Obywatelstwo korporacyjne i filantropia korporacyjna hybrydowych spółek z udziałem Skarbu Państwa w kryzysie COVID-19

Autor

  • Tomasz Gigol Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Katarzyna Kreczmańska-Gigol Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2022.183.2

Słowa kluczowe:

przedsiębiorstwo hybrydowe, spółka Skarbu Państwa, obywatelstwo korporacyjne, filantropia korporacyjna, kryzys COVID-19

Abstrakt

Kryzys COVID-19 dotknął większości sektorów gospodarki. Trudności finansowe spowodowane wybuchemepidemii zmusiły niektóre firmy do dążenia do krótkoterminowych zysków z powodu rosnącejpresji na przetrwanie. Wiele przedsiębiorstw aktywnie zaangażowało się w działania na rzecz dobrostanuspołeczeństwa, co jest charakterystyczne dla obywatelstwa korporacyjnego. Cele przedsiębiorstwpaństwowych są często związane nie tylko z biznesem, lecz także z utrzymaniem miejsc pracy i politykąspołeczną rządu. Dlatego należą one do organizacji o charakterze hybrydowym. Notowane na giełdzieprzedsiębiorstwa państwowe podlegają trzem różnym logikom instytucjonalnym – logice państwa,logice korporacyjnej i logice rynku kapitałowego. Dylematy związane z różnymi logikami instytucjonalnymizderzają się z dylematami dotyczącymi zarządzania interesariuszami w kryzysie pandemicznym,a zatem decyzjami co do obywatelstwa korporacyjnego i korporacyjnej filantropii. W artykulezaprezentowano wyniki badań jakościowych, w których pokazano, w jaki sposób członkowie zarządówprzedsiębiorstw hybrydowych podejmowali decyzje dotyczące obywatelstwa korporacyjnego i filantropiikorporacyjnej w gorącym okresie kryzysu COVID-19 oraz jak odmienne logiki instytucjonalnewpływały na decyzje top-menedżerów co do zaangażowania się w te działania.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

