Organizacja przestrzeni stymulującej kreatywność pracowników w warunkach pracy hybrydowej – wyniki badań jakościowych
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2023.195.1Słowa kluczowe:
kreatywna przestrzeń, kreatywność, organizacja przestrzeni, praca hybrydowaAbstrakt
W ramach badania nad optymalnym portfelem czynników otoczenia społecznego i fizycznego, wpływających na stymulowanie kreatywności pracowników, autorzy proponują rozszerzenie istniejącego modelu pracy stacjonarnej na model hybrydowy, przy założeniu, że pewne czynniki stymulujące kreatywność w modelu hybrydowym mogą być substytutem dla ich odpowiedników istniejących w modelu stacjonarnym. Na potrzeby analiz sformułowano zestaw pytań badawczych dotyczących optymalnych czynników otoczenia społecznego i fizycznego w obu modelach pracy. Jakościowe badania empiryczne w formie wywiadów pogłębionych pozwoliły na zebranie materiału poznawczego, który został poddany szczegółowej analizie treści, opartej na percepcji i doświadczeniach uczestników. Wyniki badań jakościowych wskazują na potrzebę ustalenia, które czynniki otoczenia społecznego i fizycznego są optymalne dla stymulowania kreatywności pracownika w różnych modelach pracy. Projektowanie przestrzeni pracy staje się kluczowym elementem wspierającym innowacyjność organizacji, a takie cechy jak obecność roślin, dźwięki, wygodne meble i przestrzenie do relaksu mogą znacząco wpływać na kreatywność pracowników. Podsumowując, prezentowane w artykule badania miały na celu zidentyfikowanie czynników odpowiadających za kreatywność pracowników w modelu hybrydowym i potwierdzenie ich potencjalnej roli jako substytutów dla istniejących czynników w modelu stacjonarnym.
Downloads
Bibliografia
Wydawnictwa zwarte
Amabile, T. M. (1996). Creativity in Context: Update to the Social Psychology of Creativity. New York: Routledge.
Finke, R. A., Ward, T. B., Smith, S. M. (1992). Creative Cognition: Theory, Research and Application. Bradford: The MIT Press.
Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class (vol. 9). New York: Basic Books.
Forster, F., Brocco, M. (2009). A Unified Process Model for Creativity-Technique Based Problem Solving Processes. Nice: MTCSCC.
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. (1990). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw Hill.
Gaber, J. (2020). Qualitative Analysis for Planning and Policy: Beyond the Numbers. New York: Routledge.
Gerhart, A. L., Carpenter, D. D. (2008). Creative Problem-Solving Course – Student Perceptions of Creativity and Comparisons of Creative Problem-Solving Methodologies. In: Proceedings of the 2008 ASEE Annual Conference and Exposition. Pittsburgh.
Hansen, H. K., Asheim, B., Vang, J. (2009). The European Creative Class and Regional Development: How Relevant Is Florida’s Theory for Europe? In: Creative Economies, Creative Cities. Asian – European Perspectives (s. 99–120), L. Kong, J. O’Connor (Eds.). Cham: Springer.
Kasprzak, R. (2022). Design Thinking jako twórczy proces budowania wartości. W: O zmieniającym się świecie wartości w ekonomii, finansach i zarządzaniu, M. Bombol (red.). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
Kasprzak, R., Tomaszewski, A., Ziółkowska, M. (2020). Operacjonalizacja modelu biznesu w przemysłach kreatywnych – wstępne wyniki badań. W: Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, G. Urbanek, S. Gregorczyk (red.). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Lincoln, Y. S., Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park: Sage Publications.
Marshall, C., Rossman, G. B., Blanco, G. L. (2022). Designing Qualitative Research (7th ed.). Thousand Oaks: SAGE Publications.
Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. Beverly Hills: Sage.
Strauss, A., Corbin. J. (1990) Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park: Sage.
Organizacja przestrzeni stymulującej kreatywność pracowników w warunkach pracy hybrydowej… 27
Artykuły naukowe
Afshari, M., Ghavifekr, S., Siraj, S., Razak, A. Z. (2013). Developing Students’ Creativity, Life Science Journal, 10 (3).
Braun, V., Clarke, V. (2006). Using Thematic Analysis in Psychology, Qualitative Research in Psychology, 3 (2), s. 77–101.
Costa, P., Seixas, J., Roldão, A. (2009). From ‘Creative Cities’ to ‘Urban Creativity’? Space, Creativity and Governance in the Contemporary City, Dinamia Working Paper, 80.
Croon, E. M. de, Sluiter, J. K., Kuijer, P., Frings-Dresen, M. H. (2005). The Effect of Office Concepts on Worker Health and Performance: A Systematic Review of the Literature, Ergonomics, 48, s. 119–134.
Dul, J., Ceylan, C. (2011). Work Environments for Employee Creativity, Ergonomics, 54, s. 12–20.
Fernald, L. W., Nickolenko, P. (1993) The Creative Process: Its Use and Extent of Formalization by Corporations, Journal of Creative Behaviour, 27 (3), s. 214–220.
George, J. M. (2007). 9 Creativity in Organizations, The Academy of Management Annals, 1, s. 439–477.
Glăveanu, V. P. (2013). Rewriting the Language of Creativity: The Five a’s Framework, Review of General Psychology, 17, s. 69–81.
