Zielone kompetencje jako element koncepcji zrównoważonego rozwoju

Autor

  • Marta Ziółkowska Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2024.196.12

Słowa kluczowe:

kompetencje, zrównoważony rozwój, rynek pracy, kształcenie zawodowe

Abstrakt

W artykule przestawiono istotę i znaczenie zielonych kompetencji pracowników w przedsiębiorstwach w kontekście zrównoważonego rozwoju. Dokonano przeglądu definicyjnego i znaczeniowego pojęć związanych z zielonymi miejscami pracy wyróżniając istotne kategorie zawodów. Zaprezentowano klasyfikację branżową zielonych umiejętności, a także przeanalizowano dane zastane odnoszące się do zapotrzebowania na zielone miejsca pracy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. We wnioskach wskazano na najistotniejsze kompetencje w odniesieniu do zrównoważonego rozwoju i wskazano, iż zielone miejsca pracy będą wymagały połączenia umiejętności miękkich i technicznych, a także kompetencji przekrojowych pracowników przedsiębiorstw.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

European Centre for the Development of Vocational Training (CEDEFOP) (2019). Skills for green jobs. European synthesis report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

International Labour Organization (2012). World of Work Report. Geneva: International Labour Office.

Szczucka, A., Jelonek, M., Kocór, M., Krupnik, S., Krygowska-Nowak, N., Kwinta-Odrzywołek, J., Worek, B. (2023). Trendy kształtujące polskie branże i kompetencje przyszłości. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.

United Nations Environment Programme (2011). Towards a green economy: pathways to sustainable development and poverty eradication. Nairobi: United Nations Environment Programme.

Artykuły naukowe

Bassi, F., Guidolin, M. (2021). Resource Efficiency and Circular Economy in European SMEs: Investigating the Role of Green Jobs and Skills, Sustainability, 13, 12136.

Cabral, C., Dhar Lochan, R. (2019). Green Competencies: Construct Development and Measurement Validation, Journal of Cleaner Production, 235, s. 887–900.

Materiały internetowe

European Commission (2015). Closing the Loop: an EU Action Plan for the Circular Economy, 614 Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee, and the Committee of the Regions, Brussels, Belgium, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52015DC0614 (dostęp: 24.02.2024).

European Commission (2020). European skills agenda for sustainable competitiveness, social fairness and resilience, https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=89&furtherNews=yes&newsId=9723&langId=en (dostęp: 24.02.2024). 3. Global Green Skills Report (2023). https://economicgraph.linkedin.com/content/dam/

me/economicgraph/en-us/global-green-skills-report/green-skills-report-2023.pdf (dostęp:24.02.2024).

International Labour Organization (2013). Meeting skill needs for green jobs: Policy recommendations, Inter-Agency Working Group on Greening Technical and Vocational Education and Training and Skills Development, https://unevoc.unesco.org/fileadmin/up/iwg_recommendations_for_g20.pdf (dostęp: 24.02.2024).

International Labour Organization (2019). Skills for a greener future: A global view based on 32 country studies, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/documents/publication/wcms_732214.pdf (dostęp: 24.02.2024).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-03 — zaktualizowane 2024-07-02

Jak cytować

Ziółkowska, M. (2024). Zielone kompetencje jako element koncepcji zrównoważonego rozwoju. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (196), 161–170. https://doi.org/10.33119/SIP.2024.196.12

Numer

Dział

Dział główny