1. Aguinis H., Glavas A. [2012], What We Know and Don’t Know about Corporate Social Responsibility: A Review and Research Agenda, „Journal of Management”, 38 (4).
2. Ankiewicz M. [2021], Effectiveness of Investing in Socially Responsible Companies During the COVID-19 Pandemic, „Procedia Computer Science”, 192.
3. Aßländer M. S., Curbach J. [2014], The Corporation as Citoyen? Towards a New Understanding of Corporate Citizenship, „Journal of Business Ethics”, 120 (4).
4. Baldwin R., Weder di Mauro B. (red.) [2020], Economics in the Time of COVID-19, CEPR Press, London.
5. Bałtowski M., Kozarzewski P. [2016], Formal and Real Ownership Structure of the Polish Economy: State-Owned Versus State-Controlled Enterprises, „Post-Communist Economies”, 28 (3).
6. Bałtowski M., Kwiatkowski G. [2019], Miejsce przedsiębiorstw państwowych we współczesnej gospodarce – Polska na tle świata, „Ekonomista”, (1).
7. Battilana J., Dorado S. [2010], Building Sustainable Hybrid Organizations: The Case of Commercial Microfinance Organizations, „Academy of Management Journal”, 53 (6).
8. Belhadi A., Kamble S., Jabbour C. J. C., Gunasekaran A., Ndubisi N. O., Venkatesh M. [2021], Manufacturing and Service Supply Chain Resilience to the COVID-19 Outbreak: Lessons Learned from the Automobile and Airline Industries, „Technological Forecasting and Social Change”, 163.
9. Berger A. N., Demirgüç-Kunt A. [2021], Banking Research in the Time of COVID-19, „Journal of Financial Stability”, 57.
10. Boodoo M. U., Henriques I., Husted B. W. [2021], Putting the „Love of Humanity” Back in Corporate Philanthropy: The Case of Health Grants by Corporate Foundations, „Journal of Business Ethics”, 175.
11. Bruton G. D., Peng M. W., Ahlstrom D., Stan C., Xu K. [2015], State-Owned Enterprises around the World as Hybrid Organizations, „Academy of Management Perspectives”, 29 (1).
12. Carracedo P., Puertas R., Marti L. [2021], Research Lines on the Impact of the COVID-19 Pandemic on Business. A Text Mining Analysis, „Journal of Business Research”, 132.
13. Carroll A. B. [1991], The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, „Business Horizons”, 34 (4).
14. Carroll A. B. [1998], The Four Faces of Corporate Citizenship, „Business and Society Review”, 100 (1).
15. Cha W., Rajadhyaksha U. [2021], What Do We Know about Corporate Philanthropy? A Review and Research Directions, „Business Ethics, Envoirement & Responsibility”, 30.
16. Chen J., Dong W., Tong J., Zhang F. [2018], Corporate philanthropy and Tunneling: Evidence from China, „Journal of Business Ethics”, 150 (1).
17. Crane A., Matten D. [2020], COVID‐19 and the Future of CSR Research, „Journal of Management Studies”, doi: 10.1111/joms.12642
18. Creswell J. W., Poth C. N. [2016], Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches, Sage.
19. Czajkowska A. [2020], Wpływ pandemii COVID-19 na działania CSR podejmowane przez przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, 987 (3).
20. Dai N. T., Tan Z. S., Tang G., Xiao J. Z. [2017], IPOs, Institutional Complexity, and Management Accounting in Hybrid Organisations: A Field Study in a State-Owned Enterprise in China, „Management Accounting Research”, 36.
21. Demir B., Javorcik B. [2020], Trade Finance Matters: Evidence from the COVID-19 Crisis, „Oxford Review of Economic Policy”, 36 (1).
22. Fioretti M., Saint-Jean V., Smith S. C. [2021], Selfish Shareholders: Corporate Donations During COVID-19, arXiv preprint arXiv:2103.12138.
23. Fox C., Davis P., Baucus M. [2020], Corporate Social Responsibility During Unprecedented Crises: The Role of Authentic Leadership and Business Model Flexibility, „Management Decision”, 58 (10).
24. Gao Y., Hafsi T. [2017], Political Dependence, Social Scrutiny, and Corporate Philanthropy: Evidence from Disaster Relief, „Business Ethics: A European Review”, 26 (2).
25. García-Sánchez I. M., Amor-Esteban V., García-Sánchez A. [2021], Different Leaders in a COVID-19 Scenario: CEO Altruism and Generous Discourse, „Sustainability”, 13 (7).
26. García-Sánchez I. M., García-Sánchez A. [2020], Corporate Social Responsibility During COVID-19 Pandemic, „Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity”, 6 (4).
27. Gardberg N. A., Fombrun C. J. [2006], Corporate Citizenship: Creating Intangible Assets across Institutional Environments, „Academy of Management Review”, 31 (2).
28. Godfrey P. C. [2005], The Pelationship between Corporate Philanthropy and Shareholder Wealth: A Risk Management Perspective, „Academy of Management Review”, 30 (4).
