Społeczna odpowiedzialność – przełom w zarządzaniu organizacją wymiaru sprawiedliwości
Main Article Content
Abstrakt
Responsibility Court (RC) to sąd, który jest świadomy swojej roli w społeczeństwie i w otoczeniu instytucjonalnym, oraz sąd, który podejmuje odpowiedzialne działania służące budowaniu jego wartości, społecznej odpowiedzialności i autorytetu. Celem artykułu jest wyjaśnienie, na ile działania propagowane przez biznes w ramach jego społecznej odpowiedzialności mogą być adaptowane przez wymiar sprawiedliwości, a ściślej przez poszczególne sądy. Podstawową metodę badawczą wykorzystaną w opracowaniu stanowią studia literaturowe, natomiast do analizy dobrej praktyki Sąd w otoczeniu społecznym, wykorzystano metodę studium przypadku.
Downloads
Article Details
Autor (Autorzy) artykułu oświadcza, że przesłane opracowanie nie narusza praw autorskich osób trzecich. Wyraża zgodę na poddanie artykułu procedurze recenzji oraz dokonanie zmian redakcyjnych. Przenosi nieodpłatnie na Oficynę Wydawniczą SGH autorskie prawa majątkowe do utworu na polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych – pod warunkiem, że praca została zaakceptowana do publikacji i opublikowana.
Oficyna Wydawnicza SGH posiada autorskie prawa majątkowe do wszystkich treści czasopisma. Zamieszczenie tekstu artykuły w repozytorium, na stronie domowej autora lub na innej stronie jest dozwolone o ile nie wiąże się z pozyskiwaniem korzyści majątkowych, a tekst wyposażony będzie w informacje źródłowe (w tym również tytuł, rok, numer i adres internetowy czasopisma).
Osoby zainteresowane komercyjnym wykorzystaniem zawartości czasopisma proszone są o kontakt z Redakcją.
Bibliografia
o Przedsiębiorstwie”, nr 4 (33).
2. Banasik P. [2014 b], Organizacja wymiaru sprawiedliwości w strukturze sieci publicznej – możliwe
interakcje, “E-mentor”, nr 2(59).
3. Banasik P. [2014 c], Wspólnoty praktyków w organizacji wymiaru sprawiedliwości – nowoczesny model
doskonalenia zawodowego dla kadry zarządzającej sądownictwa, „E-mentor”, nr 5(57).
4. Banasik P. [2015], Sieciowy transfer wiedzy w organizacji wymiaru sprawiedliwości, w: Budowa wartości
wymiaru sprawiedliwości. Wymiar prawny, zarządczy i ekonomiczny, Banasik P. (red.), Gdańsk,
Kowalewski & Wolf.
5. Banasik P., Niestrój J. [2014], Koncepcja dobrej praktyki Sąd w otoczeniu społecznym, opracowanej
w ramach wdrożenia pilotażu dobrego zarządzania jednostkami wymiaru sprawiedliwości,
w ramach Projektu PWP Edukacja w dziedzinie zarządzania czasem i kosztami postępowań sądowych
– case management, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Krajowej Szkoły Sądownictwa
i Prokuratury, Warszawa 2014 (niepublikowane).
6. Błaś A. [2001], Zasada zaufania obywatela do państwa, w: Księga jubileuszowa Profesora M. Mazurkiewicza.
Studia z dziedziny prawa finansowego, prawa konstytucyjnego i ochrony środowiska, Mastalski
R. (red.), Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, s. 205-206.
7. Bolesta-Kukułka K. [2003], Decyzje menedżerskie, Warszawa, PWE, s. 72-107.
8. Chandler A.D. [1962], Strategy and Structure, Cambridge, Mass., The MIT Press, p. 107.
9. Cyfert S., Dyduch W., Latusek-Jurczak D., Niemczyk J., Sopińska A. [2014], Subdyscypliny w
naukach o zarządzaniu – logika wyodrębnienia, identyfikacja modelu koncepcyjnego oraz zawartość
tematyczna, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1(161).
