Integratorzy czy stratedzy? Społecznie odpowiedzialne przywództwo w polskich przedsiębiorstwach

Autor

  • Tomasz Gigol Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2024.198.8

Słowa kluczowe:

społecznie odpowiedzialne przywództwo, społeczna odpowiedzialność biznesu, strategia

Abstrakt

W odpowiedzi na współczesne wyzwania zrównoważonego rozwoju oraz potrzeby społecznej odpowiedzialności biznesu zaproponowano koncepcję przywództwa społecznie odpowiedzialnego. W dotychczasowej literaturze definiuje się przywódców społecznie odpowiedzialnych z dwóch odmiennych perspektyw – jako integratorów, w obszarze zainteresowania których są wszyscy interesariusze przedsiębiorstwa, lub jako strategów, którzy preferują czysto rynkowe podejście do społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Celem artykułu jest zaprezentowanie, w jakim stopniu top menedżerowie zgadzają się z ważnością czynników środowiskowych i społecznych w codziennym zarządzaniu. W artykule przedstawiono wyniki badań wśród reprezentatywnej grupy przedstawicieli przedsiębiorstw w Polsce (N = 543). Wyodrębniono i opisano dwie grupy społecznie odpowiedzialnych przywódców –integratorów i strategów. Ta druga grupa jest liczniej reprezentowana.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte

Argus, D., Samson, D. (2021). Strategic Leadership For Business Value Creation. Singapore: Palgrave Macmillan.

Cameron, K. (2021). Responsible leadership as virtuous leadership. W: Responsible leadership (2nd ed.), N. M. Pless, T. Maak (eds.). London: Routledge. DOI: 10.4324/b22741.

Czakon, W. (2020). Krótkowzroczność strategiczna menedżerów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gigol, T., Kreczmańska-Gigol, K. (2021). Kryzys COVID‑19 a zachowania spółek Skarbu Państwa. Warszawa: PTE.

Maak, T., Pless, N. M. (2006). Responsible leadership: A relational approach. W: Responsible leadership (s. 33–54), T. Maak, N. M. Pless (eds.). London: Routledge.

Polowczyk, J. (2022). Paradoksy w zarządzaniu strategicznym. Podejście ewolucyjno-behawioralne. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Rego, A., e Cunha, M. P., Clegg, S. (2021). Exploring the paradoxical nature of responsible leadership. W: Responsible leadership (s. 227–244), N. M. Pless, T. Maak (eds.). London: Routledge.

Wachowiak, P., Dąbrowska, A., Zajkowska, M., Sołek-Borowska, C. (eds.). (2023). Responsible Management and Sustainable Consumption: Creating a Consumer and Enterprise Social Responsibility Index (1st ed.). New York: Routledge. DOI: 10.4324/9781003391845.

Artykuły naukowe

Aguilera, R. V., Waldman, D. A., Siegel, D. S. (2022). Responsibility and Organization Science: Integrating Micro and Macro Perspectives, Organization Science, 33 (1), s. 483–494. DOI:10.1287/orsc.2021.1518.

Bae, K. H., El Ghoul, S., Gong, Z. J., Guedhami, O. (2021). Does CSR Matter in Times of Crisis? Evidence from the COVID-19 Pandemic, Journal of Corporate Finance, 67, 101876. DOI:10.1016/j.jcorpfin.2020.101876.

Boesso, G., Fryzel, B., Ghitti, M. (2023). Corporate Social Responsibility and Comparative Capitalism Frameworks: Evidence from the United States, Poland, and Italy, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 30 (2), s. 531–547. DOI: 10.1002/csr.2372.

Czakon, W. (2012). Równowaga a wzrost. – relacja odwróconego U w naukach o zarządzaniu, Przegląd Organizacji, 10, s. 7–10.

Demers, E., Hendrikse, J., Joos, P., Lev, B. (2021). ESG Did Not Immunize Stocks During the COVID‐19 Crisis, but Investments in Intangible Assets Did, Journal of Business Finance & Accounting, 48 (3–4), s. 433–462. DOI: 10.1111/jbfa.12523.

Dimson, E., Marsh, P., Staunton, M. (2020). Divergent ESG ratings, The Journal of Portfolio Management, 47 (1), s. 75–87. DOI: 10.3905/jpm.2020.1.175.

