Expansion of road infrastructure in relation to location and development of enterprises

Main Article Content

Piotr Pawlak

Abstract

The issues presented in the article are related to the occurrence of a research gap in the field of economic calculation of the effects of new road infrastructure on the enterprises operations. The presented topic was analyzed by the author because currently, companies rarely make detailed calculations of transport costs, not to mention, calculation of the reduction of costs for a given company related to the modernization or construction of a new road infrastructure. The purpose of research which is described in the article is to indicate this impact. Infrastructure investments are currently extremely important, they concern the development of various regions of the country and the enterprises operating there. In the presented article, the author focuses on enterprises located in Eastern Poland. With the current state of road infrastructure development, this region is still less developed as compared to other regions of the country in this aspect. Basic road infrastructure network should be completed as soon as possible, because connecting of the express roads and motorways in the whole road network could multiply positive effects of the economic development of regions. The first part of the article briefly presents issues related to infrastructure investments and the importance of the  transport factor. The second chapter presents theoretical considerations on economic calculation methods of the effects of road investments for enterprises. The last part of the article is an empirical part in which representative examples of three enterprises are described. The conducted research shows that it is possible to determine the detailed cost reduction values that are directly related to the activities of a given enterprise and the construction or modernization of road infrastructure. Demonstrated dependence allows to create individual, practical recommendations regarding the company’s operations, its development or the location of branches in connection with the expansion or relocation of activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pawlak, P. (2020). Expansion of road infrastructure in relation to location and development of enterprises. Kwartalnik Nauk O Przedsiębiorstwie, 55(2), 65–82. https://doi.org/10.33119/KNoP.2020.55.2.6
Section
Articles

