Motor transport as an element of the Polish energy market
Main Article Content
Abstract
Motor transport currently plays an important role in the socio-economic development of the country. It does not change the fact that the negative external costs of motor transport should be eliminated and this branch of transport should be taken into account in all sustainable development strategies. One possibility is the wider deployment of electric cars across the entire car fleet. The infrastructure and fleet of electric vehicles may be a potential element of the Polish energy market. The article presents the current difficulties related to the dissemination of electromobility in motor transport, which affect the small number of such vehicles present on the market. The low share of electric cars, in turn, reduces the possibility of their use as an element of the Polish energy market, at least in the next several years.
Downloads
Article Details
The author of the article declares that the submitted article does not infringe the copyrights of third parties. The author agrees to subject the article to the review procedure and to make editorial changes. The author transfers, free of charge, to SGH Publishing House the author's economic rights to the work in the fields of exploitation listed in the Article 50 of the Act of 4 February 1994 on Copyright and Related Rights – provided that the work has been accepted for publication and published.
SGH Publishing House holds economic copyrights to all content of the journal. Placing the text of the article in a repository, on the author's home page or on any other page is allowed as long as it does not involve obtaining economic benefits, and the text will be provided with source information (including the title, year, number and internet address of the journal).
References
2. Auto Świat.pl (2020), https://www.auto-swiat.pl, dostęp 10.11.2020.
3. Bellon T., Randewich N., Rana A. (2020), Tesla’s value drops $50 billion as Musk’s promised cheaper battery three years away, https://www.reuters.com, dostęp 06.11.2020.
4. Bentkowska-Senator K., Kordel Z., Gis W., Waśkiewicz J., Balke I., Pawlak P. (2016), Polski transport samochodowy ładunków, ITS, Warszawa.
5. Brdulak A., Chaberek G., Jagodziński J. (2020), Determination of Electricity Demand by Personal Light Electric Vehicles (PLEV-s): An Example of e-Motor Scooters in the Context of Large City Management in Poland, “Energies”, 2020, 13(1), 194, https://doi.org/10.3390/en13010194.
6. Brdulak A., Chaberek G., Jagodziński J. (2020), Development Forecasts for the Zero-Emission Bus Fleet in Servicing Public Transport in Chosen UE Member Countries, “Energies”, 2020, 13(1).
7. Brdulak J., Florczak E., Krysiuk C. (2019), Potrzeby inwestycyjne w zakresie dróg wojewódzkich w Polsce, Studia regionalne, GlobeEdith.
8. Brdulak J., Pawlak P. (2017), Przedsiębiorstwo w rachunku ekonomicznym skutków inwestycji drogowych, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 1.
9. Brdulak J., Florczak E., Krysiuk C., Pawlak P., Zakrzewski B. (2017), Analiza wpływu zbudowanej infrastruktury drogowej na poziom aktywności ekonomicznej w otaczających jednostkach terytorialnych, Min. Inwestycji i Rozwoju, Warszawa 2017.
10. Brdulak J., Pawlak P. (2016), Ocena skutków inwestycji drogowych z wykorzystaniem metod ekonomicznych, „Transport Samochodowy”, nr 1.
11. Brdulak J., Zakrzewski B. (2008), Ocena ekonomicznej efektywności funkcjonowania Centrum Logistycznego w Małaszewiczach – założenia teoretyczne, „Transport Samochodowy”, nr 4.
12. EEA (2020), The European Environment Agency, https://www.eea.europa.eu, dostęp 12.10.2020.
13. Gis W., Kordel Z., Menes M. (2013), Cars with electric drive and external costs of road transport, “Przegląd Elektrotechniczny”, nr 10.
14. Interia.pl (2020), https://biznes.interia.pl, dostęp 18.11.2020.
15. KOM (2011), Plan działania w zakresie energii do 2050 roku, Komisja Europejska, Bruksela.
16. Kordel Z., red. nauk. (2019), Polski transport samochodowy ładunków. Część 2, ITS, Warszawa, materiał powielany.
17. Krysiuk C., Brdulak J., Banak M. (2015), Mobilność i komunikacja w miastach polskich, „TTSz – Technika Transportu Szynowego”, nr 12.
18. Kuciński K., red. nauk. (2015), Geografia ekonomiczna, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa, wyd. 3.
19. MAP (2020), Ministerstwo Aktywów Państwowych, https://www.gov.pl, dostęp 19.11.2020.
20. Marker S., Rippel B., Waldowski P., Schulz A., Schindle V. (2013), Battery Electric Vehicle (BEV) or Range Extended Electric Vehicle (REEV)? —Deciding Between Different Alternative Drives Based on Measured Individual Operational Profiles, “Oil & Gas Science and Technology”, Vol. 68, No. 1.
21. Mazda.pl (2020), https://www.mazda.pl, dostęp 14.10.2020.
22. ME (2017), Ministerstwo Energii, Energia do przyszłości, Plan rozwoju elektromobilności w Polsci, Warszawa.
23. Moto.pl (2021), https://moto.pl, dostęp 30.01.2021.
24. MTBiGM (2013), Min. Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 rokuj, Warszawa.
25. Niedziółka D., red. nauk. (2012), Zielona energia w Polsce, CeDeWu.pl, Warszawa.
26. Pawlak P. (2020), Rozbudowa infrastruktury drogowej a lokalizacja i rozwój przedsiębiorstw, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, 2020, nr 1.
27. Porsche.pl (2020), https://porsche.p/, dostęp 15.10.2020.
28. PSPA (2020), Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, www.pspa.com.pl, dostęp 26.08.2020.
29. PZPM (2020), Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Branża Motoryzacyjna, www.pzpm.org.pl, Raport 2020/2021, Warszawa 2020.
30. UE (2007), Zielona Księga. W kierunku nowej kultury mobilności w mieście, Komisja Unii Europejskiej, Bruksela, dnia 25.9.2007.
31. Volkswagen.pl (2020) , https://www.volkswagen.pl, dostęp 15.10.2020.
32. Wybory kierowców.pl (2020), http://www.wyborykierowcow.pl, dostęp 15.10.2020.