Eustachio, J. H. P. P., Caldana, A. C. F., Leal Filho, W. (2023). Sustainability Leadership: Conceptual Foundations and Research Landscape, Journal of Cleaner Production, 415, 137761.DOI: 10.1016/j.jclepro.2023.137761.

Gigol, T., Kreczmanska-Gigol, K., Pajewska-Kwasny, R. (2021). Socially Responsible Leadership’s Impact on Stakeholder Management, Staff Job Satisfaction and Work Engagement, European Research Studies Journal, 24 (Special Issue 4), s. 775–805. DOI: 10.35808/ERSJ/2805.

Gillan, S. L., Koch, A., Starks, L. T. (2021). Firms and Social Responsibility: A Review of ESG and CSR Research in Corporate Finance, Journal of Corporate Finance, 66, 101889. DOI:10.1016/j.jcorpfin.2021.101889.

Harjoto, M. A., Jo, H. (2015). Legal vs. Normative CSR: Differential Impact on Analyst Dispersion, Stock Return Volatility, Cost of Capital, and Firm Value, Journal of Business Ethics,128, s. 1–20. DOI: 10.1007/s10551-014-2082–2.

Harrison, J. S., Bosse, D. A., Phillips, R. A. (2010). Managing for Stakeholders, Stakeholder Utility Functions, and Competitive Advantage, Strategic Management Journal, 31 (1), s. 58–74. DOI: 10.1002/smj.801.

Husted, B. W., de Jesus Salazar, J. (2006). Taking Friedman Seriously: Maximizing Profits and Social Performance, Journal of Management Studies, 43 (1), s. 75–91. DOI: 10.1111/j.1467-6486.2006.00583.x.

James, K. V., Priyadarshini, R. G. (2021). Responsible Leadership: A New Paradigm for Organizational Sustainability, Management and Labour Studies, 46 (4), s. 452–470. DOI:10.1177/0258042X211005325.

Javed, M., Rashid, M. A., Hussain, G., Ali, H. Y. (2020). The Effects of Corporate Social Responsibility on Corporate Reputation and Firm Financial Performance: Moderating Role of Responsible Leadership, Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27 (3), s. 1395–1409. DOI: 10.1002/csr.1892.

Jay, J. (2013). Navigating Paradox as a Mechanism of Change and Innovation in Hybrid Organizations, Academy of Management Journal, 56 (1), s. 137–159. DOI: 10.5465/amj.2010.0772.

Kang, K. H., Lee, S., Huh, C. (2010). Impacts of Positive and Negative Corporate Social Responsibility Activities on Company Performance in the Hospitality Industry, International Journal of Hospitality Management, 29 (1), s. 72–82. DOI: 10.1016/j.ijhm.2009.05.006.

Lewis, M. W. (2000). Exploring Paradox: Toward a More Comprehensive Guide, Academy of Management Review, 25 (4), s. 760–776. DOI: 10.5465/amr.2000.3707712.

Margolis, J. D., Elfenbein H. A., Walsh J. P. (2007). Does it pay to be good? A Meta-analysis and redirection of research on the relationship between corporate social and financial performance. Niepublikowany dokument roboczy.

Margolis, J. D., Walsh, J. (2003). Misery Loves Company: Rethinking Social Initiatives by Business, Administrative Science Quarterly, 48 (2), s. 268–305. DOI: 10.2307/3556659.

Maury, B. (2022). Strategic CSR and Firm Performance: The Role of Prospector and Growth Strategies, Journal of Economics and Business, 118, 106031. DOI: 10.1016/j.jeconbus. 2021.106031.

McWilliams, A., Siegel, D. (2001). Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective, Academy of Management Review, 26 (1), s. 117–127. DOI: 10.5465/amr.2001.4011987.

Pless, N. M. (2007). Understanding Responsible Leadership: Roles Identity and Motivational Drivers, Journal of Business Ethics, 74 (4), s. 437–456. DOI: 10.1007/s10551-007-9518‑x.

Poole, M. S., Van de Ven, A. (1989). Using Paradox to Build Management and Organizational Theory, Academy of Management Review, 14 (4), s. 562–578. DOI: 10.5465/amr.1989.4308389.

