Changes in the Share of Domestic Value Added in Exports of Total Industrial Production on the Example of Poland and Selected Countries between 1995 and 2011
DOI:
https://doi.org/10.33119/SIP.2019.174.5Keywords:
exports, international trade, added value, trade in value added (TiVA), measuring trade with value addedAbstract
The goal of the paper is to explain the idea of value added exports and validate the hypothesis about import-intensive exports together with progressing fragmentation of industrial production by comparing differences in value added exports on the example of Poland and Malaysia, an Asian country. The publication demonstrates that together with the growth of global trade between individual countries the share of domestic value added in the total exports drops. Results of calculations and analyses allowed concluding that in Poland the share of domestic value added in total industrial exports dropped from less than 81% in 1995 to 60% in 2011.
The paper uses data of the Organisation for Economic Cooperation and Development for the following years: 1995, 2000, 2005, and 2008–2011 concerning vale added exports and industrial output exports for Poland, the Czech Republic, Germany, Spain, South Korea, and Malaysia.
Downloads
References
1. Aiyar S., Duval R., Puy D., Wu Y., Zhang L. [2013], Growth Slowdowns and the Middle-Income Trap, IMF Working Paper, 13/71.
2. Ambroziak, Ł. [2018a], Determinanty handlu zagranicznego Polski mierzonego wartością dodaną, „International Entrepreneurship / Przedsiębiorczość Międzynarodowa”, 4 (1).
3. Ambroziak Ł. [2018b], Wartość dodana w handlu zagranicznym nowych państw członkowskich Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
4. Ben-David D. [1993], Equalizing Exchange: Trade Liberalization and Income Convergence, „Quarterly Journal of Economics”, vol. 108.
5. Benedetto J. [2012], Implications and Interpretations of Value-Added Trade Balances, „Journal of International Commerce & Economics”, vol. 4, no. 2.
6. Białowąs T. [2013], Fragmentaryzacja procesów produkcji a kształtowanie się przewagi konkurencyjnej krajów rozwijających się w handlu międzynarodowym, „International Business and
Global Economy”, nr 32.
7. Ciesielska D. A., Radło M. J. [2014], Determinanty wejścia w pułapkę średniego dochodu: perspektywa Polski, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 2.
8. Eichengreen B., Park D., Shin K. [2012], When Fast Growing Economies Slow Down: International Evidence and Implications for China, „Asian Economic Papers”, 11.
9. Eichengreen B., Park D., Shin K. [2013], Growth Slowdowns Redux: New Evidence on the Middle-Income Trap, NBER Working Paper 18673, Cambridge, Massachusetts: National Bureau
of Economic Research.
10. Folfas P. [2016], Handel międzynarodowy mierzony wartością brutto oraz wartością dodaną – analiza porównawcza, Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie, Warszawa.
11. Gołębiowski G., Zygierewicz A. [2010], Kryzys finansowy a handel zagraniczny, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa.
12. Hagemejer J. [2017], Trade and Growth in the New Member States: The Role of Global Value Chains, Emerging Markets Finance and Trade.
13. Hagemejer J., Ghodsi M. [2017], Up or Down the Value Chain? A Comparative Analysis of the GVC Position of the Economies of the New EU Member States, „Central European Economic
Journal”.
14. Hagemejer J., Mućk J. [2018], Unraveling the Economic Performance of the CEEC Countries: The role of Exports and Global Value Chains, Narodowy Bank Polski, Economic Research
Department, nr 282.
15. Kohler W. [2004], International Outrourcing and Factor Prices with Multistage Production, „The Economic Journal”, 114 (494).
16. Krakowski A., Podhorecka W. [2017], Wspinaczka po łańcuchu, „Harvard Business Review Polska”, nr 173–174.
17. Kuźnar A. [2017], Udział Polski w globalnych łańcuchach wartości, „Horyzonty Polityki”, 8 (22).
18. Łasak P. [2014], Procesy umiędzynarodowienia przemysłu samochodowego – rola rynków wschodzących, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
19. Myszkowska M. [2016], Zmiany w eksporcie Polski w kategoriach wartości dodanej, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
20. OECD [2013], Interconnected Economies. Benefiting from Global Value Chains, OECD Publishing, Paris, http://www.oecd-ilibrary.org, dostęp 3.06.2016.
21. OECD [2015], Trade in Value Added (TiVA) Database, http://stats.oecd.org, dostęp 1.06.2016.
22. Sahu P. K. [2016], Malaysia’s Domestic Value Added Export: The Role of Governance and Strategic Policy Reforms, „International Journal of Economics and Financial Issues”, no. 6.
23. Ścigała D. [2014], Pozycja gospodarki polskiej w ramach globalnych łańcuchów wartości, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków.
24. Yusoff M. B. [2015], Malaysian Bilateral Trade Relations and Economic Growth, „International Journal of Business and Society”, no. 6.
Materiały internetowe
1. Cipiur J. [2013], Od wielkości eksportu ważniejsza jego wartość, https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/od-wielkosci-eksportu-wazniejsza-jego-wartosc/,
dostęp 3.01.2018.
2. Dervis K., Meltzer J., Foda K. [2013], Reported Trade and Value-Added Trade, https://www.brookings.edu/opinions/value-added-trade-and-its-implications-for-international-trade-policy/,
dostęp 10.01.2018.
3. Grzegorczyk M. [2016], PAIIZ się żegna, nadchodzi PAHI, www.pb.pl/paiiz-sie-zegna-nadchodzi-pahi-842498, dostęp 10.01.2018.
4. OECD [2016], Trade in Value Added, www.oecd.org/sti/ind/measuringtradeinvalue-addedanoecd-wtojointinitiative.htm, dostęp 1.06.2016.
5. OECD [2018], Trade Policy Implications of Global Value Chains, https://www.oecd.org/tad/trade-policy-implications-gvc.pdf, dostęp 10.01.2018.
6. Poland Export [2016], Polska na 12. miejscu na liście największych światowych eksporterów części motoryzacyjnych, www.poland-export.pl/sponsored/4824, dostęp 10.01.2018.
7. Polska Agencja Inwestycji i Handlu, www.paih.gov.pl/o_agencji/Zagraniczne_Biura_Handlowe, dostęp 10.01.2018.
8. The Economist [2009], Just-in-time, www.economist.com/node/13976392, dostęp 15.01.2018.
9. Wirtualna Polska [2016], Najważniejsze inwestycje motoryzacyjne w Polsce, http://moto.wp.pl/najwazniejsze-inwestycje-motoryzacyjne-w-polsce-6062072152237185 g/2, dostęp 11.01.2018.