29. He H., Harris L. [2020], The Impact of Covid-19 Pandemic on Corporate Social Responsibility and Marketing Philosophy, „Journal of Business Research”, 116.
30. Hensel P. [2015], Wykorzystanie koncepcji konkurujących logik instytucjonalnych w badaniach organizacji, „Organizacja i Kierowanie”, 168.
31. Jay J. [2013], Navigating Paradox as a Mechanism of Change and Innovation in Hybrid Organizations, „Academy of Management Journal”, 56 (1).
32. Kantor A., Kubiczek J. [2021], Polish Culture in the Face of the COVID-19 Pandemic Crisis, „Journal of Risk and Financial Management”, 14 (4).
33. Kruggel A., Tiberius V., Fabro M. [2020], Corporate Citizenship: Structuring the Research Field, „Sustainability”, 12 (13).
34. Lin C. P. [2010], Modeling Corporate Citizenship, Organizational Trust, and Work Engagement Based on Attachment Theory, „Journal of Business Ethics”, 94 (4).
35. Manuel T., Herron T. L. [2020], An Ethical Perspective of Business CSR and the COVID-19 Pandemic, „Society and Business Review”, 15 (3).
36. Marsden C., Andriof J. [1998], Towards an Understanding of Corporate Citizenship and How to Influence it, „Citizenship Studies”, 2 (2).
37. Matten D., Crane A. [2005], Corporate Citizenship: Toward an Extended Theoretical Conceptualization, „Academy of Management Review”, 30 (1).
38. Matten D., Crane A., Chapple W. [2003], Behind the Mask: Revealing the True Face of Corporate Citizenship, „Journal of Business Ethics”, 45 (1).
39. McWilliams A., Siegel D. [2001], Profit Maximizing Corporate Social Responsibility, „Academy of Management Review”, 26 (4).
40. Olczyk M., Kuc-Czarnecka M. E. [2021], Determinants of COVID-19 Impact on the Private Sector: A Multi-Country Analysis Based on Survey Data, „Energies”, 14 (14).
41. Pache A. C., Santos F. [2013], Inside the Hybrid Organization: Selective Coupling as a Response to Competing Institutional Logics, „Academy of Management Journal”, 56 (4).
42. Peng M., Bruton G. D., Stan C. V., Huang Y. [2016], Theories of the [State-Owned] Firm, „Asia Pacific Journal of Management”, 33 (2).
43. Pinkas J., Jankowski M., Szumowski Ł., Lusawa A., Zgliczyński W. S., Raciborski F., Gujski M. [2020], Public Health Interventions to Mitigate Early Spread of SARS-CoV-2 in Poland, „Medical Science Monitor: International Medical Journal of Experimental and Clinical Research”, 26.
44. Postuła I., Kabut M. [2020], The Influence of Regulations on SOEs: The Perception of Polish SOEs’ Board Members, w: Corporate Governance in Central Europe and Russia, Springer, Cham.
45. Postuła I., Wieczorek A. [2021], Government Officials as a Quasi-Body of Polish State-Owned Companies, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, 119.
46. Sharma P., Leung T. Y., Kingshott R. P., Davcik N. S., Cardinali S. [2020], Managing Uncertainty During a Global Pandemic: An International Business Perspective, „Journal of Business Research”, 116.
47. Siegel D. S., Vitaliano D. [2007], An Empirical Analysis of the Strategic Use of Corporate Social Responsibility, „Journal of Economics and Management Strategy”, 16.
48. Sison A. J. G. [2009], From CSR to Corporate Citizenship: Anglo-American and Continental European Perspectives, „Journal of Business Ethics”, 89 (3).
49. Susskind D., Vines D. [2020], The Economics of the COVID-19 Pandemic: An Assessment, „Oxford Review of Economic Policy”, 36 (Supplement_1).
50. Szromek A. R. [2021], The Role of Health Resort Enterprises in Health Prevention during the Epidemic Crisis Caused by COVID-19, „Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity”, 7 (2).
51. Valor C. [2005], Corporate Social Responsibility and Corporate Citizenship: Towards Corporate Accountability, „Business and Society Review”, 110 (2).
52. Vining A., Laurin C. [2020], State-Owned Enterprise Hybrids, w: The Routledge Handbook of State-Owned Enterprises, Routledge, New York.
53. Waldman D. A., Siegel D. [2008], Defining the Socially Responsible Leader, „The Leadership Quarterly”, 19 (1).
54. Wasowska A., Postuła I. [2018], Formal and Informal Governance Mechanisms in State-Owned Enterprises: Evidence from Post-Transitional Poland, „Baltic Journal of Management”, 13 (4).
55. Zhang Y. [2021], Corporate Responses to COVID-19: A Nonmarket Strategy Approach, „Sociological Perspectives”, 07311214211017587.

Pobrania

Opublikowane

2022-07-12

Jak cytować

Gigol, T. ., & Kreczmańska-Gigol, K. . (2022). Obywatelstwo korporacyjne i filantropia korporacyjna hybrydowych spółek z udziałem Skarbu Państwa w kryzysie COVID-19 . Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (183), 19–31. https://doi.org/10.33119/SIP.2022.183.2

Numer

Dział

Dział główny