Zmiana udziału krajowej wartości dodanej eksportu w eksporcie produkcji przemysłowej ogółem na przykładzie Polski i wybranych krajów w latach 1995–2011
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2019.174.5Słowa kluczowe:
eksport, handel zagraniczny, wartość dodana, trade in value added (TiVA), mierzenie handlu wartością dodanąAbstrakt
Celem artykułu jest przybliżenie koncepcji eksportu wartości dodanej oraz zweryfikowanie hipotezy o importochłonności eksportu wraz z postępującymi procesami fragmentaryzacji produkcji przemysłowej poprzez porównanie różnic w eksporcie wartości dodanej na przykładzie Polski oraz jednego kraju azjatyckiego – Malezji. W publikacji wykazano, że równocześnie ze wzrostem poziomu globalnej wymiany handlowej między poszczególnymi krajami spada udział krajowej wartości dodanej w wartości całego eksportu. Wyniki obliczeń i analizy pozwoliły stwierdzić, że w Polsce zmniejszył się udział krajowej wartości dodanej w eksporcie produkcji przemysłowej z niecałych 81% w 1995 r. do 60% w 2011 r.
W opracowaniu wykorzystano dane Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju za lata 1995, 2000, 2005 oraz 2008–2011 dotyczące eksportu wartości dodanej oraz eksportu produkcji przemysłowej Polski, Czech, Niemiec, Hiszpanii, Korei Południowej oraz Malezji.
Downloads
Bibliografia
1. Aiyar S., Duval R., Puy D., Wu Y., Zhang L. [2013], Growth Slowdowns and the Middle-Income Trap, IMF Working Paper, 13/71.
2. Ambroziak, Ł. [2018a], Determinanty handlu zagranicznego Polski mierzonego wartością dodaną, „International Entrepreneurship / Przedsiębiorczość Międzynarodowa”, 4 (1).
3. Ambroziak Ł. [2018b], Wartość dodana w handlu zagranicznym nowych państw członkowskich Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
4. Ben-David D. [1993], Equalizing Exchange: Trade Liberalization and Income Convergence, „Quarterly Journal of Economics”, vol. 108.
5. Benedetto J. [2012], Implications and Interpretations of Value-Added Trade Balances, „Journal of International Commerce & Economics”, vol. 4, no. 2.
6. Białowąs T. [2013], Fragmentaryzacja procesów produkcji a kształtowanie się przewagi konkurencyjnej krajów rozwijających się w handlu międzynarodowym, „International Business and
Global Economy”, nr 32.
7. Ciesielska D. A., Radło M. J. [2014], Determinanty wejścia w pułapkę średniego dochodu: perspektywa Polski, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2.
8. Eichengreen B., Park D., Shin K. [2012], When Fast Growing Economies Slow Down: International Evidence and Implications for China, „Asian Economic Papers”, 11.
9. Eichengreen B., Park D., Shin K. [2013], Growth Slowdowns Redux: New Evidence on the Middle-Income Trap, NBER Working Paper 18673, Cambridge, Massachusetts: National Bureau
of Economic Research.
10. Folfas P. [2016], Handel międzynarodowy mierzony wartością brutto oraz wartością dodaną – analiza porównawcza, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
11. Gołębiowski G., Zygierewicz A. [2010], Kryzys finansowy a handel zagraniczny, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
12. Hagemejer J. [2017], Trade and Growth in the New Member States: The Role of Global Value Chains, Emerging Markets Finance and Trade.
13. Hagemejer J., Ghodsi M. [2017], Up or Down the Value Chain? A Comparative Analysis of the GVC Position of the Economies of the New EU Member States, „Central European Economic
Journal”.
14. Hagemejer J., Mućk J. [2018], Unraveling the Economic Performance of the CEEC Countries: The role of Exports and Global Value Chains, Narodowy Bank Polski, Economic Research
Department, nr 282.
15. Kohler W. [2004], International Outrourcing and Factor Prices with Multistage Production, „The Economic Journal”, 114 (494).
16. Krakowski A., Podhorecka W. [2017], Wspinaczka po łańcuchu, „Harvard Business Review Polska”, nr 173–174.
17. Kuźnar A. [2017], Udział Polski w globalnych łańcuchach wartości, „Horyzonty Polityki”, 8 (22).
18. Łasak P. [2014], Procesy umiędzynarodowienia przemysłu samochodowego – rola rynków wschodzących, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
19. Myszkowska M. [2016], Zmiany w eksporcie Polski w kategoriach wartości dodanej, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
20. OECD [2013], Interconnected Economies. Benefiting from Global Value Chains, OECD Publishing, Paris, http://www.oecd-ilibrary.org, dostęp 3.06.2016.
21. OECD [2015], Trade in Value Added (TiVA) Database, http://stats.oecd.org, dostęp 1.06.2016.
22. Sahu P. K. [2016], Malaysia’s Domestic Value Added Export: The Role of Governance and Strategic Policy Reforms, „International Journal of Economics and Financial Issues”, no. 6.
23. Ścigała D. [2014], Pozycja gospodarki polskiej w ramach globalnych łańcuchów wartości, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.
24. Yusoff M. B. [2015], Malaysian Bilateral Trade Relations and Economic Growth, „International Journal of Business and Society”, no. 6.
Materiały internetowe
1. Cipiur J. [2013], Od wielkości eksportu ważniejsza jego wartość, https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/od-wielkosci-eksportu-wazniejsza-jego-wartosc/,
dostęp 3.01.2018.
2. Dervis K., Meltzer J., Foda K. [2013], Reported Trade and Value-Added Trade, https://www.brookings.edu/opinions/value-added-trade-and-its-implications-for-international-trade-policy/,
dostęp 10.01.2018.
3. Grzegorczyk M. [2016], PAIIZ się żegna, nadchodzi PAHI, www.pb.pl/paiiz-sie-zegna-nadchodzi-pahi-842498, dostęp 10.01.2018.
4. OECD [2016], Trade in Value Added, www.oecd.org/sti/ind/measuringtradeinvalue-addedanoecd-wtojointinitiative.htm, dostęp 1.06.2016.
5. OECD [2018], Trade Policy Implications of Global Value Chains, https://www.oecd.org/tad/trade-policy-implications-gvc.pdf, dostęp 10.01.2018.
6. Poland Export [2016], Polska na 12. miejscu na liście największych światowych eksporterów części motoryzacyjnych, www.poland-export.pl/sponsored/4824, dostęp 10.01.2018.
7. Polska Agencja Inwestycji i Handlu, www.paih.gov.pl/o_agencji/Zagraniczne_Biura_Handlowe, dostęp 10.01.2018.
8. The Economist [2009], Just-in-time, www.economist.com/node/13976392, dostęp 15.01.2018.
9. Wirtualna Polska [2016], Najważniejsze inwestycje motoryzacyjne w Polsce, http://moto.wp.pl/najwazniejsze-inwestycje-motoryzacyjne-w-polsce-6062072152237185 g/2, dostęp 11.01.2018.