Haner, U. (2005). Spaces for Creativity and Innovation in Two Established Organizations, Creativity and Innovation Management, 14 (3), s. 288–298.
Hermida, Y., Clem, W. L., Güss, C. D. (2019). The Inseparable Three: How Organization and Culture Can Foster Individual Creativity, Frontiers in Psychology, 10.
Hoyman, M., Faricy, C. (2009). It Takes a Village: A Test of the Creative Class, Social Capital, and Human Capital Theories, Urban Affairs Review, 44 (3), s. 311–333.
Kiumarsi, S., Isa, S. M., Navi, R. R. (2015). The Influence of Organizational Culture on Creativity and Innovation: A Review, Working Paper.
Lan, L., Hadji, S., Xia, L., Lian, Z. (2020). The Effects of Light Illuminance and Correlated Color Temperature on Mood and Creativity, Building Simulation, 14, s. 1–13.
LaRossa, R. (2005). Grounded Theory Methods and Qualitative Family Research, Journal of Marriage and Family, 67 (4), s. 837–857.
Lisakova, I. (2020). Формування креативного класу як інтенція розвитку вищої освіти, Естетика і етика педагогічної дії [Formation of the Creative Class as the Intention of the Development of Higher Education], 22, s. 42–54.
Literat, I., Glaveanu, V. P. (2018). Distributed Creativity on the Internet: A Theoretical Foundation for Online Creative Participation, International Journal of Communication, 12, s. 893–908.
Lumsdaine, E., Lumsdaine, M. (1995). Creative Problem Solving, IEEE Potentials, 13, s. 4–9.
Madjar, N. Y., Oldham, G. R., Pratt, M. G. (2002). There’s No Place like Home? The Contributions of Work and Nonwork Creativity Support to Employees’ Creative Performance, Academy of Management Journal, 45, s. 757–767.
McCoy, J. M., Evans, G. W. (2002). The Potential Role of the Physical Environment in Fostering Creativity, Creativity Research Journal, 14, s. 409–426.
Oldham, G. R., Cummings, A. (1996). Employee Creativity: Personal and Contextual Factors at Work, Academy of Management Journal, 39, s. 607–634.
Plambech, T., Bosch, C. C. (2015). The Impact of Nature on Creativity – A Study among Danish Creative Professionals, Urban Forestry and Urban Greening, 14, s. 255–263.
Ponnusamy, P. (2019). Creativity of Student-Teachers with Reference to Their Gender and Locality, Education, 8, s. 48–53.
Rhodes, M. (1961). An Analysis of Creativity, The Phi Delta Kappan, 42 (7), s. 305–310.
Ridoutt, B. G., Ball, R. D., Killerby, S. K. (2002). Wood in the Interior Office Environment: Effects on Interpersonal Perception, Forest Products Journal, 52, s. 23–30.
Rook, L. (2014) Exposure to the Color Red Enhances Creative Thinking Depending on Appetitive- Aversive Cues, Creativity Research Journal, 26 (1), s. 124–130.
Rotaru, R. E. (2020). Stimulating Primary School Children’s Creativity, Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12 (4), s. 431–439.
Rusu, M. (2019). Methods of Individual Creativity Stimulation, Review of Artistic Education, 18, s. 275–286.
Saleem Masadeh, T. (2021). Teaching Practices of EFL Teachers and the Enhancement of Creative Thinking Skills among Learners, International Journal of Asian Education, 2 (2), s. 153–166.
Samani, S. A., Rasid, S. Z., Sofian, S. (2014). A Workplace to Support Creativity, Industrial Engineering and Management Systems, 13, s. 414–420.
Shalley, C. E., Gilson, L. L. (2004). What Leaders Need to Know: A Review of Social and Contextual Factors That Can Foster or Hinder Creativity, Leadership Quarterly, 15, s. 33–53.
Shibata, S., Suzuki, N. (2004). Effects of an Indoor Plant on Creative Task Performance and Mood, Scandinavian Journal of Psychology, 45 (5), s. 373–381.
Sleuwaegen, L., Boiardi, P. (2014). Creativity and Regional Innovation: Evidence from EU Regions, Research Policy, 43, s. 1508–1522.
Studente, S., Seppala, N., Sadowska, N. (2016) Facilitating Creative Thinking in the Classroom:
Investigating the Effects of Plants and the Colour Green on Visual and Verbal Creativity, Thinking Skills and Creativity, 19, s. 1–8.
Taha, V. A., Šírková, M., Ferencová, M. (2016). The Impact of Organizational Culture on Creativity and Innovation, Polish Journal of Management Studies, 14, s. 7–17.
Vejian, G., Kamarudin, N., Kadir, S. A. (2016). School Creative Climate: Factors Influence Fostering Creativity School, International Journal of Education and Training, 2 (1), s. 1–5.
Wolska-Długosz, M. (2015). Stimulating the Development of Creativity and Passion in Children and Teenagers in Family and School Environment – Inhibitors and Opportunities to Overcome Them, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, s. 2905–2911.
Woodman, R., Sawyer, J. E., Griffin, R. W. (1993). Toward a Theory of Organizational Creativity, Academy of Management Review, 18, s. 293–321.
Yon, M. (2008). Research on Creative Class and Urban Development, Modern Urban Research.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.