Nr 183 (2022): Studia i Prace
Od Rady Naukowej
Przekazujemy w Państwa ręce 183. numer zeszytu „Studiów i Prac Kolegium Zarządzania i Finansów”. Bieżący numer poświęcony jest głównie aspektom związanym z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa w formule hybrydowej. Autorzy skoncentrowali się na takich zagadnieniach, jak m.in. rola konsumenta hybrydowego na rynku żywności, definicja i charakterystyka przedsiębiorstwa hybrydowego czy zmiana zachowania polskich konsumentów w zakresie chęci nabywania lokalnej i krajowej żywności.
Artykuły mają charakter zarówno teoretyczny, jak i empiryczny. Zostały napisane przez przedstawicieli wiodących ośrodków akademickich z całej Polski.
W pierwszym artykule Anna Dąbrowska, Paweł Jurowczyk i Anita Szuszkiewicz zdefiniowali konsumenta hybrydowego i zbadali jego zachowania na rynku produktów żywnościowych. Pandemia wymogła na konsumentach nowe przyzwyczajenia i podejście do robienia zakupów, co zostało opisane w niniejszym opracowaniu.
W następnym artykule Tomasz Gigol i Katarzyna Kreczmańska-Gigol podjęli ważny i ciekawy temat, jakim jest rola i zachowania spółek Skarbu Państwa w kontekście obywatelstwa i filantropii korporacyjnej podczas kryzysu COVID-19.
Celem artykułu Agnieszki Sopińskiej i Alberta Tomaszewskiego jest ukazanie sposobu, w jaki praktycy rozumieją pojęcie przedsiębiorstwa hybrydowego oraz jak oceniają jego wpływ na działalność organizacji. W opracowaniu zaprezentowano także wyniki badania, które miało na celu skonfrontowanie rozpowszechnionych w środowiskach akademickich sposobów rozumienia hybrydowości przedsiębiorstw z perspektywą praktyków życia gospodarczego.
Andrzej Szplit w swoim artykule analizuje rozbieżność stanowisk ekspertów podejmujących się zadania wypracowania specjalnych zasad dotyczących przedsięwzięcia partnerstwa publiczno-prywatnego. Autor przekonuje o racji rozszerzenia kategorii Społeczna Gospodarka Rynkowa o obszar New Green Deal, proponując nową procedurę pod nazwą PPP w ładzie społeczno-ekologicznego gospodarowania.
Tematyka opracowania Elżbiety Urbanowskiej-Sojkin dotyczy znaczenia zdolności organizacyjnych w kształtowaniu potencjału strategicznego przedsiębiorstwa i możliwości jego wykorzystania. Jako cel Autorka przyjęła ustalenie konfiguracji strategicznych zdolności organizacyjnych przedsiębiorstw, będących kontynuacją analiz w kontekście sprawności strategicznej.
Celem następnego artykułu, autorstwa Anny Walaszczyk, jest odpowiedź na pytanie badawcze „Czy pandemia zmieniła zachowania polskich konsumentów w zakresie chęci nabywania lokalnej i krajowej żywności i czy w związku z tym wzrasta atrakcyjność krótkich łańcuchów dostaw?”. Znalezieniu odpowiedzi posłużyły wyniki i analiza badania autorskiego w zakresie porównania (w okresie sprzed pandemii i w trakcie jej trwania) zachowań konsumentów w odniesieniu do częstotliwości nabywania żywności lokalnej i krajowej oraz niekupowania produktów pochodzących z określonych krajów.
W kolejnym artykule Sławomir Winch koncentruje się na analizie roli HR Business Partnera z perspektywy reglamentacji (ograniczenia) podmiotowości pracowników przy wykorzystaniu mechanizmów kalkulacji ekonomicznej oraz kalkulacji ideologicznej. Autor wskazuje niektóre konsekwencje reglamentacji podmiotowości pracowników w polskich przedsiębiorstwach.
W ostatnim artykule Agnieszka Zakrzewska-Bielawska i Sylwia Flaszewska za cel przyjęły identyfikację i ocenę struktur organizacyjnych przedsiębiorstw funkcjonujących w Polsce z perspektywy realizacji strategii oburęcznej i przy uwzględnieniu wieku, wielkości oraz fazy rozwoju przedsiębiorstwa.
Mamy nadzieję, że artykuły zaprezentowane w niniejszym Zeszycie Naukowym zainspirują Państwa do dalszych badań naukowych i owocnych dyskusji akademickich.
Życzymy Państwu przyjemnej lektury.
W imieniu Rady Naukowej
Joanna Wielgórska-Leszczyńska
Michał Matusewicz