i5 – dydaktyka skierowana na rozwój zrównoważonego przywództwa

Autor

  • Maria Pietrzak Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Kolegium Zarządzania i Finansów

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2024.197.11

Słowa kluczowe:

zrównoważone przywództwo, rozwój przywództwa, proces dydaktyczny, metody dydaktyczne, efektywność nauczania

Abstrakt

Zrównoważone przywództwo to temat aktualny i ważny. Wobec rosnącego popytu na liderów mających świadomość wpływu każdej ludzkiej aktywności, zaniechania lub zaniedbania na środowisko i społeczeństwo, a także podejmujących w swojej praktyce zawodowej konkretne działania w zgodzie i na rzecz zrównoważonego rozwoju, palące staje się pytanie: jak projektować proces dydaktyczny, by odpowiadał na współczesne uwarunkowania. Celem artykułu jest przedstawienie metodyki i5 jako efektywnego sposobu kształtowania przyszłych liderów biznesu, polityki oraz innych obszarów życia społecznego i gospodarczego, który warto zaimplementować w ramach każdego kierunku studiów i na każdym przedmiocie. Artykuł składa się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej podjęto dyskusję – na podstawie przeglądu literatury – na temat tego, czym jest zrównoważone przywództwo. W drugiej opisano metodykę i5 jako konkretną propozycję w zakresie dydaktyki skierowanej na rozwój zrównoważonego przywództwa. W zakończeniu przedstawiono wnioski merytoryczne i badawcze wynikające z podjętego tematu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Arden, J. B., Andruszko, R., Dragan, W. Ł. (2021). Umysł – mózg – gen: w kierunku zintegrowanej psychoterapii. Wydanie I. Psychiatria i Psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Avery, G. (2005). Leadership for Sustainable Futures: Achieving Success in a Competitive World. Cheltenham: Edward Elgar Publishing,

Hanson, R., Sawicka-Chrapkowicz, A. (2016). Szczęśliwy mózg: wykorzystaj odkrycia neuropsychologii, by zmienić swoje życie. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hargreaves, A., Fink, D. (2006). Sustainable leadership. San Francisco: Jossey-Bass.

Katz, L. C., Rubin, M. (1999). Neurobik. Zadbaj o kondycję mózgu. Warszawa: Weltbild.

Robinson, K., Aronica, L. (2020). Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację. Gliwice: Element.

Rock, D. (2019). Ciche Przywództwo. Sześć kroków do polepszenia efektywności w pracy. Poznań: Rebis.

Artykuły naukowe

Albert, M. (1992). The Rhine model of capitalism: An investigation, European Business Journal, 4, s. 8–22.

Ferdig, M. A. (2007). Sustainability Leadership: Co-Creating a Sustainable Future, Journal of Change Management, 7 (1), s. 25–35. DOI: 10.1080/14697010701233809.

Leal Filho, W., Eustachio, J. H., Ferreira Caldana, A. C., Will, M., Lange Salvia, A., Rampasso, I. S., Anholon, R., Platje, J., Kovaleva, M. (2020). Sustainability Leadership in Higher Education

Institutions: An Overview of Challenges, Sustainability 12 (9). DOI: 10.3390/su12093761.

Luong, A., Rogelberg, S. G. (2005). Meetings and More Meetings: The Relationship Between Meeting Load and the Daily Well-Being of Employees, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 9 (1), s. 58–67. DOI: 10.1037/1089-2699.9.1.58.

McCann, J. T., Holt, R. A. (2010). Defining sustainable leadership, International Journal of Sustainable Strategic Management, 2 (2), s. 204–210.

Materiały internetowe

i5 Playbook (2023). PRME, https://www.i5playbook.org/ (dostęp: 12.02.2024).

The Impactful Five (i5) | UNPRME, https://www.unprme.org/the-impactful-five-i5/ (dostęp:13.02.2024).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-03 — zaktualizowane 2024-07-02

Jak cytować

Pietrzak, M. (2024). i5 – dydaktyka skierowana na rozwój zrównoważonego przywództwa. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (197), 153–164. https://doi.org/10.33119/SIP.2024.197.11

Numer

Dział

Dział główny