Dilemmas of Value Creation and Division in Business – Case Study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33119/SIP.2019.172.5

Keywords:

shared value, corporate social responsibility, company stakeholders, Grupa Azoty Puławy

Abstract

In business practice we can distinguish two trends in management strategies that support two different functions of business objectives. The first and dominant one focuses on profit maximisation, usually over a short term; the second one, gradually developing, is based on management strategy that creates long term business value for its stakeholders. In the latter one, orientation on fostering intangible assets of a company is gaining in importance. Seeking new sources of value in components, such as, e.g., intellectual capital, reputation or innovation-oriented management culture are seen as new challenges.
The case study of Grupa Azoty Puławy provides evidence that the strategy of creating shared value which serves all stakeholder interests in the long term increases the market value of a business and serves its owners, which, however, is not a universal rule.
The publication results from research effort based on the review of management sciences literature, case study of Grupa Azoty Puławy based on the studies of TNS Polska, Barometr Zaangażowania [Engagement Barometer], and Pentagon Research, as well as author’s participant observation in Grupa Azoty Puławy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Wydawnictwa zwarte
1. Baran G. [2013], Marketing współtworzenia wartości z klientem, Instytut Spraw Publicznych
UJ, wyd. I, Kraków.
2. Barton D., Wiseman M. [2018], Spójrz na kapitał w dłuższej perspektywie, „Harvard Business
Review Polska”, wydanie specjalne – wiosna.
3. Bowers M. R., Martin Ch. L. [2007], Trading Places Redux: Employees as Customers, Customers
as Employees, „Journal of Service Marketing”, vol. 21, no 2.
4. Dobiegała-Korona B. [2006], Wartość klienta czy wartość dla klienta, „Kwartalnik Nauk
o Przedsiębiorstwie”, nr 1.
5. Dobiegała-Korona B., Doligalski T. (red.) [2010], Zarządzanie wartością klienta: Pomiar i strategie,
Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
6. Doligalski T. [2013], Zarządzanie wartością klienta: próba charakterystyki, „Marketing i Rynek”,
6, s. 2–8.
7. Drucker P. [2000], Zarządzanie w XXI wieku, Muza, Warszawa.
8. Edvinsson L., Malone M. S. [2001], Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa.
9. Hausner J., Zmyślony M. [2015], Firma IDEA – Nowe podejście do wartości w biznesie, Sopot.
10. Karmańska A. [2009], Wartość ekonomiczna w systemie informacyjnym rachunkowości finansowej,
Difin, Warszawa.
11. Komisja Europejska, Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego
Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów [2011], Odnowiona strategia
UE na lata 2011–2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, Bruksela,
KOM (2011) 681.
12. Kotler Ph. [2005], Marketing, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.
13. Kumar V. [2010], Zarządzanie wartością klienta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
14. Marcinkowska M. [2011], Tworzenie wartości przedsiębiorstwa dla interesariuszy, „Zeszyty
Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 639, s. 855–869.
15. Porter M. E., Kramer M. R. [2011], Creating Shared Value, „Harvard Business Review”, Jan-Feb.
16. Prahalad C. K., Ramaswamy V. [2005], Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej
wartości wraz z klientami, PWE, Warszawa.
17. Raport TNS Polska [2015], Znajomość marek nawozów – monitoring zmian i analiza działań
marketingowych, Warszawa.
18. Barometr Zaangażowania [2015], Raport z badania zaangażowania w organizacji Grupa
Azoty Puławy.
19. Pentagon Research [2015], Raport z badania ilościowego wśród mieszkańców powiatu puławskiego
i województwa lubelskiego, Wrocław.
20. Roszkowska-Menkes M. [2015], Otwarte innowacje: w poszukiwaniu równowagi, Oficyna
Wydawnicza SGH, Warszawa.
21. Skonsolidowane sprawozdania finansowe zarządu Grupy Azoty Puławy z lat 2011–2017.
22. Zadora H. (red.) [2004], Wartość w naukach ekonomicznych, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej,
Gliwice.
Źródła internetowe
1. http://pl.tradingeconomics.com, dostęp 7.07.2017.
2. http://www.businessinsider.com/hillary-clinton-quarterly-capitalism-2016, dostęp 4.05.2018.
3. http://www.polskieradio.pl, dostęp 4.03.2017.
4. https://stat.gov.pl/sygnalne/komunikaty-i-obwieszczenia/lista-komunikatow-i-obwieszczen/
komunikat-w-sprawie-przecietnego-wynagrodzenia-w-gospodarce-narodowej, dostęp
9.10.2018.
5. https://www.bankier.pl/inwestowanie/profile/quote.symbol=PULAWY, dostęp 9.10.2018.
6. https://www.pulawy.com/199‑dywidenda, dostęp 9.10.2018.
7. http://www.bankier.pl/, dostęp 9.10.2018.
8. http://www.stockwatch.pl, dostęp 9.10.2018.

Published

2019-07-23

How to Cite

Pokojski, Z. (2019). Dilemmas of Value Creation and Division in Business – Case Study. Studies and Work of the Collegium of Management and Finance , (172), 71–87. https://doi.org/10.33119/SIP.2019.172.5

Issue

Section

Articles