, w: Podstawowe pojęcia
teorii organizacji i zarządzania w instytucjach publicznych, Pisz Z., Wytrążak W. (red.), Lublin,
Wydawnictwo KUL, s. 133-134, 136-137.
30. Zuzek D.K. [2012], Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw,
Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 21, nr 2, s. 202.
31. Żemigała M. [2007], Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Kraków, Oficyna a Wolters
Kluwer business, s. 66.