10. Eklington J. [1998], Cannibals with the Forks: The Triple Bottom Line of the 21st Century, Stoney
Creek, CT New Society Publishers, za: Najlepsze praktyki w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Wyjść
naprzeciw wyzwaniom społecznej odpowiedzialności biznesu, Rutkowski K. (red.), Warszawa, Oficyna
Wydawnicza SGH.
11. Herman A. [2014], Wykorzystanie zarządzania przez wartości w „dobrym rządzeniu”, „Kwartalnik
Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2(31).
12. Jakubczyk K., Starnawska M. [2013], Społeczna odpowiedzialność – analiza porównawcza na podstawie
statutów trzech uczelni trójmiejskich, w: Zarządzanie nowoczesnym przedsiębiorstwem – wybrane
aspekty, Mikulska A. (red.), Gdańsk, Politechnika Gdańska, s. 5.
13. Kargul A. [2012], Ekonomia instytucjonalna a zmiany w otoczeniu przedsiębiorstwa na tle innych nurtów
nauk ekonomicznych, w: Przedsiębiorstwo a otoczenie. Oddziaływanie, skutki, Pakulska T. (red.),
Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
14. Koontz H., O’Donnell C., Weihrich H. [1984], Management, New York, McGraw-Hill Book.
15. Koźmiński A.K. [1987] (red.), Współczesne koncepcje zarządzania, Warszawa, PWN, s. 379
16. Kroik J., Skonieczny J. [2011], Odpowiedzialność społeczna – przełom w zarządzaniu współczesną
organizacją, w: Przełomy w zarządzaniu. Kontekst strategiczny, Dworzecki Z., Nogalski B. (red.),
Toruń, Wydawnictwo TNOiK, s. 248.
17. Laszlo, Ch. [2008], Firma zrównoważonego rozwoju, Warszawa, Studio EMKA.
18. Łudzińska K. [2009], Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw i jej wpływ na budowę wartości, w:
Migracja kapitału w globalnej gospodarce, Szablewski A. (red.) Warszawa, Difin, s. 239.
19. Łudzińska K. [2010], Indeksy zrównoważonego rozwoju a wycena przedsiębiorstw przez rynki kapitałowe,
w: Zmienność rynków a wartość przedsiębiorstw, Szablewski A. (red.), Warszawa, Poltex.
20. Morawski L. [2003], Główne problemy współczesnej filozofii prawa. Prawo w toku przemian, Warszawa,
Lexis Nexis.
21. Niczyporuk J. [2009], Sfera publiczna, w: Prawna działalność instytucji społeczeństwa obywatelskiego,
Blicharz J., Boć J. (red.), Wrocław, Kolonia Limited, s. 119.
22. Piontek B. [2002], Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, Warszawa, PWN.
23. Sztompka P. [2007], Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Kraków, Znak, s. 166.
24. Tabernacka M., Szadok-Bratuń A. [2012] (red.), Public Relations – wizerunek i komunikacja, Warszawa,
Lex a Wolters Kluwer business, s. 50.
25. Tarasiewicz R. [2014], Pomiar społecznej odpowiedzialności biznesu w zarządzaniu łańcuchem dostaw,
„Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2(31).
26. Paliwoda-Metiolańska A. [2014], Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem,
Warszawa, C.H. Beck, s. 28-30, 100-101.
27. Porter M.E., Kramer M.R. [2007], Strategia a społeczeństwo, „Harvard Business Review Polska”, czerwiec.
28. Rojek-Nowosielska M. [2010], Społeczna odpowiedzialność organizacji – perspektywa badawcza i
wyzwania praktyczne, Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
29. Wołczek P. [2010], Społeczna odpowiedzialność biznesu w ujęciu strategicznym, w: Podstawowe pojęcia
teorii organizacji i zarządzania w instytucjach publicznych, Pisz Z., Wytrążak W. (red.), Lublin,
Wydawnictwo KUL, s. 133-134, 136-137.
30. Zuzek D.K. [2012], Społeczna odpowiedzialność biznesu a zrównoważony rozwój przedsiębiorstw,
Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 21, nr 2, s. 202.
31. Żemigała M. [2007], Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Kraków, Oficyna a Wolters
Kluwer business, s. 66.