Ricciardi, F., Zardini, A., Czakon, W., Rossignoli, C., Kraus, S. (2022). Revisiting the Cooperation – Competition Paradox: A Configurational Approach to Short-and Long-Term Coopetition Performance in Business Networks, European Management Journal, 40 (3), s. 320–331. DOI: 10.1016/j.emj.2021.07.002.

Saeed, F., Hąbek, P., & SUJOVÁ, E. (2023). Responsible Leadership: Bibliometric Analysis Using Scopus Database. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 179, s. 503–518. DOI: 10.29119/1641-3466.2023.179.26.

Siegel, D. S. (2009). Green Management Matters Only if it Yields More Green: An Economic/Strategic Perspective, Academy of Management Perspectives, 23 (3), s. 5–16. DOI: 10.5465/amp.2009.43479260.

Siegel, D. S. (2020). Why Do Corporations Decide to Do Good?, Journal of Economics, Management and Religion, 1 (01), 2050003. DOI:10.1142/S2737436X2050003X.

Siegel, D. S., Vitaliano, D. F. (2007). An Empirical Analysis of the Strategic Use of Corporate Social Responsibility, Journal of Economics & Management Strategy, 16 (3), s. 773–792. DOI:0.1111/j.1530-9134.2007.00157.x.

Smith, W. K., Lewis, M. W. (2011) ‘Toward a Theory of Paradox: a Dynamic Equilibrium Model of Organizing’, Academy of Management Review, 36 (2), s. 381–403. DOI: 10.5465/amr.2009.0223.

Vishwanathan, P., van Oosterhout, H., Heugens, P. P., Duran, P., Van Essen, M. (2020). Strategic CSR: A Concept Building Meta‐Analysis, Journal of Management Studies, 57 (2), s. 314–350. DOI: 10.1111/joms.12514.

Voegtlin, C., Frisch, C., Walther, A., Schwab, P. (2020). Theoretical Development and Empirical Examination of a Three-Roles Model of Responsible Leadership, Journal of Business Ethics, 167, s. 411–431. DOI: 10.1007/s10551-019-04155-2.

Waldman, D. A. (2011). Moving Forward with the Concept of Responsible Leadership: Three Key Caveats to Guide Theory and Research, Journal of Business Ethics, 98, s. 75–83. DOI:10.1007/s10551-011-1021-8.

Waldman, D. A., Bowen, D. E. (2016). Learning to Be a Paradox-Savvy Leader, Academy of Management Perspectives, 30 (3), s. 316–327. DOI: 10.5465/amp.2015.007.

Waldman, D. A., Siegel, D. (2008). Defining the Socially Responsible Leader, The Leadership Quarterly, 19 (1), s. 117–131. DOI: 10.1016/j.leaqua.2007.12.008.

Waldman, D. A., Siegel, D. S., Stahl, G. K. (2020). Defining the Socially Responsible Leader: Revisiting Issues in Responsible Leadership, Journal of Leadership & Organizational Studies, 27 (1), s. 5–20. DOI: 10.1177/1548051819872201.

Ye, M., Wang, H., Lu, W. (2021). Opening the “Black Box” Between Corporate Social Responsibility and Financial Performance: From a Critical Review on Moderators and Mediators to an Integrated Framework, Journal of Cleaner Production, 313, 127919. DOI: 10.1016/j.jclepro.2021.127919.

Zaleśna, A. (2019). Przywództwo etyczne i społeczna odpowiedzialność organizacji – wyniki badań, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 51 (1), s. 145–156.

Zhang, Y., Waldman, D. A., Han, Y. L., Li, X. B. (2015). Paradoxical Leader Behaviors in People Management: Antecedents and Consequences, Academy of Management Journal, 58 (2), s. 538– 566. DOI: 10.5465/amj.2012.0995.

Pobrania

Opublikowane

2024-09-06 — zaktualizowane 2024-09-11

Jak cytować

Gigol, T. (2024). Integratorzy czy stratedzy? Społecznie odpowiedzialne przywództwo w polskich przedsiębiorstwach. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (198), 131–144. https://doi.org/10.33119/SIP.2024.198.8

Numer

Dział

Dział główny