Dylematy tworzenia i podziału wartości w biznesie – studium przypadku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.172.5

Słowa kluczowe:

wartość wspólna, społeczna odpowiedzialność biznesu, interesariusze przedsiębiorstwa, Grupa Azoty Puławy

Abstrakt

W praktyce biznesu zauważalne są dwa nurty zarządzania, służące dwóm różnym funkcjom celu działalności przedsiębiorstwa. Pierwszy, dominujący, skoncentrowany na maksymalizowaniu zysku, najczęściej w krótkim okresie i drugi, stopniowo rozwijający się, oparty na zarządzaniu, służącemu budowaniu wartości przedsiębiorstwa dla swoich interesariuszy w długim okresie. Coraz większego znaczenia w tym drugim procesie nabiera orientacja na budowanie wartości niematerialnych przedsiębiorstwa. Nowym wyzwaniem stało się poszukiwanie nowych źródeł wartości w takich elementach, jak kapitał intelektualny, reputacja czy kultura zarządzania zorientowania na innowacyjność.
Studium przypadku Grupy Azoty Puławy dowodzi, że strategia budowania wartości wspólnej, służącej podstawowym interesariuszom w dłuższej perspektywie wpływa na wzrost wartości rynkowej przedsiębiorstwa, tym samym korzyści dla jego właścicieli, choć nie jest to regułą uniwersalną.
Publikacja jest rezultatem postępowania badawczego, opartego na przeglądzie literatury nauk o zarządzaniu, na studium przypadku Grupy Azoty Puławy, którego podstawą były badania TNS Polska, Barometr Zaangażowania i Pentagon Research oraz obserwacja uczestnicząca autora w Grupie Azoty Puławy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Wydawnictwa zwarte
1. Baran G. [2013], Marketing współtworzenia wartości z klientem, Instytut Spraw Publicznych
UJ, wyd. I, Kraków.
2. Barton D., Wiseman M. [2018], Spójrz na kapitał w dłuższej perspektywie, „Harvard Business
Review Polska”, wydanie specjalne – wiosna.
3. Bowers M. R., Martin Ch. L. [2007], Trading Places Redux: Employees as Customers, Customers
as Employees, „Journal of Service Marketing”, vol. 21, no 2.
4. Dobiegała-Korona B. [2006], Wartość klienta czy wartość dla klienta, „Kwartalnik Nauk
o Przedsiębiorstwie”, nr 1.
5. Dobiegała-Korona B., Doligalski T. (red.) [2010], Zarządzanie wartością klienta: Pomiar i strategie,
Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
6. Doligalski T. [2013], Zarządzanie wartością klienta: próba charakterystyki, „Marketing i Rynek”,
6, s. 2–8.
7. Drucker P. [2000], Zarządzanie w XXI wieku, Muza, Warszawa.
8. Edvinsson L., Malone M. S. [2001], Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa.
9. Hausner J., Zmyślony M. [2015], Firma IDEA – Nowe podejście do wartości w biznesie, Sopot.
10. Karmańska A. [2009], Wartość ekonomiczna w systemie informacyjnym rachunkowości finansowej,
Difin, Warszawa.
11. Komisja Europejska, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego
Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów [2011], Odnowiona strategia
UE na lata 2011–2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Bruksela,
KOM (2011) 681.
12. Kotler Ph. [2005], Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
13. Kumar V. [2010], Zarządzanie wartością klienta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
14. Marcinkowska M. [2011], Tworzenie wartości przedsiębiorstwa dla interesariuszy, „Zeszyty
Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 639, s. 855–869.
15. Porter M. E., Kramer M. R. [2011], Creating Shared Value, „Harvard Business Review”, Jan-Feb.
16. Prahalad C. K., Ramaswamy V. [2005], Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej
wartości wraz z klientami, PWE, Warszawa.
17. Raport TNS Polska [2015], Znajomość marek nawozów – monitoring zmian i analiza działań
marketingowych, Warszawa.
18. Barometr Zaangażowania [2015], Raport z badania zaangażowania w organizacji Grupa
Azoty Puławy.
19. Pentagon Research [2015], Raport z badania ilościowego wśród mieszkańców powiatu puławskiego
i województwa lubelskiego, Wrocław.
20. Roszkowska-Menkes M. [2015], Otwarte innowacje: w poszukiwaniu równowagi, Oficyna
Wydawnicza SGH, Warszawa.
21. Skonsolidowane sprawozdania finansowe zarządu Grupy Azoty Puławy z lat 2011–2017.
22. Zadora H. (red.) [2004], Wartość w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej,
Gliwice.
Źródła internetowe
1. http://pl.tradingeconomics.com, dostęp 7.07.2017.
2. http://www.businessinsider.com/hillary-clinton-quarterly-capitalism-2016, dostęp 4.05.2018.
3. http://www.polskieradio.pl, dostęp 4.03.2017.
4. https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/
komunikat-w-sprawie-przecietnego-wynagrodzenia-w-gospodarce-narodowej, dostęp
9.10.2018.
5. https://www.bankier.pl/inwestowanie/profile/quote.symbol=PULAWY, dostęp 9.10.2018.
6. https://www.pulawy.com/199‑dywidenda, dostęp 9.10.2018.
7. http://www.bankier.pl/, dostęp 9.10.2018.
8. http://www.stockwatch.pl, dostęp 9.10.2018.

Pobrania

Opublikowane

2019-07-23

Jak cytować

Pokojski, Z. (2019). Dylematy tworzenia i podziału wartości w biznesie – studium przypadku. Studia I Prace Kolegium Zarządzania I Finansów , (172), 71–87. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.172.5

Numer

Dział

Dział główny