References

1. Banak M., Brdulak J., Krysiuk C., Pawlak P. (2014), Kierunki rozwoju infrastruktury transportu samochodowego w Polsce, Warszawa, Wydawnictwo ITS.
2. Bentkowska-Senator K., Kordel Z., Gis W., Waśkiewicz J., Balke I., Pawlak P. (2016), Polski transport samochodowy ładunków, Warszawa, Wydawnictwo ITS.
3. Berezowski S. (1962), Geografia transportu, Warszawa, PWN.
4. Bonsall P. (1996), Can induced traffic be measured by surveys?, “Transportation”, Volume 23, No. 1, 17-34.
5. Brdulak J., Florczak E., Krysiuk C., Pawlak P., Zakrzewski B. (2017), Analiza wpływu zbudowanej infrastruktury drogowej na poziom aktywności ekonomicznej w otaczających jednostkach terytorialnych, Warszawa, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
6. Brdulak J., Pawlak P. (2017), Przedsiębiorstwo w rachunku ekonomicznym skutków inwestycji drogowych, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 1(42), s. 47-61.
7. Brdulak J., Pawlak P. (2016), Rachunek ekonomiczny w praktyce inwestycji drogowych, „Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe”, nr 6, s. 529-532.
8. Brdulak J., Pawlak P., Krysiuk C., Zakrzewski B. (2014), Domykanie sieci dróg ekspresowych i autostrad czynnikiem mnożnikowym gospodarczego rozwoju regionów, „Logistyka”, nr 3, s. 716-722.
9. Brdulak J., Pawlak P., Krysiuk C., Zakrzewski B. (2014), Podstawowe teorie lokalizacji działalności gospodarczej oraz znaczenie czynnika transportu, „Logistyka”, nr 6, s. 2254-2260.
10. Brdulak J., Zakrzewski B. (2008), Ocena ekonomicznej efektywności funkcjonowania Centrum Logistycznego w Małaszewiczach – założenia teoretyczne, „Transport Samochodowy”, nr 4, s. 31-47.
11. CEMEX (2018), 2017 Deklaracja środowiskowa, Cementownia Chełm. Przemiałownia Gdynia, CEMEX.
12. Headicar P. (1996), The local development effects of major new roads, “Transportation”, Volume 23, No. 1, p. 55-69.
13. Hills P. J. (1996), What is induced traffic?, “Transportation”, Volume 23, No. 1, p. 5-16.
14. Hoszman A. (2014), Dostępność transportowa: determinanty, pomiar i efekty społeczno-gospodarcze, Warszawa, SGH.
15. https://samozatrudnienie.kalkulator-plac.eu/ilosc-dni-roboczych-wymiar-czasu-pracy-2018 (dostęp 19.08.2019).
16. Instytut Transportu Samochodowego, Zakład Badań Ekonomicznych udostępnił informacje na temat wyników badań przeprowadzonych w 2017 roku (dostęp czerwiec 2019).
17. Komornicki T., et al. (2010), Ocena wpływu inwestycji infrastruktury transportowej realizowanych w ramach polityki spójności na wzrost konkurencyjności regionów, Warszawa, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
18. Kuciński K. (2014), Ryzyko lokalizacyjne jako kategoria ekonomiczna, w: Ryzyko lokalizacji przedsiębiorstw w Polsce, K. Kuciński (red.), t. 1, Warszawa, Wyd. CeDeWu, s. 33-68.
19. Lijewski T. (1977), Geografia transportu Polski, Warszawa, PWE.
20. Madeyski M., Lissowska E., Morawski W. (1978), Transport, rozwój i integracja, Warszawa, WKiŁ.
21. Ministerstwo Infrastruktury (2011), Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, załącznik do uchwały Rady Ministrów Nr 10/2011 z dnia 25 stycznia 2011, Warszawa, Ministerstwo Infrastruktury.
22. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, http://www.polskawschodnia.gov.pl (dostęp 30.09.2019).
23. MTBiGM (2013), Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), projekt, Warszawa, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
24. Pakulska T. (2005), Kapitał ludzki w Polsce w warunkach gospodarki informacyjnej, w: Rozwój elementów infrastruktury życia społeczno-gospodarczego, Brdulak J. (red.), t. 1, Warszawa, Oficyna Wydawnicza SGH.
25. Pawlak P. (2015), Modelowanie podróży związane ze zmianą stanu infrastruktury transportowej, „Logistyka”, nr 3, s. 3792-3799.
26. Pawlak P. (2017), Badanie związków pomiędzy rozwojem gospodarczym regionów, a stanem rozwoju infrastruktury drogowej, 6514/ITS, Instytut Transportu Samochodowego.
27. Pawlak P., et al. (2015), Wpływ zmian sieci drogowej na pracę przewozową wykonywaną przez przedsiębiorstwo, 6420/ZBE, Instytut Transportu Samochodowego.
28. Poniatowska-Jaksch M. (1999), Innowacje infrastrukturalne a przedsiębiorczość, Monografie i Opracowania, Wydanie 459, Warszawa, Szkoła Główna Handlowa.
29. Raport SGH (2018), Atrakcyjność Inwestycyjna Regionów 2017, badania prowadzone pod kierunkiem prof. dr hab. H. Godlewskiej-Majkowskiej. Raport przygotowany na zlecenie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A. w Instytucie Przedsiębiorstwa Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.
30. Rokicki B., Stępniak M. (2018), Major transport infrastructure investment and regional economic development – An accessibility-based approach, “Journal of Transport Geography”, 72, p. 36-49.
31. Szarata A. (2013), Modelowanie podróży wzbudzonych oraz tłumionych zmianą stanu infrastruktury transportowej, Seria Inżynieria Lądowa, Monografia 439, Kraków, Politechnika Krakowska.
32. Tarski I. (1967), Transport jako czynnik lokalizacji produkcji, Warszawa, PWE.
33. The Department of Transport (1994), Trunk roads and the generation of traffic, The StandingAdvisory Committee on Trunk Road Assessment, Chairman: Mr D. A. Wood QC, London, HMSO.
34. Niedzielski P., Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016), Nowe wyzwania stojące przed transportem, w: Transport nowe wyzwania, Wojewódzka-Król K., Załoga E. (red.), t. 1, Warszawa, PWN, s. 11-49.
35. Krasucki Z. (2002), Transport w gospodarce kraju i międzynarodowych stosunkach ekonomicznych, w: Transport i spedycja w handlu zagranicznym, Szczepaniak T. (red.), t. 1, Warszawa, PWE, s. 13-17.
36. Wilk T., Pawlak P. (2014), Kongestia transportowa, „Logistyka”, nr 6, s. 11117-11122.
37. www.e-petrol.pl/notowania/rynek-krajowy/ceny-stacje-paliw (dostęp 04.10.2019).
38. www.radiobiper.info/2018/03/06/miedzyrzec-podlaski-wipasz-zaklad-drobiarski-najwiekszainwestycja-wojewodztwie-galeria/ (dostęp 14.05.2019).
39. www.testy.mojeauto.pl/spalanie (dostęp 20.08.2019).
40. www.wnp.pl/praca/ile-warta-jest-godzina-pracy-w-polsce,196536_1_0_0.html (dostęp 21.08.2019).
41. Yeung-Nan Shieh (2013), Spatial Monopoly Theory in 1885: Wilhelm Launhardt, San Jose, Department of Economics, San Jose State University.